Gå til innhold

Problemer med å lese all RAM med Asus P6T SE 1366.

Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Som tittelen sier så har jeg et problem angående RAM. Jeg gikk til innkjøp av dette

hovedkortet og dette ram kittet. Jeg har satt alle brikkene i de oransje slotene (altså slot 2,4 og 6) for å kjøre 3kanals fult ut.

Saken er det at Windows og BIOS ikke vil lese mer enn 1GB, mens CPU-Z leser 3GB. Har prøvd alle andre mulige kombinasjoner, og fant ut at det meste jeg klarer å få er 2GB, ved å putte 2 av brikken i slot 1 og 2. Putter jeg den 3. brikka i slot 3 så bare "er den der" til ingen nytte, siden den ikke leses av uansett.

Feiltesta 1 og 1 brikke og alle sammen funker utmerket. Tok en kjapp google sjekk og det viser seg at det kryyyyr av folk med samme problem som meg i forskjellige variasjoner (12GB viser bare 8GB osv) på alle utgaver av P6T hovedkort.

Sist jeg sjekka så var BIOSen min oppdatert (har ikke sjekket på en stund nå).

Her er noen bilder av det jeg får opp i Windows:

cpu-z.jpg

win1.jpg

Her er et bilde ifra en PDF-fil jeg fant på Asus sin nettside med over sikt over all ram som hovedkortet støtter. Det rødmarkerte kittet er akkurat det kittet jeg har.

ram.jpg

PS: Jeg vet jeg har 32-bit Win7, men det tviler jeg på skal ha noe å si siden det ikke er mer enn 3GB RAM jeg har. Hvis noen vet noe mer om det så si gjerne ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Det er på grunn av 32bit OS'et. Du klarer ikke se mer enn 3,[insert random number].

Skaff deg 64 bit ;)

Som jeg skrev litt over her så er dette et 3x1GB sett, så at det er 32bit skal ikke ha noe å si. Det vises heller ikke mer enn 1GB i BIOS. Men, ser ut til at jeg bare selger rammen til noen som vet dem kan få det til å funke. Kjøper meg 1333MHz ram med lave timings istedet :hmm:

Lenke til kommentar

Heisann, har ca samme problemet her :hmm:

Har P6T Deluxe V2 og disse OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB, og der vises bare 4Gb i Windows 7 (64Bit) mens CPU-Z leser 6GB. Det står også at det er "Dual" channel og ikke "Triple"..

post-42742-1268435220,4666_thumb.png

HW.no har jo testet dette minnet på P6T så det skal jo funke.

Trekanalsminne på pinebenken

Edit:

Bytta om 2 av brikkene og nå virker alt her :yes:

Om du ikke har allerede lest denne tråden så kan du finne svar her:

Asus P6T Delux ram issues

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Heisann, har ca samme problemet her :hmm:

Har P6T Deluxe V2 og disse OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB, og der vises bare 4Gb i Windows 7 (64Bit) mens CPU-Z leser 6GB. Det står også at det er "Dual" channel og ikke "Triple"..

post-42742-1268435220,4666_thumb.png

HW.no har jo testet dette minnet på P6T så det skal jo funke.

Trekanalsminne på pinebenken

Edit:

Bytta om 2 av brikkene og nå virker alt her :yes:

Om du ikke har allerede lest denne tråden så kan du finne svar her:

Asus P6T Delux ram issues

Har sjekka brukermanualen til hovedkortet, og det sier at når du bruker 3 RAM-brikker så skal de alltid stå i slot 2-4-6, for å bruke trekanals. Nå vet ikke jeg åssen du har plassert dine, men er mulig du satt dem riktig. På mitt hovedkort så virker det bare som om kortet nekter å lese mer enn 1 uansett åssen jeg plasserer dem. Hvis jeg plaserer 2 av dem i slot 1 og 2, så leser den 2GB, fordi da kjører dem i 2 kanals visstnok. Eneste måten jeg får lest 2GB på. BIOS updates, sette BIOS innstillinger til Auto osv, funker ikke.

Tok en tlf til komplett i går og prata med en kar som kunne sakene sine hørte det ut som. Han sa at all ram som kjører på over 1333 er uoffisielt støtta av produsentene og må overklokkes for å kjøre på mer. Uansett om hovedkort er testa og godkjent med hastigheter over 1333 og at rammen er godkjent for det, så var det fortsatt overklokking. Han ville anbefale meg å heller kjøpe inn 1333MHz brikker med lav latency.

En kompis av meg skal kjøpe ny ram nå, så da ser det ut til at jeg kjøper de brikkene han har. 3x2GB OCZ 1333 7-7-7-20 RAM. Får håpe det funker bra, hvis ikke så tar jeg enda en tlf til komplett og ber dem sende meg nytt hovedkort. Rimelig lei av å styre med det her nå :thumbdown:

Som han ene over her skrev i går "Det er OSet ditt, skaff deg 64bit" Vel, jeg la inn 64bit i går kveld, og problemet er helt likt. BIOS viser ikke mer enn 1 GB i 3kanals oppsett så OS var som jeg sa, ikke problemet.

Lenke til kommentar

Du kjører temmelig hissig bandwidth på 2000MHz da, så du har vel enabled Intel XMP (Extreme Memory Profiles) i bios.

