Gå til innhold

Hvor ble mannen av?

Anbefalte innlegg

Why bother? Har ikke sett noen inne på bil/trenings/dataforumet som kommer og dømmer folkene der ut i fra interessene deres (ja, jeg er inne på alle sammen regelmessig).

Når det er sagt så styres mye av seksualitet ja, og å ta seg bra ut for det motsatte kjønn. Men nå er det altså sånn at folk er forskjellige og det handler også om hva man selv liker og føler seg vel i. Noen er mer opptatt av dette enn andre. Selv er jeg oppvokst på "bygda" på en gård og har rivd et hus med håndkraft og pløyd åkeren med traktor, allikevel er jeg noe over snittet opptatt av mote, go figure. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det lurer jeg på - hvor ble det av mannnen? Mannen i samfunnet. Jeg er født i 88 og er dermed ikke gamle karen. Men jeg føler at når det kommer til den tradisjonelle mannen i samfunnet, så ligger jeg en "generasjon" tidligere. Jeg bryr meg ikke en plass om mote. Jeg kunne aldri ha funnet på å gå på kjøpesenteret og kjøpe klær sammen med en kompis. Altså, hva faen i helvete? Enten kjøper man klær sammen med dama, eller så kjøper hun klær for deg... eeeeller man stikker innom den første og billigste butikken man finner, finner raskt den blå vanlige olabuksa og tenker "tja, 199,- .. er det mye mon tro? jaja, jeg gir da faen, er ikke så mye uansett" og så komme seg hjem og hogge ved i hagen.

Føler meg litt sånn som han Narvestad fra borettslaget.

Det rareste jeg ser er når (tydligvis) motebevisste gutter (spesielt de som synes hip hop er tøft) går rundt med en blanding av hip hop klær og sossestil og føler seg beinharde av det. Det jeg også har merket er at disse "guttene" gjerne ser ned på andre som ikke går motebevisst. Gjerne de ikke gjør det, men de har dette uttrykket i fjeset. De føler seg så gode, fordi i dag så går en med det nye skoparet en kjøpte i går for 1000 kr fra designeren gussi bacapafaenskap. Hva blir det neste? fuktighetskrem? Hva skjedde med skinnjakke og hull i buksa? Det er macho det! Nei, spør du meg så finner jeg dette ganske fjernt. Jeg bruker penger på bil, elektronikk, store høytalere, en øks.

Svært mye usakelig her, og rotete skrevet er det også. Det beklager jeg. Men regner med dere forstår hva jeg prøver å få fram. Hva synes dere om dagens forandring og utvikling? Er jeg den siste mann med hår på kassa?

Haters will hate.

Vet ikke helt hvor jeg vil begynne. Når jeg leser dette kjenner jeg irritasjons nivået i kroppen stiger. Hvordan kan noen være så naive. Du sier rett og slett at du er bedre enn en som bryr seg om mote og velvære. Bare fordi du liker å drive med bilen din og hogge ved.

Det handler om hva vi har interesse for. Man blir ikke mindre mann bare fordi man kler seg så man synes at man selv ser bra ut. Eller at man bruker fuktighetskrem (hørt om å ta vare på huden din? Og det er noe som har blitt brukt av gutter/menn over lengere tid. Så si at det vil bli det nye er å ta feil).

Verden er i en forandring. At du fremdeles vil holde deg til fortiden er helt greit. Bare ikke gå å si at du er mer mann bare pga det.

Det jeg også har merket er at disse "guttene" gjerne ser ned på andre som ikke går motebevisst. Gjerne de ikke gjør det, men de har dette uttrykket i fjeset.

Men det samme gjør du. Du "ser" ned på de som ikke er like som deg. De som ikke har hår på brystet eller som går å hogger litt ved etter dem har kjøpt en bukse.

men jeg har en maskulin og mandig begrunnelse hvorfor. Grunnen er enkel: Være mer attraktiv for det motsatte kjønn.

Du har så rett. Alle jenter liker gutter som ser akkurat ut som det du gjør. Det er ingen jenter som liker gutter som bruker tid på mote og velvære. Nei jenter liker bare gutter som hogger ved og driver med bil! Skjønner du at det du sier ikke stemmer helt. Ja det finnes jenter som liker sånne gutter som deg, men det finnes også jenter som liker den andre typen gutter. Skjønner?

Lenke til kommentar

Toy_Man: hhaha, snakk om å ta ting bokstavelig ;) Du har helt rett i det du sier, det kan jeg ikke motargumentere. Men jeg sier det igjen: Jeg vet jeg var usakelig, og jeg kan i tilleegg legge til at jeg prøvde å legge til mye humor i det. Du er en intelligent person tenker jeg, du klarer å se forbi tullet og legge fokus på riktige punkt :)

Lenke til kommentar

Toy_Man: hhaha, snakk om å ta ting bokstavelig ;) Du har helt rett i det du sier, det kan jeg ikke motargumentere. Men jeg sier det igjen: Jeg vet jeg var usakelig, og jeg kan i tilleegg legge til at jeg prøvde å legge til mye humor i det. Du er en intelligent person tenker jeg, du klarer å se forbi tullet og legge fokus på riktige punkt :)

Hvorfor lage et tråd som er basert på usaklighet og humor? Når du helt klart prøve å skape en diskusjon eller i verste fall en krig mellom diverse brukere. Kan ikke helt se hvor humor og usaklighet passer inn.

