Gå til innhold

Ny PC, budsjett 11-12 000

Anbefalte innlegg

Hei

Min gamle AMD er moden for utbytte, men jeg har mistet oversikten over hw markedet. Jeg har lest litt rundt og kommet opp med dette:

CPU: Intel Core i7 920 2,66Ghz Min lenke

HK: ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 Min lenke

Minne: Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 8GB, CL9 Min lenke

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 Min lenke

HDD: Western Digital 1,5 TB Green 3,5", SATA Min lenke

Kabinett: Lian Li PC8BSCANDV3, Miditower, Sort Min lenke

PSU: MIST, 800W, avtagbare kabler Min lenke

DVD: Sony DVD-brenner AD-7240S Min lenke

Totalt 11 498,-

Har mus/tastatur, lydanlegg og skjerm fra før.

Så, ser dette greit ut? Kommer skjermkortet til å få plass i kabinettet? Er minnet litt overkill? Kommer kanskje til å klokke den opp et lite hakk. Og sist men ikke minst, har jeg glemt noe viktig?

Endret av AimAr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, minnet er litt overkill. Du har ikke bruk for mer enn 4/6GB til normalt bruk. Jeg ville også vurdert å bytte til LGA1156 og i7 750, som gir omtrent samme ytelse i de fleste situasjoner, men er mye billigere. Husk også at du kan få 300 kroner i rabatt ved kjøp av Mist-PSU og Lian Likabinett sammen. Jeg vet ikke om skjermkortet passer, men det skal være mulig å finne ut med litt googling. Du har nk det som trengs, men en bedre CPU-kjøler kan jo være aktuelt.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Et fint oppsett bortsett fra at 8GB er for mye ram. Kjøp heller et 6GB sett.

Angående i7 920 vil jeg fraråde deg det. Som alrounder og gamer trenger du ikke noe annet enn i5 750 på 1156s som han over meg nevner. I spill forandrer FPSen seg ikke ved bytte mellom de to, men prisen synker betraktelig. Da kan du også kjøpe et billigere hovedkort og 4GB ram.

Lenke til kommentar

Forslag på et AMD-oppsett (hos netshop, 11k inkludert SSD:

AMD Phenom II X4 965

Gigabyte GA-890GPA-UD3Ht-AM3

Mushkin DDR3 4GB Blackline Stiletto - 2x2048MB, 1600Mhz

Cooler Master HAF 932

Chieftec, 750W, CFT-750-14CS, modulær

Sony DVD-brenner AD-5240S - SATA, 24X Double layer

PowerColor Radeon HD 5870 DIRT2 Edition

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB - Spinpoint F1

Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2

Totalt 11 018,-

Om du skal overklokke cpu, bør du slenge med en god luftkjøler (feks fra Noctua) eller vannkjøling (Corsair H50) - så kjører fort Phenom 965-en på 4,0 GHz.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! :)

Da går jeg for 6GB ram, er disse ok Min lenke ?

Er det ikke slik at i7 klokker bedre en i5? Har lyst på i7 siden jeg setter pris på gode multi tasking muligheter.

Hvis du tenker på multitasking i form av flere programmer oppe samtidig er det samme ytelse.

Tenker du på forskjell i programer som bruker veldig cpu tunge oppgaver som bilde/video-redigeringsprogram, komplisert konverting av veldig store mediefiler og etc vil en i7 ha litt mer å gå på. Men det er ikke verdt de ekstra 500-800kr.

Angående klokking kan i5 nå 4ghz uten for mye styr og heving av volt. i7 kan nok nå lengre enn i5, men da snakker vi høye verdier og du skal du være ganske dreven i overklokking hvis du skal dra nytte av i7 sitt ekstra headroom.

Jeg står fortsatt på mitt og anbefaler deg i5 750 på 1156 hovedkort.

Lenke til kommentar

Nå ser det fint ut ja. Bortsett fra at du må bytte ut minnet ditt, ettersom i5 ikke har trekanals minnekontroller, men tokanals. Så du må kjøpe et 2*2gb sett. Forskjellen på 4gb og 6gb er ingenting når du spiller ettersom spill uansett ikke tar nytte av alt.

link til forslag

^Det minnet klokker bra og har gode timings.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...