Gå til innhold

Gaming/All-round til ca 8K

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å bygge meg ny PC. Den skal brukes til litt av hvert, og de fleste timene går med til surfing, film, musikk osv., men det blir også endel spilling frykter jeg. Jeg skal også bygge en lignende til en kamerat, med litt lavere krav. Jeg dropper da SSD og det blir muligens en nedgradering av skjermkoret. Jeg har også tenkt på å nedgradere til 500GB eller 1TB, men prisforskjellen var ikke veldig stor egentlig. Det er også greit om den er litt stillegående, da den blir stående rett med senga.

* Corsair TX 650W (Antall: 1, Pris: 729,-)

* Kingston ValueRAM DDR3-1066MHz 4 GB (2x2GB) (Antall: 1, Pris: 734,-)

* Samsung EcoGreen F2 1,5 TB S-ATA (Antall: 1, Pris: 789,-)

* AMD Phenom II X4 955 Black Edition (Antall: 1, Pris: 1296,-)

* Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 (Antall: 1, Pris: 1659,-)

* Asus M4A785TD-V EVO (Antall: 1, Pris: 679,-)

* Asus Radeon HD 5850 1 GB (Antall: 1, Pris: 2136,-)

* LG CH08 (Antall: 1, Pris: 789,-)

* Fractal Design Define R2 Black Pearl (Antall: 1, Pris: 695,-)

Pris: 10K

Link til liste: https://prisguiden.no/profil/lister/112730

Endret av bobbo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM-en du har valgt er DDR2, du trenger DDR3. Kinston value RAM skulle holde fint. Ellers ser det veldig bra ut. Ville dog vurdert 80GB-versjonen av SSD-en da den yter en del bedre og 40GB kan fort bli lite. Det er tross alt ikke store forskjellen i pris. Du kan eventuelt spare litt på å velge en billigere prosessor.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Oisann. Da har jeg bytta til value-rammen fra kingston. Synes utvalget av mid-class RAM var skikkelig labert for tiden. SSD-diskene skal jeg sjekke litt opp på, men 80GB koster 700 kroner ekstra.

Jeg tenkte å bytte ut skjermkortet med HIS Radeon HD 5750 iCooler IV 1GB til kameraten min, han sitter tross alt å spiller PS3 hele dagen og har ikke brukt for kul PC sånn som meg. Høres det ut som en plan?

Lenke til kommentar

Du må vel nesten høre med kameraten din hvor mye spillytelse betyer for han. HD5750 er et bra grafikkort til prisen, men hvis han bare skal spille på PS3, kan han like greit klare seg emd integrert grafikk. Vil for øvrig anbefale SSD også til kameraten din.

Jeg sa også at jeg ville VURDERT 80GB-versjonen, ikke nødvendigvis at den var et bedre kjøp for deg. Klarer du deg med 40GB, er det ikke all verdens ytelsesforskjell, men det er veldig greit å kunne få mye lavere loadingtid i et par kestra spill.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert listen min litt, men jeg er i tvil om dette er nivået å legge seg på. SSD koster endel penger og skjermkortet koster også noen kroner. Er dette et bra oppsett, eller får jeg mye mer for pengene om jeg nedgraderer litt? Står ytelsen på de forskjellige delene i stil til hverandre?

Lenke til kommentar

Komponentene står godt i stil med hverandre pris-/kvalitetsmessig. Jeg syns du legger deg på et veldig fornuftig prisnivå. Hvis du går nevneverdig ned i pris, må du gjøre tvilsomme kompromisser, mens å bruke mye mer blir å kaste penger ut av vinduet. Alt i alt er vel dette prisnivået der du får mest for pengene.

Det var imidlertid et par småting jeg la merke til etter å ha sett gjennom oppsettet på nytt. For det første, kjøp 1333MHz RAM, den er raskere og koster det samme. Og for det andre, har ikke hovedkortet USB 3.0, noe du muligens ikke trenger, men er kjekt å ha, og dette hovedkortet koster jo omtrent det samme.

Og som sagt, synes du dette blir for dyrt, kan du kjøpe billigere prosessor, eller bytte til 40GB SSD. Skjermkortet kan du bytte til HD5770, som er en del dårligere, men også priset deretter.

Edit: Det kan godt være du har gode grunner til å kjøpe Bluray-leser, men det er jo også penger å spare på å kutte ut den.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...