Gå til innhold

Hvor ble mannen av?

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg er ganske så enig med deg i det du sier. Men slik jeg ser det handler det for noen kun om å passe inn. Som det da også var, og til tider er, med menn. Når de jobber og gjør daglige gjøremål er det det samme hva man har på seg så lenge det er praktisk. Men skal man "Ut blandt folk" tar man gjerne på seg noe litt finere.

For å ta meg som et eksempel her. Jeg ser på meg selv som "en mann med hår på kassa". Jeg hogger ved, liker biler med motor i, tar gjerne 8-10 årlige villmarksturer/jaktturer, går i klær jeg føler er pratiske til sitt formål, og i tillegg rimelige. Men skal jeg ut på byen, skolen, besøke kompiser i Oslo o.l. tar jeg på meg klær som følger moten. Egenltig bare pga "det er sånn det er". (22 år)

Men for å være ærlig så hadde jeg ikke gått med moteklær om ikke det var sosialt påkrevd i deler av vårt samfunn. Det er vel en del av det rikmansprinsippet som henger igjen i flere steder. "Man skal være opptatt av å ta seg bra ut, for det gjør de rike." En liten påminnelse om at du er en del av den klassen man føler, eller vil, høre hjemme i. Men det er et merkelig fenomen, for jeg føler også at jeg blir skulet på når jeg tar meg turen innom butikken for å plukke opp noe dritt med litt mer praktiske klær på kroppen. Men med en gang jeg får på meg det mer aksepterte i skapet er det en annen tone. JEG tror det handler om at det rett og slett har blitt så vanlig for folk å kle seg fint at man til slutt tror det er slik det skal være. Som med kroppsfiksering som har pågått en god stund nå, der slanke veltrente mennekser ser ned på de som er mer glad i sofa og cola. Det er bare det at folk har mistet behovet og lysten til å delta i den litt mer arbeidsklasse delen av mannens image.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HouseWolf: Takk for et gjennomtenkt svar, er enig med deg.

Jeg selv er kansje en av de mest metroseksuelle her, men jeg har en maskulin og mandig begrunnelse hvorfor. Grunnen er enkel: Være mer attraktiv for det motsatte kjønn. Så og si ingen annen grunn. Utrolig hvor mye som blir styrt av det kvinnelige kjønn, sånn egentlig.

Lenke til kommentar

Altså, hva skjedde med hest og kjerre? Jo, verden har utviklet seg. Verdiene enn mann "skal" ha forsvinner ikke fordi han er opptatt av hvordan han ser ut. Han kan være like god til å snekre, tømre o.l. selv om antrekket koster 5000,- fremfor 948,-. Alt dette har med endringene i samfunnet og gjøre. Globaliseringen. Hvis dere virkelig tror det har noe å gjøre med at menn vil være mer som kvinnene bør dere gå i tankeboksen igjen. For min egen del kan jeg godt bruke en del penger på klær. Jeg er generelt mer interessert i økonomi og samfunnsvitenskapelige temaer enn jeg er i jordbruk og snekring. Dette hindrer meg ikke i å kunne fikse ting i leiligheten, såfremt det er arbeid som krever faglig kompetanse. Jeg er fortsatt mann.

Ta høyde for skrivefeil, da jeg har skrevet dette på min mannlige iPhone hvor tastaturet er litt knotete.

Lenke til kommentar

Før gikk de MYE penere kledd en hva som er normalen nå.

Det er veldig sant.

Når vi er inne på det...

Når gikk hatten, stokken og pipa av mote egnentlig? Ahh, ønsker den knallfete stilen tilbake altså. Tiden hvor det var greit å lirke opp "tidemanns-uret" for å se om det var greit å ta en skarp en fra den vell lagrede skvetten som koste seg på lommelerken. Man visste ikke frem hvor brun man var, men hvilke kutt og arr man hadde fremskaffet i livets lange løp. Og når sidemannen vennlig tok en titt igjennom sine små, kulerunde briller som ble hold på plass kunn vel hjelp av press mot nesen dro han bare frem et enda større arr, skålet høyt med messing begeret og drakk så skjegget rant.

EDIT: Leif

Nei, man hadde det bedre før i tiden dere:P

Endret av HouseWolf
Lenke til kommentar

Altså, hva skjedde med hest og kjerre? Jo, verden har utviklet seg. Verdiene enn mann "skal" ha forsvinner ikke fordi han er opptatt av hvordan han ser ut. Han kan være like god til å snekre, tømre o.l. selv om antrekket koster 5000,- fremfor 948,-. Alt dette har med endringene i samfunnet og gjøre. Globaliseringen. Hvis dere virkelig tror det har noe å gjøre med at menn vil være mer som kvinnene bør dere gå i tankeboksen igjen. For min egen del kan jeg godt bruke en del penger på klær. Jeg er generelt mer interessert i økonomi og samfunnsvitenskapelige temaer enn jeg er i jordbruk og snekring. Dette hindrer meg ikke i å kunne fikse ting i leiligheten, såfremt det er arbeid som krever faglig kompetanse. Jeg er fortsatt mann.

Ta høyde for skrivefeil, da jeg har skrevet dette på min mannlige iPhone hvor tastaturet er litt knotete.

Vel, imens du drar frem hest og kjærre. Før i tiden kjøpte man klær og gikk eksklusivt kledd etter hvor vellykket man var i arbeidslivet. Man valgte snekkeren med fine klær fremfor snekkeren med snekkerbukse. I hest og kjerre tiden betydde fine klær, og også andre "goder" at man var vellykket, visste hva man drev med og var en av de store guttene i karriere området.

