Gå til innhold

Norsk navn på "Piezo Transducer"?


Anbefalte innlegg

(Håper jeg har postet i riktig forum og møter på riktige folk) :)

 

 

Hei,

 

fikk noen til å kjøpe med seg noen "Piezo Transducers" fra Radioshack når de var i USA forrige sommer. Skulle så gjerne hatt noen fler, og lurte på om det er noen som kjenner til hva denne elektriske komponenten heter i butikkhyllene rundtomkring i norge? Får man i det hele tatt tak i den?

 

Selve produktet:

http://www.radioshack.com/product/index.jsp?productId=2062402

 

Hva denne gjør:

Etter denne er fastlimt til en overflate har den egenskapen å transformere fysiske vibrasjoner til et elektrisk signal. Typisk brukt i digitale trommer, pickups på gitar og lignende. Slå på sensoren og du får lyd fra trommen :)

 

Jeg har spurt rundt på forskjellige "almenn elektriskedupeditter-sjapper", men de fleste ser dumt på meg og henviser meg til musikkforetninger som igjen henviser meg til el.sjapper..

 

Jommen ikke lett å finne hva man vil ha! må jeg fly til USA for å kjøpe noe til 12 kroner? :) Jeg kan vel alltids bestille fra statene og få de levert i posten, men om det blir akutt behov så er det kjett med 3 ukers leveringstid.

 

-- Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piezo-elementet i linken er vel av samme type som ihvertfall tidligere ble brukt som "høyttaler" for pipetonen i klokker, spill, o.l. Det består av en tynn skive kvartskrystall limt til et stykke metall. Motsatt virker det som du beskriver, dvs at det skapes en varierende elektrisk spenning når det blir utsatt for f.eks. lydbølger.

 

Ta deg en tur på eBay, og søk etter "piezo elements" så får du opp en haug med auksjoner der du kan få kjøpt sekkevis av disse til en billig penge.

 

Werner

Lenke til kommentar

Piezo-elementet i linken er vel av samme type som ihvertfall tidligere ble brukt som "høyttaler" for pipetonen i klokker, spill, o.l. Det består av en tynn skive kvartskrystall limt til et stykke metall. Motsatt virker det som du beskriver, dvs at det skapes en varierende elektrisk spenning når det blir utsatt for f.eks. lydbølger.

 

Ta deg en tur på eBay, og søk etter "piezo elements" så får du opp en haug med auksjoner der du kan få kjøpt sekkevis av disse til en billig penge.

 

Werner

 

 

Takk for inspill. eBay, ja.. Finner mye rart der :)

 

Fikk tips om å undersøke på ELFA.SE, og vistnok! De har en hel seksjon dedikert til disse "Piezoelektriske summerene". Nydelig :)

Lenke til kommentar

Jeg har spurt rundt på forskjellige "almenn elektriskedupeditter-sjapper", men de fleste ser dumt på meg og henviser meg til musikkforetninger som igjen henviser meg til el.sjapper..

 

Jommen ikke lett å finne hva man vil ha! må jeg fly til USA for å kjøpe noe til 12 kroner? :) Jeg kan vel alltids bestille fra statene og få de levert i posten, men om det blir akutt behov så er det kjett med 3 ukers leveringstid.

 

-- Ola

De har det på elfa.se

 

Foresten er de som jobber på elfa veldig gode på faget og hjelpsomme også etter min erfaring (både på telefon og de som står i kassen i Oslo) Så det er bare å ringe og spørre dem hvis det er noe du lurer på anngående elektronikkomponenter. (men det skal være sagt at elfa er litt urimelig dyre etter min mening)

 

Jeg satt faktisk på telefonen med en fra elfa i ca 30-45 min en gang for å finne fremm til noen komponenter med de specs jeg var ute etter og dette tok de ikke noe betaling for og det var ikke dyre komponenter heller. Så service det kan de :thumbup: Og de sender varene fort også.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...