Gå til innhold

Hypotetisk etisk dilemma

Anbefalte innlegg

Jeg kom over et hypotetisk, etisk dilemma som jeg selv synes var ganske spennende, så det hadde vært interessant å høre hva dere mener om dette:

På et sykehus i Europa får man inn en afrikansk kvinne som pasient. En lege undersøker henne og finner ut at hun har uheldbredelig kreft, og har ca tre måneder igjen å leve. Kvinnen kan ikke engelsk, og man får inn en tolk fra hennes hjemland for å gi henne den triste beskjeden.

Men da tolken hører hva legen har å si, så nekter han å oversette dette. Han sier at i det landet de kommer fra så ville man aldri gitt en person så alvorlige nyheter på den måten. Man anser det å skåne vedkommende som viktigere enn å fortelle sannheten, og man ville kanskje starte med å fortelle pasienten at hun var syk. Et par uker senere kanskje at hun var alvorlig syk. Ikke før mot det siste ville man kanskje fortelle henne at hun var døende.

Både pasienten og tolken har vokst opp med dette synet, og ville reagert voldsomt om de hadde fått nyheten slik vi i Europa hadde forventet å få den. Men den europeiske legen er slett ikke komfortabel med at en kvinne skal være døende og ha tre måneder igjen å leve uten å få vite om det. Det er en del av hans plikt, både jobbmessig og utfra hans eget etiske ståsted.

Hva mener dere er det riktige å gjøre her? (Selv om situasjonen er konstruert, så kan dette være en reell situasjon. Det finnes kulturer i Afrika og Asia som har dette synet på å bringe dårlige nyheter).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da mener du at hvis sykehuset var i Europa så skulle legen tvunget gjennom nyheten, men hvis sykehuset var i Afrika/Asia og pasienten europeisk så måtte man følge tradisjonene i landet?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Vel. For å være ærlig har jeg ikke veldig lyst til å tenke over denne akkurat nå. Uansett fikk du meg til å tenke på en ligende situasjon som kan høre hjemme i denne tråden. Jeg tror, uten altfor stor sikkerhet, at det er hentet fra den reelle verden.

En kvinne får diagnosen leukemi, og det er stor mulighet for at hun kommer til å dø. Som en del av behandlingen kan det hjelpe henne om hun får transplantert marg. Men situasjonen er slik, at det ikke er hvem som helst som kan transplantere marg, det må stemme overens med blodtype mm.

Imidertid har denne kvinnen en søster, som over lengre tid har vært lagt inn på en instutisjon for mentalt ustabile mennesker. Det viser seg at søsteren kan redde kvinnen med å transplantere marg. Men søsteren er mentalt ustabil, og har en stor skrekk for sprøyter og nekter å gå med på det. Om hun skulle blitt utsatt for en tvangsoperasjon, ville det hatt en enorm traumatisk effekt på henne, og hun ville blitt alvorlig mentalt syk.

Hva skal en, som lege, gjøre?

Lenke til kommentar

Tabris: Når kvinna får nyheita har ikkje nokon innverknad på sykdommens forløp, ser ingen grunn til å bryte med tradisjon her. Tradisjon er viktig.

wingeer: Her er valget enkelt, legen kan ikkje, etter norsk lov, ta beinmargen frå kvinna utan hennes samtykke eller hennes leges samtykke dersom ho ikkje er i stand til å ta avgjerelsen sjølv. Tatt i betraktning følgene av inngrepet kan eg ikkje sjå nokon presedens for å tillate inngrepet.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe rett og galt her, og tror heller ikke det er betinget i hva samfunnets syn på det er, men heller enkeltindividet. Noen vil foretrekke å få vite det, så de kan gjøre mest mulig ut av den siste delen av livet sitt, mens andre ikke vil foretrekke å leve livet normalt uvitende om at de skal dø i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Scenarioet ville antagelig endt med at kvinnens etterlatte hadde saksøkt sykehyset og legen fordi han ikke hadde opplyst kvinnen om hvor syk hun egentlig var... :roll: Stor sak, masse penger og alt fordi de tradisjonelt ikke er opplært til å høre sannheten...

Men det er vel det som mest sansynlig ville skjedd... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...