SkyFish Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Heisann, har hatt et problem nå i litt over 2 mnd som jeg ikke vet hvor jeg skal begynne med. Jeg har en liten mistanke om at det er strømforsyningen. Det som skjer er at når jeg sitter og spiller, surfer på nettet eller over natten (det trenger ikke være når pc'en er belastet heller) så skrur pc'en seg av. Når det skjer så er det på samme måte som om man holder inne power button i 5 sekunder, eller når man rett og slett skrur av strømforsyningen bakpå pc'en. Det virker som strømmen rett og slett blir kuttet og pc'en er av på under 1 sekund. Så starter den opp igjen av seg selv. Jeg har prøvd å koble ut harddisker, cd-rom'en osv for å begrense strømbruken, men strømforsyningen er 500w og det burde vel holde til de mest vanlige pcene? Komponentene jeg har er: bZerk 500w strømforsyning Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB - RAM ASUS P5Q SE, P45, Socket-775, DDR2, ATX - Hovedkort Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM - Harddisk Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX - Skjermkort Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket - CPU Jeg har ikke noe flashy neon lys og andre ting som trekker ekstra strøm, det eneste jeg har er denne ene harddisken, og 3-4 vifter i kabinettet +de som er på CPU og grafikkortet. Det jeg lurer på er om det kan være at strømforsyningen rett og slett er for dårlig og faller under noen grenseverdier eller lignende som gjør at bios eller andre ting skrur av pc'en for å "verne" den. Edit: Glemte å nevne at hyppigheten av når dette skjer er helt tilfeldig. Den kan fungere fint en uke, for deretter å skru seg av 2-3 ganger på rad, så være fin en dag igjen så skru seg av 1 gang osv. Det virker ikke som det er noe mønster i det hele tatt. Ville bare ha noen tilbakemeldinger fra andre før jeg bruker 600kr på en magefølelse Endret 12. mars 2010 av SkyFish Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Høres ut som et problem med psu ja. Kan jo prøve å ta av og sette på igjen kontakter på hk, eventuelt sjekke minne med memtest86, men det blir halmstå... Kan vel se hvordan tempraturen er, men det også er fryktelig tvilsomt. Har vært noen problemer med vifter som står på samme kontakt, så kanskje du kan prøve med kun en extra vifte, ved luftintak. Lykke til Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Er ikke mulig at strømmen faktisk kutter i 1 sekund da? Hadde noe merkelig for et par uker siden at pcen skrudde seg av helt tilfeldig, men jeg observerte også at forsterkeren også skrudde seg av samtidig - noe med strømnettet. Lamper og tv var upåvirket. Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 hmm, vist andre ting slår seg av samtidig kan du vel anta at det kan være netter det er noe i veien med, ikke mye problemer med det i norge. Kan tenkes at du overbelaster kursen, værdt et forsøk å flytte maskinen til en kontakt på en annen kurs en periode, for å se om det funker. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) hmm, vist andre ting slår seg av samtidig kan du vel anta at det kan være netter det er noe i veien med, ikke mye problemer med det i norge. Kan tenkes at du overbelaster kursen, værdt et forsøk å flytte maskinen til en kontakt på en annen kurs en periode, for å se om det funker. Problemet jeg hadde hadde ikke med belastning å gjøre, pcen drar ikke sååå mye strøm, totalt forbruk var kanskje 500w på den kursen når det skjedde (led-tv på laveste lysstyrke, pc uten belastning, og anlegg på lavt volum). Aner ikke hva det kom av, men skjedde bare et par ganger. Bare en tanke. EDIT: Som sagt så klarte skrivebordslampen og tven seg upåvirket, men pcen og forsterkeren skrudde seg av. Endret 12. mars 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Hei igjen, takk for svar, var som jeg tenkte virker det som. Strømforsyningen, men jeg tror det var overbelastning, kunne ikke tenke meg pcen min dro så mye, men tydeligvis, bruker nå 2 psu'er med en guide jeg fant på nettet, litt triksing, så nå har 275gtx kortet mitt en dedikert strømforsyning og pcen har ikke skrudd seg av i ettertid. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 I så fall hadde jeg skiftet ut bzerken asap. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Er ikke overrasket, bZerk strømforsyninger produseres av OEM Youngyear, de har en historie med å lage forsyninger som ikke klarer å levere det de er merket. (Apevia som er det samme som bZerk, er et eksempel). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå