Gå til innhold

Har vi kun to fartsgrenser?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Enkelte påstår at vi bare har to fartsgrenser. Hva menes egentlig med dette?

Jeg vet at 50 gjelder for tettbygde strøk, og ellers er det 80.

Disse er (dårlig) merket med slike grå skilt som viser hvilken fartssone det er slutt på.

 

Men jeg har sett en masse skilt med f.eks. 60 og 70.

Hvorfor insisterer så mange på at disse ikke er fartsgrenser? Er det juristene som liker å formulere seg vanskelig?

Hva har man lov til å kalde et rundt skilt med et tall, hvis disse ikke er fartsgrenser?

 

Hva er reglene for å sette dem opp?

 

Er eneste grunnen til disse to generelle fartsgrensene å spare på skiltene?

Jeg har lagt merke til at man får mye færre påminnelser når man kjører på 80-grense.

 

Men noen ganger glemmer man hva grensa er... Hvor langt skal man kjøre før man vet at det MÅ være 80, fordi det ville stått skilt mye tettere hvis det var en annen hastighet som gjaldt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utganspunktet kan vel alle hastigheiter brukast som fartsgrense. Om veivesenet setter opp eit skilt som det står 53,9 km/t på så er fartsgrensa 53,9 km/t i den skiltsona.

 

Når det gjeld den standardiserte fartsgrensa på 50 km/t i tettbyggde strøk og 80 km/t ellers så er vel det berre ein regel for å kunne straffe folk som kjøyrer for fort også på plassar der det ikkje er skilta.

 

På den måten kan politiet ilegge deg fartsbot om du kjøyrer i over 80 km/t i egen oppkjørsel eller liknande plassar der fartsgrensa ikkje er detaljregulert.

 

 

 

For å sette opp ei fartsgrense skilt så må vegstykket regulerast til ny fartsgrense fyrst, deretter kan det skiltast. Det finnest eksempel på at personar som har fått bot for å kjøyre for fort i ei sone som nylig har blitt skilta om til lavare fartsgrense har fått straffa anulert p.g.a. at skilta var satt opp før den nye fartsgrensa trådde i kraft på papiret.

 

Om du gløymer kva fartsgrensa er der du kjøyrer så finnest det ingen regulering på kor lenge du må kjøyre før det er greit å gasse opp til 80 om du ikkje ser nokon fartsgrense skilt. Veldig ofte er fartsgrensa kun skilta i ytterkantane av sona, skilt som bekrefter fartsgrensa er vanligvis berre satt opp for å betre trafikktryggleiken og ikkje fordi det er påbudt å sette opp ekstra skilt.

Har du gløymt kva fartsgrensa er (noke som du strengt tatt ikkje har lov til) så er vel det formelle svaret at du skal svinge av vegen og vente til det kjem anna trafikk som du kan tilpasse farta di etter.

Lenke til kommentar

I verste fall får du bot for å sinke trafikken og å evt være årsak til dannelse av trafikkfarlige situasjoner. Følg heller med på skiltene. Folk som ikke får med seg skiltene følger ikke godt nok med. Når det kommer en ny vei inn på veien du kjører på skal det alltid være et skilt like etter for å opplyse "nye" trafikanter på den veien hvilken fartsgrense det er.

 

Har du kjørt litt bil så får du jo en ganske god følelse av hvilken fartsgrense det er. 90 og 100-soner er det lite av i Norge. 70 og 80 kan det være litt vanskelig å skille mellom, men har du 80km/t på nåla så får du neppe bot om det er 70-grense etter å ha trukket fra feilvisning på speedometeret og etter at politiet har trukket fra sin feilmargin. Er det et bebygd område så er det stort sett 50-grense. Men her er det stort sett oftere merket så man får nok ganske kjapt klarhet i hvilken fartsgrense det er.

 

Men det enkeleste er uansett: Følg med på skiltene (og gjør oss andre trafikanter en tjeneste).

Lenke til kommentar

Selvsagt følger jeg med på skiltene. Men kan du med hånden på hjertet påstå at du aldri har vært litt i tvil foran en en fotoboks?

 

Jeg spør fordi jeg havnet i diskusjon med en kar som hevder at du vet du kjører i en 80-sone hvis du har kjørt et stykke uten å se noe skilt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den generelle fartsgrensen (50 eller 80 km/t) gjelder som hovedregel dersom ikke annet er særskilt skiltet.

Kjører du på en veg utenfor tettbygd strøk (80 km/t) som er skiltet med f.eks 60 km/t og du svinger av på en ny (uskiltet) veg, er det den generelle fartsgrensen som gjelder, altså 80 km/t. Dette gjelder også om du svinger av en særskilt merket veg med 90 km/t.

 

Jeg prøvde å finne på lovdata uten resultat, så jeg får bare grave fram fra husken det sjåførlæreren min sa for sånn der 25 år siden..

Ved særskilt fartsgrense utenfor tettbygd strøk skal det skiltes minimum hver 5. kilometer om vegen er regulert lavere enn generell fartsgrense. Ved høyere enn generell fartsgrense er det ikke nødvendig å skilte, men det er vanlig å skilte hver 10. km.

Felles er at det alltid skal skiltes etter kryss, og så tidlig at en normal aksellerasjon ikke skal kunne overskride fartsgrensen.

 

Dette betyr også at om det er skiltet, f.eks 70 km/t og du passerer et (offentlig) kryss hvor det *ikke* er skiltet etter krysset, så er det å anse som at fartsgrensen er satt til den generelle fartsgrensen

 

Ved særskilting i tettbygd strøk skal det vel være hver 1 kilometer, men i praksis vil det som regel være så mange kryss innenfor denne kilometeren at det blir skiltet oftere. Evt benyttes "fartsgrensesoneskilt".

Lenke til kommentar

Vanlige hvite skilt det står 50/80 på betyr at nå begynner nevnte fartsgrense. Gråe skilt med streker over fartsgrensen betyr at det nå er slutt på gjeldende fartsgrense og nå gjelder en av de to "faste" fastgrensene. Se for deg at du kjører i et tettbebygd strøk hvor grensa er 50km/t og du kommer til f. eks en skole el og grensa senkes til 30 (en endring av fartsgrense skal markeres med et skilt på hver side av veien, en påminnelse om fartsgrensen markeres med et skilt på høyre side), litt senere kommer du til et grått skilt hvor det står 30 med strek over. Da er det herved 50 grense. Kjører du i en 80-grense og farten senkes til 60 av forskjellige årsaker og du senere ser et grått skilt med 60km/t og streker over er det igjen 80-grense. Jeg skal ikke banne på dette, men det virker logisk at et skilt som opphever en annen fartsgrense (altså et grått med streker over) alltid vil "øke" fartsgrensen. Er det under 50 som oppheves så er grensa 50 etter det grå skiltet. Er grensa over 50, men under 80 er det åtti etter det grå skiltet.

 

Og jeg skal selvfølgelig ikke stå her med nesa i sky og si at jeg aldri er usikker på hvilken fartsgrense det er. Det har hendt at jeg har safa farta ned til 70 foran en boks for å være på den sikre siden, men jeg har kontroll på fartsgrensen så mye oftere enn jeg er usikker på den at jeg ikke har tenkt på det som et problem i form av for sjelden skilting.

Lenke til kommentar

Uskiltet fartsgrense er "generell fartsgrense", som da er enten 80 eller 50 avhengig av om det er i bebyggelse eller ikke. Skiltet fartsgrense er "særskilt fartsgrense". Et fartsgrenseskilt for særskilt fartsgrense gjelder til og med neste veikryss der det skal ut fra krysset være synlig nytt skilt om særskilt fartsgrense (og isåfall gjelder den fra krysset, ikke fra der skiltet står), ellers er det automatisk generell fartsgrense.

 

Begge deler er like mye fartsgrense. Skiltet fartsgrense gjelder naturligvis alltid over generell fartsgrense.

 

Et slutt-på-særskilt-fartsgrenseskilt betyr at fartsgrensen går _opp_ til generell fartsgrense. Dersomd det står slutt-på-30 betyr det at det enten kan være 50 eller 80 etter skiltet uavhengig av andre skilt. Generelt sett kan man si at slutt på 30 alltid blir 50 fordi 30-grenser skjeldent finnes andre steder enn i bebyggelse, men det finnes unntak. Dersom det står slutt på 50, 60 eller 70 betyr det alltid at det er 80.

 

På motorvei (ikke motortrafikkvei) brukes aldri generell fartsgrense. Dette er såvidt jeg vet ikke lovbestemt, men en rutine.

 

Det er aldri påminnelsesskilt for generell fartsgrense, men i alle andre tilfeller skal det være mimimum (etter rutine) hver 500 meter om jeg ikke husker feil, med unntak av 90- og 100-grenser hvor det kan være skjeldnere enn det. Det skal alltid være synlige skilt etter veikryss for de som kommer inn på veien (fortsatt ikke lovbestemt).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vil tro at det er trygt å kjøre i 80 dersom du ikke har sett skilt på en stund. Jeg vil også tro at det alltid vil være et skilt som sier deg fartsgrensen før en fotoboks, noe annet ville vært urimelig (men vi bor jo i Norge da, så hvem vet?).