Det at guttene vil være mer som kvinnene er vel noe jeg ikke har sett for meg som et aktuelt tema engang. Med mindre en kjører på andre siden av veien, om du skjønner hva jeg mener. Det handler vel mer om å være slik som en tror kvinnen vil at man skal være. At man skal fremstå som mer atraktiv for det motsatte kjønn.

Jeg er forsåvidt enig i de resterende punktene dine. Det er fult mulig å være "mann" om man har andre interesser enn å flå elg eller hogge et bjørketre på færrest mulig hugg. Det er vel heller definisjonen på å være "mann" som har endret seg, og i dets følge: prioriteringer. Men det å være "handy" henger fortsatt igjen.

Lenke til kommentar

Det rareste jeg ser er når (tydligvis) motebevisste gutter (spesielt de som synes hip hop er tøft) går rundt med en blanding av hip hop klær og sossestil og føler seg beinharde av det.

Personlig synes jeg ikke gutter som går i arbeidsklær dagen lang, snuser, kjører volvo 240 og traktor er så veldig mye mer beinharde heller.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke gutter som går i arbeidsklær dagen lang, snuser, kjører volvo 240 og traktor er så veldig mye mer beinharde heller.

Så det du så flott sier her er at man enten er:

- En av de motebevisste mennene, som bruker sminke "de er også veldig nøye med å fremheve at dette er produkter for menn", neglbåndskrem, hud-rens + ca 14 andre hud-pleie produkter, pedikyr, manikyr, balsam hver dag, hårfarge, parfyme hver dag(utelukker deo), og bruker kunn klær av visse mote-blad godkjente produsentene.

Eller:

-

- Arbeidsklær dagen lang, snuser, kjører volvo 240 og traktor.

Ingen i mellom, ingen ved siden. Du har det filosofiske svaret alle ventet på.

Jeg liker å se på det på den måten at det faktisk finnes tall mellom 1 og 10. Men alle er ikke som meg.

Lenke til kommentar

De føler seg så gode, fordi i dag så går en med det nye skoparet en kjøpte i går for 1000 kr fra designeren gussi bacapafaenskap. Hva blir det neste? fuktighetskrem? Hva skjedde med skinnjakke og hull i buksa? Det er macho det! Nei, spør du meg så finner jeg dette ganske fjernt. Jeg bruker penger på bil, elektronikk, store høytalere, en øks.

Skinnjakka koster 3000 spenn, og buksa med hull koster 800+. Uansett om man kler seg som en sossegutt eller som en "mann" koster det penger, med mindre man arver det av familien, og da passer størrelsen garantert ikke nok til at det ser bra ut.

Lenke til kommentar

Helt enig. Gutter i dag er stort sett kjerringer. Pysete kjerringer med et alt for høyt klesbudsjett.

Som nevnt over her. Det går på prioriteringer. Man trenger ikke være kjærring og pysete bare fordi du kler deg pent. Idiotisk påstand.

Har jeg sagt det? Nei. Jeg har sagt at det er altfor mange pysete kjerringer der med et altfor stort klesbudsjett. Ikke at alle som kler seg pent er det..

Lenke til kommentar

For det første er premisset helt feil, "mannen" - i det minste i den vestlige verden - har vært opptatt av hvordan han kler seg i minst 5-600 år.

Tja, prøv heller 1500 år og vi kan godt strekke den veldig mye lengre bakover i tid.

Det man må huske på i dette tilfellet er at utseende betyr noe, klær er en del av utseendet.

Og det er mye som har vært "fint" opp igjennom, se for eksempel på moten på 15-1600-tallet.

Status er også et viktig element her. Har man fine klær, har man råd til å kjøpe fine klær. Har man råd til å kjøpe fine klær har man penger. Har man penger er man viktig/bedre enn deg/en maktperson. Slikt teller, selv i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Du impliserte nettopp det i innlegget ditt, Bjarnemann. Jeg skal vedde på at du ikke hadde turt å kalt noen av oss 'kjærringer' i det virkelige liv.

Ro din båt.

Har ikke noe behov for å gå rundt å kalle folk kjerringer, så ser ikke helt poenget ditt.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Så det du så flott sier her er at man enten er:

- En av de motebevisste mennene, som bruker sminke "de er også veldig nøye med å fremheve at dette er produkter for menn", neglbåndskrem, hud-rens + ca 14 andre hud-pleie produkter, pedikyr, manikyr, balsam hver dag, hårfarge, parfyme hver dag(utelukker deo), og bruker kunn klær av visse mote-blad godkjente produsentene.

Eller:

-

- Arbeidsklær dagen lang, snuser, kjører volvo 240 og traktor.

Ingen i mellom, ingen ved siden. Du har det filosofiske svaret alle ventet på.

Jeg liker å se på det på den måten at det faktisk finnes tall mellom 1 og 10. Men alle er ikke som meg.

Nei, det er ikke det jeg sier.

Ble kanskje litt satt på spissen, men det jeg ville fram til er at det ikke bare er hip-hop gutter med baggy klær som oppfører seg som de er verdens tøffeste. Har sett nok av disse "arbeidskarene" på skolen og rundt omkring som også har denne holdningen.

Har forsåvidt ingenting imot klesstilen til noen av dem, er mere holdningen jeg har noe imot.

Er også fullstendig klar over at det finnes tall mellom 1 og 10. Selv så er jeg ingen hip-hopper, heller ingen tømrer, men kan like gjerne bruke fritiden min på å hjelpe min far med å høgge og stable ved, som å skate med venner eller høre på rap/hip-hop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...