Husker ikke sikkert i farten, men er vel forskjell på minnekontrolleren på forskjellige Core i7 modeller og måten de takler høye minnehastigheter?

Hvis du setter bios tilbake til default-innstilling, så vil brikkene ifølge SPD kjøre 1333MHz CL9 1.5V og da er det mulig du ser all rammen?

Lenke til kommentar

Har sjekka brukermanualen til hovedkortet, og det sier at når du bruker 3 RAM-brikker så skal de alltid stå i slot 2-4-6, for å bruke trekanals. Nå vet ikke jeg åssen du har plassert dine, men er mulig du satt dem riktig. På mitt hovedkort så virker det bare som om kortet nekter å lese mer enn 1 uansett åssen jeg plasserer dem. Hvis jeg plaserer 2 av dem i slot 1 og 2, så leser den 2GB, fordi da kjører dem i 2 kanals visstnok. Eneste måten jeg får lest 2GB på. BIOS updates, sette BIOS innstillinger til Auto osv, funker ikke.

Tok en tlf til komplett i går og prata med en kar som kunne sakene sine hørte det ut som. Han sa at all ram som kjører på over 1333 er uoffisielt støtta av produsentene og må overklokkes for å kjøre på mer. Uansett om hovedkort er testa og godkjent med hastigheter over 1333 og at rammen er godkjent for det, så var det fortsatt overklokking. Han ville anbefale meg å heller kjøpe inn 1333MHz brikker med lav latency.

En kompis av meg skal kjøpe ny ram nå, så da ser det ut til at jeg kjøper de brikkene han har. 3x2GB OCZ 1333 7-7-7-20 RAM. Får håpe det funker bra, hvis ikke så tar jeg enda en tlf til komplett og ber dem sende meg nytt hovedkort. Rimelig lei av å styre med det her nå :thumbdown:

Som han ene over her skrev i går "Det er OSet ditt, skaff deg 64bit" Vel, jeg la inn 64bit i går kveld, og problemet er helt likt. BIOS viser ikke mer enn 1 GB i 3kanals oppsett så OS var som jeg sa, ikke problemet.

De står i de orange slot-ene ja (2-4-6) bytta om slot 4 og 6 så fikk jeg de 2 siste GB. Men så lenge du ikke får lest rett i BIOS så skal det jo ikke ha noe med OS-et å gjøre.

Ser på Asus sine sider at det står "(O.C.)" bak alt som er over 1333Mhz på "Memory Features". Så kan komplett karen er vell inne på noe der :yes:

P6T Deluxe V2

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

De står i de orange slot-ene ja (2-4-6) bytta om slot 4 og 6 så fikk jeg de 2 siste GB. Men så lenge du ikke får lest rett i BIOS så skal det jo ikke ha noe med OS-et å gjøre.

Ser på Asus sine sider at det står "(O.C.)" bak alt som er over 1333Mhz på "Memory Features". Så kan komplett karen er vell inne på noe der :yes:

P6T Deluxe V2

Jepp, så tenker jeg skal legge ut de 2000MHz brikkene på kjøp og salg delen på forumet her og heller skaffe meg noen Low Latency 1333 brikker. Er ikke no galt med brikkene, er bare jeg som ikke får brukt dem. Sikkert en overklokkings-gal person der ute som er interessert i dem som får brukt dem :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Du kjører temmelig hissig bandwidth på 2000MHz da, så du har vel enabled Intel XMP (Extreme Memory Profiles) i bios.

Husker ikke sikkert i farten, men er vel forskjell på minnekontrolleren på forskjellige Core i7 modeller og måten de takler høye minnehastigheter?

Hvis du setter bios tilbake til default-innstilling, så vil brikkene ifølge SPD kjøre 1333MHz CL9 1.5V og da er det mulig du ser all rammen?

Har testa dette også. Har satt alt på auto. Da kjører rammen på 1066mhz og 8-8-8-20 timings. Finner ikke noe mer da heller. Derfor jeg heller mer og mer mot at hovedkortet er delvis defekt. Men, nye brikker er bestilt og kommer i løpet av neste uke.

Handla inn et 6GB (3x2GB) sett med Corsair XMS3 1333MHz 7-7-7-20 ram, så får håpe det funker bedre. Får jeg samme feilen da også så skal komplett jaggu meg få sende meg nytt hk syns jeg :hrm:

Lenke til kommentar

Har testa dette også. Har satt alt på auto. Da kjører rammen på 1066mhz og 8-8-8-20 timings. Finner ikke noe mer da heller.

Neivel, det "burde" det ha gjort.

Mulig hk'et er veldig picky på ram, håpe du har mer flaks med de nye du har bestillt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq

Har testa dette også. Har satt alt på auto. Da kjører rammen på 1066mhz og 8-8-8-20 timings. Finner ikke noe mer da heller.

Neivel, det "burde" det ha gjort.

Mulig hk'et er veldig picky på ram, håpe du har mer flaks med de nye du har bestillt

I følge han komplett-typa jeg prata med så var marginene mellom stabilt system og noe som ikke funka, veldig liten på så kjapp ram.

Testa rammen til en kompis, XMS3 1333 9-9-9-26. Den sklei inn med en gang. Det var bare 2 brikker, though. Er når jeg skal bruke 3 at den begynner å være vrang. Får bare krysse fingrene :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...