Og jeg tar dessverre de fleste tråder som jeg svarer på seriøst. Og vite om en person er seriøs eller ikke er vanskelig. Spesielt når jeg har sett flere tråder som er nokså lik din. Hvor trådstarter er seriøs.

Før i tiden hadde den jevne mannen ei gammal flaske Old Spice som han brukte ved spesielle anledninger, og det holdt i massesvis. I dag har mannen ørten kremer, parfymer voks og gud vet hva. Er det, det man kaller utvikling?

Ja det er det som kalles utvikling. Dagens mann blir mer fokusert på seg selv og sitt utseende. Helt ifra de førstemenneskene til idag har vi utviklet oss.

+ det skal nevnes at de forskjellige kremene/parfymene etc har blitt mye lettere å få tak i. Og vi har flere valg muligheter + bedre råd. Hadde de hatt det før også tenker jeg at ting ville sett annerledes ut.

Vi må også huske at mannens utvikling når det kommer til utseende, har alltid ligget bak kvinnenes. Men vi har fortsatt steget i takt med kvinnenes utvikling.

Lenke til kommentar

Før i tiden hadde den jevne mannen ei gammal flaske Old Spice som han brukte ved spesielle anledninger, og det holdt i massesvis. I dag har mannen ørten kremer, parfymer voks og gud vet hva. Er det, det man kaller utvikling?

Tror ikke det var noen som var mer forfengelige enn borgerne i Europa på 1700-tallet under barokken så argumentet ditt holder ikke. Før hadde man hullkortmaskinen i dag har man hvor mange varianter av pc'er/kalkulatorer osv? Jeg kaller det utvikling/modernisering.

Lenke til kommentar

Er det nødvendigvis bra at mannen blir mer fokusert på utseende da? Det er jo mange studier som viser at man ødelegger den naturlige fuktighetsbalansen i huden ved bruk av bodylotion ol. Huden blir avhengig av at man tilføyer fuktighet i kunstig form.

Når det gjelder gutta på 1700-tallet var det vel bare aristokratene som kledde seg staselig, men de vasket seg til gjengjeld aldri og hadde vannvittig mye lus. Direkte forfengelig vil jeg ikke si de var, de fulgte jo bare moten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder gutta på 1700-tallet var det vel bare aristokratene som kledde seg staselig, men de vasket seg til gjengjeld aldri og hadde vannvittig mye lus. Direkte forfengelig vil jeg ikke si de var, de fulgte jo bare moten.

Nettopp fordi de ikke kunne. Møkk fløt i gatene på den tida. Tror nok de hadde hatt bedre hygiene dersom de kunne.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar

Ja, men disse aristokratene var jo på ingen måtte representanter for den jevne mannen på denne tiden.

Du sier folk kan ha bedre hygiene om de kan, noe som i og for seg er greit nok. Et mannfolk kunne før også ha mye kosmetikk men holdt seg til flasken med Old Spice. Hvorfor gjorde han det? Og hvorfor gjør man ikke det i dag? Kan det være at fokuset på forfengelighet har tatt heeelt av?

Du kan si at det har blitt mer produkter for menn og at det er en utvikling, men det er vel heller kosmetikkbransjen som har skapt et kunstig behov.

Lenke til kommentar

Hva mener du 'enn før'? Ulike sub-kulturer har hatt ulikt fokus på egenpleie igjennom verdenshistorien. Å skille mellom 'da' og 'nå' er direkte banalt. Slik jeg ser det er det de som har hatt råd til det som har lagt mer tid i egenpleie og velvære, og det er også de rikeste som har levd lengst. At tilgjengeligheten til slike produkter har økt med sammen med velstanden til vestlig befolkning tror jeg vil være en bedre forklaring enn at 'dagens menn er mer femi'.

Utover dette spiller selvsagt interesse inn.

Lenke til kommentar

Jeg liker _ikke_ de med hårstrikker rundt leggene og buksa INNI sokkene. Hva faen!? :ph34r:

Også er det de som går med caps 365 dager å året, helsu bakover, uten synlig lugg og hår på sidene som står vertikalt fremover :nei:

Det enseste jeg bryr meg om, er olabukser som ikke ser idiotiske ut og ikke er stive som papp, at joggeskoa ikke ser femi ut og at jeg liker t-skjorta jeg går med. T-skjorta er det viktiste, den skal ha et motiv jeg liker :w00t:

Ellers så går jeg med ullsokker året rundt, pga at jeg ikke eier fot svette og at jeg vanlighvis fryser på terne.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med å ha en interesse for å ta seg bra ut.

Og det argumentet med å kle seg fint for damer syns jeg blir litt teit.

Jeg kler med sånn som jeg gjør av den enkle grunn at jeg trives med det, ikke for å imponere noen jenter. Hvis det er bare det jeg har å stille opp med så kunne jeg like godt skutt meg selv med en gang.

Dog er det jo digg at vi har folk som ErikBlodøks fortsatt, som kan komme å klippeplenen min og hogge ved for meg på hytta :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...