Lenke til kommentar

50 og 80 er de to fartsgrensene som er bankers. Du ser fort på omgivelsene om det er et tettbygd strøk eller ikke.

Hvis farten er økt eller senket vil det være hyppig skilting. Det vil være skiltet hver km i 60-soner, oftere ved lavere fartsgrenser og sjeldnere ved høye fartsgrenser.

Lenke til kommentar

Kan man, eller kan man ikke trygt kjøre i 80 om man ikke har sett et skilt på en stund?

 

Har du ikkje sett skilt på ei stund så er det rimelig trygt å anta at fartsgrensa er 80 km/t, men du kan aldri garantere dette.

Det kan fortsatt være f.eks ei 70 sone som enten ikkje er skilta med påminnelsesskilt eller der påminnelsesskilta har blitt skada, fjerna eller skjulte av forskjellige grunnar.

 

Det beste rådet eg kan gi deg er å legge deg på 70 om du er i tvil (og vegen har ein slik standard at du antar at det kan være ei 80 sone). I 70 km/t bruker du berre litt lengre tid på strekninga og skulle fartsgrensa være 80 så blir du etterkvart tatt igjen av ein anna bil, skulle fartsgrensa vise seg å være 60 km/t så får du berre ei lita bot for å kjøyre i 70.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I 70 km/t bruker du berre litt lengre tid på strekninga og skulle fartsgrensa være 80 så blir du etterkvart tatt igjen av ein anna bil (...)

Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjoner, skulle fartsgrensa være 70 og du kjører i 70 vil du bli tatt igjen av en bil før eller siden uansett :p

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg har skjønt alle svarene her, så har lyst til å prøve å svare selv - og komme med noen kildehenvisninger, for sikkerhets skyld.

 

Enkelte påstår at vi bare har to fartsgrenser. Hva menes egentlig med dette?

 

Med det menes de generelle fartsbestemmelsene (vegtrl. § 6). Fartsbestemmelsene er nemlig delt i tre:

  • De generelle (50/80)
  • De spesielle (80 for lastebiler, 60 for henger over 300 kg uten brems etc.)
  • Den relative "Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene ...".

I tillegg så har vi den særskilte fartsgrensen, altså skiltene, men det plasserer mange i kategorien for de spesielle fartsgrensene.

 

50 km/t er høyeste tillatte hastighet i tettbygd strøk, men det står ingen steder hva tettbygd strøk er. Derfor er det som regel skiltet fartsgrense 50 km/t dersom ikke det er åpenbart hva slags område man kjører i (St V. håndbok 050, del 3).

 

Av og til kjører man ut fra et tettbygd strøk, og noen hundre meter på en lang, fin, oversiktlig strekning, og inn i et nytt tettbygd strøk. Da regnes hele strekningen som tettbygd strøk (Rt 1958.924, Rt 1974.644).

 

Hva er reglene for å sette dem opp?

 

Dette er hvertfall slik det var for ikke lenge siden: Hvem fastsetter fartsgrensene?

 

Til slutt litt om hvordan skiltene brukes:

 

  • Utenfor tettbygd strøk brukes 362_80_20x20.png der trafikanter kan forvente høyere fartsgrense. Dessuten brukes 362_80_20x20.png når det er slutt på en vei med høyere fartsgrense, som 90 eller 100.
  • I tettbygd strøk brukes 362_50_20x20.png for å oppheve lavere fartsgrense dersom den generelle fartsgrensen er 50.

 

Altså: Et grått skilt som opphever en fartsgrense skal bare brukes når den generelle fartsgrensen er 80 km/t, men ikke dersom trafikantene forventer en enda høyere hastighet på grunn av standarden på veien. Da skal 362_80_20x20.png brukes.

 

I tillegg:

 

  • Fartsgrensen skal gjentas etter vegkryss, slik at det alltid vil være et fartsgrenseskilt synlig innen 100 m avstand når det svinges inn på vegen.
  • Utenfor vegkryss skal særskilt fartsgrense 70 km/t eller lavere gjentas for hver 500 m eller oftere, og fartsgrense 90 eller 100 km/t for hver 5 km eller oftere.

 

Alt dette står i det siste utkastet til Statens vegvesen håndbok 050. Håndboken brukes av alle som skal sette opp skilt, men det lovmessige rundt hastighet er det til syvende og sist alltid Høyesterett som avgjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...