Havard_92 Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hei! Jeg og en venn har i det siste hatt en heftig diskusjon hvorvidt positiv tankegang kan kurere sykdommer. Han viser til diverse tullete artikler uten å være kildekritisk. Han mener han har bevis gjennom artikler og leger som kilder. Jeg setter stor pris på om noen kan avkrefte/bekrefte om det er bevist at positiv tankegang kan kurere sykdommer eller kreft! Takk, hvis noen der ute kan hjelpe! Lenke til kommentar
Freddish Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hei! Jeg og en venn har i det siste hatt en heftig diskusjon hvorvidt positiv tankegang kan kurere sykdommer. Han viser til diverse tullete artikler uten å være kildekritisk. Han mener han har bevis gjennom artikler og leger som kilder. Jeg setter stor pris på om noen kan avkrefte/bekrefte om det er bevist at positiv tankegang kan kurere sykdommer eller kreft! Takk, hvis noen der ute kan hjelpe! Jeg snakker da på egne erfaringer: Jeg har hatt influensa i ca 3 uker nå. Jeg har hatt en positiv holdning og tenkt at "jaja bare noen få dager til så er jeg opp å går.". Jeg har altså tenkt dette i 3 uker. Og fortsatt sitter jeg her med alle hull tett som faaan. Så mitt svar til deg er HELL NO. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Kommer ann på hva slags sykdommer det er snakk om. F.eks tretthets syndrom kan kureres med positiv tankegang. Alt som er psykologisk kan kureres med positiv tankegang. Mens alt av fysiske sykdommer har ikke positiv tankegang så stor innvirkning. Men selvfølgelig har du en positiv holdning får du et annet lys på dagen. Noe som øker velvære og sjansen for at du følere deg bedre. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg setter stor pris på om noen kan avkrefte/bekrefte om det er bevist at positiv tankegang kan kurere sykdommer eller kreft! Takk, hvis noen der ute kan hjelpe! Og hvordan ville du bevise eller motbevise dette? Randomisert studie hvor noen får beskjed om å tenke posisivt? Dobbeltblind studie hvor du skal tenke positivt uten å vite at du gjør det? Hypotesen om at positiv tankegang hjelper er av en slik natur at å (mot)bevise den er fryktelig vanskelig om det i det hele tatt er mulig. På den andre siden er placeboeffekten velkjent, veldokumentert og reell. Man vet for eksempel at store piller er mer effektive enn små, og røde eller blå piller er mer effektive enn hvite.. At noe av dette er innstilling er slett ikke utenkelig. Og toy_man, det du sier er dessverre en (vanlig) misforståelse. Skillet mellom det fysiske og det psykiske er langt fra så absolutt som lekfolk tror. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Det er vist at folk som har et mer positivt tankesett gjør det bedre på tester av fysisk helse som f.eks hjerte-kar funksjon og immunologiske tester. Dette er heller ikke bare samvariasjon (korrleasjon), men en kausal (direkte) sammenheng. Dvs. at de som har vært glade og lykkelige blir mindre plaget av problemer med overnevnte i fremtiden, og vica versa. Stikkord for google scholar: positive psychology, happiness, health Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Søkte på "positive thinking cancer" på pubmed og første relevante artikkel som kommer opp er "Positive Psychology in Cancer Care: Bad Science, Exaggerated Claims, and Unproven Medicine." som blir publisert i Ann Behav Med. De konkluderer med at "Claims about these areas of research routinely made in the positive psychology literature do not fit with available evidence. We note in particular the incoherence of claims about the adaptational value of benefit finding and post-traumatic growth among cancer patients, and the implausibility of claims that interventions that enhance benefit finding improve the prognosis of cancer patients by strengthening the immune system. CONCLUSION: We urge positive psychologists to rededicate themselves to a positive psychology based on scientific evidence rather than wishful thinking." Andre artikler kommer med mye av de samme advarslene.. Edit: I følge kona (som er lege) finnes det en studie hvor de systematisk trente en gruppe brystkreftpasienter i positiv tenkning og de hadde bedre overlevelse enn kontrollgruppen. Men hun klarte ikke å finne artikkelen og i følge onkologen hun snakket med hadde andre som prøvde å kopiere det ikke fått positivt resultat. Endret 14. mars 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
3Maldini Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Kommer ann på hva slags sykdommer det er snakk om. F.eks tretthets syndrom kan kureres med positiv tankegang. Alt som er psykologisk kan kureres med positiv tankegang. Mens alt av fysiske sykdommer har ikke positiv tankegang så stor innvirkning. Men selvfølgelig har du en positiv holdning får du et annet lys på dagen. Noe som øker velvære og sjansen for at du følere deg bedre. Tviler på at tretthets syndrom kan kureres med positiv tankegang, tenker da mest på ME da. Fleste parten av de med ME, får ofte psykologer pga leger ikke er utdannet nok. Psykologene finner sjeldent "feil" med de med ME. Og ME pleier oftest å komme etter en infeksjon, opperasjon osv. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg tror absolutt at positiv tenkning hjelper. Det er bla en grunn til at lykkelige mennesker lever lenger enn ulykkelige. Holder på med en bok nå (kroppssråk), der det ble fortalt om en mann som fikk en diagnose av legen som var uhelbredelig og som ville føre til døden i løpet av en 2-3 års tid. Han gikk så inn på et hotellrom og så på morsomme filmer og leste vitser til han lo seg blå. Han ble frisk. Mye mulig et rart eksempel, men har ingen grunn til å tro at det er usant, da det er en seriøs bok. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg tror det kan ha en liten innvirkning. Jeg husker veldig godt en episode fra da jeg var liten. Jeg hadde over 40 i feber, orket ingenting, jeg spiste ikke, bare lå i senga og syntes synd på meg selv. Jeg hadde så intenst vondt i hode at jeg var på nippet til å begynne å gråte hele tiden, jeg var bare sånn 10 år eller noe men uansett da... Husker det var et bilde i et donald blad jeg fikk totalt lættis av, og etter det følte jeg meg straks bedre og den værste hodepinen forsvant og jeg ble bedre igjen. Sikkert bare tilfeldig men.. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Ja det kan man. Kan man få orgasme bare ved å tenke kan man bli frisk. Hva er egentlig forskjellen? Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Kommer ann på hva slags sykdommer det er snakk om. F.eks tretthets syndrom kan kureres med positiv tankegang. Alt som er psykologisk kan kureres med positiv tankegang. Mens alt av fysiske sykdommer har ikke positiv tankegang så stor innvirkning. Men selvfølgelig har du en positiv holdning får du et annet lys på dagen. Noe som øker velvære og sjansen for at du følere deg bedre. Tviler på at tretthets syndrom kan kureres med positiv tankegang, tenker da mest på ME da. Fleste parten av de med ME, får ofte psykologer pga leger ikke er utdannet nok. Psykologene finner sjeldent "feil" med de med ME. Og ME pleier oftest å komme etter en infeksjon, opperasjon osv. Har selv post-viral utmattelses-syndrom som er synonymt med ME og dette kan jeg bekrefte er biologisk. Undertrykker man det blir det verre (Hatt det i 2 og et halvt år så har prøvd litt av hvert). Absolutt eneste som hjelper er å få nok hvile og aldri gjøre noe så mye at man blir sliten av det. Endret 16. mars 2010 av BadBeer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå