516urd Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hei, jeg forsøker å sette sammen en database. Det er desverre lenge siden jeg lærte dette på skolen og kunne trenge noen innspill. Jeg ser det er mange kunnskapsrike mennesker her, men har desverre ikke klart å nyttegjøre meg av andre svar her til en løsning for meg. Lagt med et bilde av hva jeg har kommet frem til hit. Bilder sier mer enn ord så jeg har er hvordan jeg ser for meg at ferdig skjema for hvert prospekt skal se ut ferdig Problemstillingen min er at slik det ser ut nå tror jeg ikke det er mulig å registrere flere telefonsamtaler, møter og salg per prospekt. Jeg er veldig usikker på om det er riktig å sette inn enda en tabell i mellom der eller om jeg kanskje skal "merge" firma og prospekt tabellen... Alle svar og kommentarer mottas med entusiasme. Lenke til kommentar
516urd Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 I og med at det i utgangspunktet kun går ett firma per prospekt skal det vel være en 1:1 relasjon mellom prospekt og firma. Disse kan vel gjøres om til en og samme tabell. Jeg kan da kanskje opprette prospekt\firmaID i møte, kjøp og telefonsamtale tabell og sette opp reasjon 1:m fra prospekt\firma tabell. Noen som kan se at det umiddelbart blir riktig i forhold til sjema jeg har tenkt til å lage per prospekt? Lenke til kommentar
krimol Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 hvilke program har du brukt til å lage bildet ?: ) Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Problemstillingen min er at slik det ser ut nå tror jeg ikke det er mulig å registrere flere telefonsamtaler, møter og salg per prospekt. Jeg er veldig usikker på om det er riktig å sette inn enda en tabell i mellom der eller om jeg kanskje skal "merge" firma og prospekt tabellen... Helt riktig, du kan bare ha ett møte, en telefonsamtale og et kjøp (antar du mener tabellen kjøp når du skriver salg) pr. prospekt. Men du kan ha så mange prospekt du vil pr. møte, telefonsamtale og kjøp. Spørsmålet her er hva du vil. Hvis du ikke trenger å ha flere prospekter pr. møte, telefonsamtale og kjøp, kan du bare snu relasjonen, dvs. opprette ProspektID de respektive tabellene. Hvis du derimot vil ha mange-til-mange-mulighet må du legge en knyttetabell mellom, for hver av relasjonene. Du kan godt merge Firma og Prospekt, men det forandrer ikke relasjonene til de tre andre tabellene. Det vil vel også legge en begrensning på omsetningen vil jeg tro? Blir lite å gjøre ... Endret 13. mars 2010 av quantum Lenke til kommentar
516urd Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Til å begynne med... takk for svar fra dere begge. hvilke program har du brukt til å lage bildet ?: ) Ikke verre enn en skjermdump fra relasjonvisning i MS Access. ...(antar du mener tabellen kjøp når du skriver salg)... korrekt Spørsmålet her er hva du vil. Hvis du ikke trenger å ha flere prospekter pr. møte, telefonsamtale og kjøp, kan du bare snu relasjonen, dvs. opprette ProspektID de respektive tabellene. Hvis du derimot vil ha mange-til-mange-mulighet må du legge en knyttetabell mellom, for hver av relasjonene. I utgangspunktet trenger man ikke ha flere prospekter per møte, selv om dette kan forekomme. Det er jo fullt mulig å kjøpe uten å ha hatt møte, selv om dette sjeldent skjer. Så en menge til mange relasjon er ikke feil, men har uansett lagt til boolske operatorer i prospekt tabell for møte og kjøp for raskest mulig tilgang til denne infoen ved en telefonsamtale. og slippe å sjekke tabene for møte og salg for å få vite om de har kjøpt. Vet ikke om du har noen tanker på det. Du kan godt merge Firma og Prospekt, men det forandrer ikke relasjonene til de tre andre tabellene. Det vil vel også legge en begrensning på omsetningen vil jeg tro? Blir lite å gjøre ... Relasjonene må forandres, kjedelig hvis man ikke kan gjøre mer enn ett kjøp. Det er heller ikke uvanlig å måtte ringe til en bedrift en 7-8 ganger før man når rett person. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Du kan godt merge Firma og Prospekt, men det forandrer ikke relasjonene til de tre andre tabellene. Det vil vel også legge en begrensning på omsetningen vil jeg tro? Blir lite å gjøre ... Relasjonene må forandres, kjedelig hvis man ikke kan gjøre mer enn ett kjøp. Det er heller ikke uvanlig å måtte ringe til en bedrift en 7-8 ganger før man når rett person. Poenget her var at et firma kanskje bør få fortsette å ha flere enn ett prospekt. Lenke til kommentar
516urd Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Når jeg tenker meg om nå, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg valgte å dele opp firma og prospekt. Det er sikkert fordi jeg i starten egentlig hadde planer om å lage eget skjema for kontaktperson og firmaopplysninger. Men kom frem til at satte disse sammen når det er sjeldent man har kontakt med mer enn en person. I de tilfellene kan denne infoen legges inn i prospektnotater. Det er også noe ulogisk å kontakte to personer samtidig. Det kan på en annen måte gjøre det lettere å utvide databasen på et senere tidspunkt til å også inkludere privatpersoner som kunder, hvis man beholder prospekt tabellen. Kjøp, møter og telefonsamtaler kan kan like fint registreres direkte på firma. Eller tenker du noe annet som jeg ikke oppfatter? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Eller tenker du noe annet som jeg ikke oppfatter? Aner hverken hva du oppfatter eller hvaslags business det er snakk om, men kun ett prospekt pr. firma høres fortsatt ut som snarlig konkurs i mine hører. Lenke til kommentar
516urd Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Et prospekt representerer en kunde eller en potensiell kunde. Dette er ment å være et typisk CRM system. Det skal holde oversikt over all kontakt mellom firmaet mitt og kunden eller en potensielle kunde. Et prospekt er enten ett firma, en organisasjon eller en privatperson. Så jeg skal nok få nok å gjøre. Har korrigert relasjonene nå, så legger ut et nytt bilde i løpet av dagen for de som er interresert i å se det. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 hvis det betyr at firmaene er kunder blir det ikkeno problem, jeg tenkte at firmaer skulle selge prospekter. Lenke til kommentar
516urd Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Det gjør det. Her er det nye relasjonsoppsettet: Takk for hjelpen Quantum. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Lenge siden jg holdt på med access. Men, blir ikke den postnummer-1 og postnummer-tabellene overflødige, du trenger da kun en postnr. tabell vil jeg tro. Lenke til kommentar
516urd Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg har opprinnelig kun 1 postnr tabell, og det vises kun en postnr tabell i tabell-lista. men Access laget denne automatisk av seg selv da jeg laget den andre relasjonen til tabellen. Akkurat hvorfor, vet jeg ikke. Men kan tenke meg at det har noe med at det er vanskelig å referere til to forskjellige steder i postnr tabell samtidig. Kan ikke gi deg noe bedre svar enn det dessverre. Men i utgangspunktet tror jeg du har rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå