eVoNietz Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hei Vi er såvidt kommet i gang med funksjoner i IT nå og jeg river av meg håret fordi jeg ikke får til å skrive en bestemt funksjon, håper noen kan hjelpe til her. Funksjonen skal sjekke om noen av valgene i RadioButtonList er valgt eller ikke (Så her er det antakeligvis snakk om en boolsk funksjon) I knapp funksjon nedenfor skal en melding vises i et tekstfelt hvis det viser seg at ingen av valgene i RadioButtonList er valgt. Bare for å gi et lite eksempel: function bool Feilsjekk () //parametere? { //må komme fram til en return value her } protected void btnSjekkBestilling_Click(object sender, EventArgs e) { //kode for å vise tekst eller ikke } Hvis noe er dårlig forklart så si ifra så kan jeg prøve å rette på det. Takk på forhånd Lenke til kommentar
miXer Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) private bool checkButtons() { if (chkButton.Checked) return true; else if (chkButton2.Checked) return true; else return false; } Endret 12. mars 2010 av miXer Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 return chkButton.Checked || chkButton2.Checked Vil returnere true dersom chkButton.Checked er true eller chkButton2.Checked er true, ellers vil den returnere false. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Alltid trivelig å se penere måter å programmere på Takk for tipset! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Vær også obs på at dersom første delen er true, vil ikke neste bli sjekket, ettersom det ikke vil ha noen betydning for resultatet. Dette er nyttig å vite dersom du har for eksempel noe slikt: vois SomeFunction(object input) { var obj = input as SomeObject; if(obj != null && obj.IsOkay) { // Kode } } Her er det viktig, ettersom at dersom obj == null, kan en ikke kalle IsOkay, men ettersom && her ikke vil evaluere uttrykket på høyre dersom obj == null. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå