Ferdizz Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Hei, jeg har en gammel stasjonær pc med noen gamle deler. Jeg har 4x1gb DDR2 ram brikker. Trenger jeg å oppgradere til DDR3? Utenom det så er dette det jeg trenger: - Nytt hovekort? (vet ikke om det jeg har nå, støtter nye grafikkort og prosessorer) - Nytt grafikkort (helst med dx11 støtte, burde vel ha hdmi inngang og?) - Ny prosessor (har ikke tenkt å drive noe serlig med overklokking med mindre det er veldig lett og gir mye mer ytelse, er bare helt ny i dette ) - Ny strømforsyning?(hvor mange watt trenger jeg tilsammen? Jeg har 250W tror jeg, hvis det ikke er nok, hvillket burde jeg ha ?) - Nytt kabinett (bare hvis det er nok "penger" igjen) - Eventuelle ledninger, vifter ol. Jeg har tenkt til å bruke max 5000 kroner (kan strekke meg til 6000kr hvis det er diger ytelses forskjell ) Pcen skal brukes til gaming (battlefield bad company 2, cod 6, just cause 2, ruse ol. men trenger ikke å være helt syk god men bare kunne spille de på iallefall medium, helst high, uten lagg). Skal også brukes litt til videoredigering men ikke noen store 3d prosjekt da . Vet det ikke er det største budsjettet jeg har men har ikke tenkt til å ha sånn seriøs overklokking hardcore gaming pc . Uansett, takker for svar ! Endret 11. mars 2010 av ---Help--- Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det hadde vært flott om du kunne være litt mer spesifikk når det gjelder hvilke komponenter du har nå. Da kan vi finne ut om det er noe som er verdt å ta vare på. DDR2-RAM kan brukes på AMD-oppsett med AM2+hovedkort, men vil anbefale å kjøpe DDR3 allikevel da du får bedre ytelse og muligens kan bruke den i ditt neste oppsett. Hvis du bare har 250W PSU er det alt for lite, 4-500W er passende for en "budsjettgamer". Det skulle gå helt fint å sette sammen et komplett system med grei ytelse for 5-6000 kroner, men hvis vi kan beholde noen komponenter, kan du enten få det billigere eller velge noen bedre komponenter. Men det kan jo også være et poeng å beholde den gamle PC-en som reservemaskin. Vil absolutt anbefale litt enkel overklokking. Du kan få en god del gratis ytelse uten å tukle med alt for avanserte ting. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Nå forstår jeg ikke meg helt på den nye prisguiden her på hardware, men får du opp denne handlelisten? i5 oppsett Hvis ikke så er det snakk om: Ci5 750 - cpu Gigabyte UD3 - hovedkort HD5770 - grafikkort Corsair DDR3 4GB 1600 - ram Tilsammen 4500kr på den billigste nettbutikken Rammen som ligger i handlelisten er myntet på overklokking, her kan du spare inn hvertfall på 200kr på å gå for noen litt enklere DDR3 4GB brikker. Dette er kun pcdelene, i tillegg trenger du en PSU på minst 500w. Din på 250w er desverre for liten. Jeg vil anbefale en corsair HX/VX på 550w eller 600w. Da blir total prisen 5500kr, men du må nok regne med å betale omtrent 6000kr til sammen med frakt. Da har du en helt ny pc som vil yte veldig bra. Utifra tester jeg har lest av Bad Company 2 vil du kunne kjøre det på max med 4xAA og underkant av 40fps som er noelunde spilbart. Setter du det til medium eller slår av AA får du spillbare framerates. Altså FPS er bilder i sekundet. I BC2 er det forøvrig veldig liten visuell forskjell på medium og high settings har jeg lest. Hvis du heller har lyst til å oppdatere det eksisterende oppsettet ditt må du poste spesifikasjonene dine, slik at vi kan se hva som kan gjøres. Men siden du kun har 250w PSU (strømforsyning) tror jeg nok desverre at den er for utdatert. Det er nemlig slik at hvis du har en del i pcen din som er treig (f. eks CPU'en) så vil dette bli en stor flaskehals om du kjøper nytt grafikkort. I kortversjonen betyr dette at hvis CPUen din er for gammel og treig vil det ikke hjelpe med nytt grafikkort. Og du må uansett kjøpe ny strømforsyning ettersom den ikke kan dra nye grafikkort, og hvertfall ikke dagens DX11 kort ettersom du bør ha en 500w PSU. Endret 11. mars 2010 av siindre Lenke til kommentar
Danny1814 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 https://prisguiden.no/profil/lister/112735 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 det finnes enkelt skjermkort det anbefales strømforsyninger på mist 600 Watt. når du velger et hovedkort så er det beregnet til noen få prosessortyper så CPU og hovedkort er nært tilknyttet hverandre har du valgt hovedkort så har noen få varianter av minne å velge også. så man velger hovedkort ette prosessor og så minnebrikker eter dette per i dag så er det bare ATI/AMD som har DX 11 støtte. jeg anbefaler da ett radeon 5xxx kort. selv har har jeg kjøpt saphire radeon HD 5770. og en 650 watt psu. Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 syns siindre og danny's oppsett så bra ut ja , kan godt overklokke litt. Jeg har to harddisker, en samsung harddisk og en Seagate harddisk. Trenger jeg ny harddisk eller? Og hvis ikke, hvilken er raskest av de to jeg har? og jeg fant ut at strømforsyningen jeg hadde var på 400watt, ikke 250watt . Lenke til kommentar
siindre Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Det kan gå med 400w. Oppsettet jeg linket til vil makse på omtrentlig 300w under load. Men jeg ville absolutt ikke satset på din strømforsyning, tipper den er noen år gammel? Noe som nok vil si den ikke gir nok spenning på linjene dine til å dra et nytt oppsett. Det er ikke sikkert den har strømlinjer til grafikkortet heller, eller er i stand til å gi nok strøm til det. Kjøp ny strømforsyning du, en til 500-600w så har du en som varer også, eller hvis du ved en senere anledning legger til enda et grafikkort. Mitt og danny's oppsett er likt utenom hovedkortet. HK'et han har lagt til er jeg ikke kjent med så du får lese noen tester av det. Det jeg linker til er forøvrig et godt valg. På strømforsynings fronten bør du utelukkende gå for corsair eller mist ettersom det er de som tilbyr kvalitet. Litt dyrere, men ikke overpriset. Endret 11. mars 2010 av siindre Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 ok men angående de harddiskene, er de bra nok? og hvilken av de er best/raskest ? og vet du om en god/billig strømforsyning med 600watt ? Lenke til kommentar
siindre Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Etter å ha sjekket litt rundt har jeg funnet ut at du ikke trenger mer enn 500w. En 600w kan drive to 5970 i crossfire så det blir overkill for deg. En Corsair 550w er mer enn nok. Så ikke før nå at det var linker til harddiskene dine. Men de ser helt ok ut de. Det finnes nok harddisker som yter bedre, men slik ytelsesforskjell vil du merke svært lite til når det er snakk om slike HDD'er. De er også S-ATA HDD så det vil si de passer på hovedkortet jeg har puttet i oppsettet ditt. Men du bør fortsatt poste full spesifikasjon på det oppsettet du har nå, med mindre du alt har bestemt deg for å kjøpe det oppsettet vi har gitt deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå