Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen elektrikere som kan ta en kjapp titt på disse bildene?

Anbefalte innlegg

Var noen på besøk for en tid tilbake og installerte spotter i stuen min. Det viser seg at de har bommet litt på 2 av boksene. Bokser, rør, spotter og alt det der elektriske opplegget var det de som gjorde. Jeg lurer nå på om dette er en forsvarlig måte å ha det på. De har jo tydeligvis boret rett igjennom den ene stenderen og lappet det sammen med et par skruer og følgelig er spottene bare kommet inn i halve boksen. Ifølge kvalitetsikringskjemaet så tilfredsstiller anlegget mitt alle normer og det der, men allikevel så ble jeg litt i tvil når jeg så dette.

post-17789-1268323977,5294_thumb.jpg

post-17789-1268323997,168_thumb.jpg

post-17789-1268323928,6739_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som har gjort dette mangler både yrkesstolthet og byggteknisk kompetanse.

Når man borrer mitt i "krysset" på en takess himling som her, så vet man att man treffer en stender. Og man måler da opp og merker alle hullene før man sager ut hullene for å se att alt faktisk stemmer.

Rent fagmessig så kan man vel i bestefall si "tja". Det kan skje att man bommer på kasser, selv om det etter kontrollmålinger og fornuft skal være lite sansynlig. Uansett så er det noe som kan skje, og her må elektrikker finne en alternativ løsning. Har sett plasser hvor kassen er brutt i stykker og bøyd opp, og dermed laget luftrommet som kreves. Er ikke noe krav om ubrennbart materiale i form av en plastkasse, men et luftrom for å bli kvitt den varme luften. Dette er jo noe som må dokumenteres i form av spesiell risikovurdering med dokumentasjon av avtennelsestemperaturer og overflate temp. på produktet.

Ser du har en SG jupiter 230V downlight. Her skal koblingshuset sitte på et metall stag som er montert på downlight. Ser att dette er fjernet, og kan dermed havne veldig nær varmekilden ved e.k.s bytting av pære. Altså er ikke produktet godkjent lengre.

Disse skruene du nevner... Er det de vi ser på siste bildet? I såfall så kan jeg ikke fatte eller begripe hvordan en elektrikker kan gå fra et arbeide med et slikt resultat. Det er rett og slett ikke akseptabelt.

Du bør kreve en løsning. trikker firmaet bør utbedre "skrue skaden", bytte downlight, med downlight som er godkjennt for montering i isolasjon. Nye LED typen til SG blir erfaringsmessig ikke varmere enn 50-60 grader, og kan nok monteres i ditt tilfelle, med en egen risikovurdering for dette i tilfelle DLE skulle være vanskelige senere. Disse ser identiske ut som de du nå har. Du må her påse att de også bytter dimmer til en Elko 400GLI som er den eneste som er bekreftet fungerende på 3-9 downlight av denne typen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nye LED typen til SG blir erfaringsmessig ikke varmere enn 50-60 grader, og kan nok monteres i ditt tilfelle, med en egen risikovurdering for dette i tilfelle DLE skulle være vanskelige senere. Disse ser identiske ut som de du nå har. Du må her påse att de også bytter dimmer til en Elko 400GLI som er den eneste som er bekreftet fungerende på 3-9 downlight av denne typen.

Ble litt nysjerrig nå og har blitt fortalt av Elko selgere at 400GLI dimmer er det eneste som fungere men på spørsmålet hva denne 400GLI dimmeren gjør men sinuskurven som ikke andre dimmere gjør kunne han ikke svare på.

Noen her som kan forklare det for meg?

Og for ordens skyld kan ikke 230V jupiter spotter monteres slik det er gjort her.

Det skal bland annet være minimum 5cm klaring sideveis til brennbart materiale, noe det ikke blir ved å bore den halveis gjennom ei lekt.

Lenke til kommentar

SG jupiter med LED er bare vanlige Jupiter levert med LED lyskilde, det er mulig å montere en hvilken som helst GU10 lyskilde, de må derfor monteres etter alle kunstens regler akkurat som tradisjonelle halogenspotter.

per: jeg mener bestemt at man må bruke 400GLI på LED fordi de krever (antagelig pga trafoen og likrettingen) faseAVSNITTs dimming, mens øvrige modeller (f.eks 315GLE) er fasesnittsdimmer.

mer info fra micromatic generelt om dimming: http://www.micromatic.no/admin/common/getImg.asp?FileID=6873

Lenke til kommentar

De gamle 315GLE dimmerne er transistorstyrte faseavsnitt dimmere mens billige class dimmere er triac styrte fasesnitt dimmere.

Også Xcomfort dimmeaktuatorer er fase avsnitt dimmere.

Men der selgere feiler i å komme med svaret så får jeg rett og slett bare prøve meg fram.

Skal nemlig ha Jupiter Led spotter på soverommet til sommeren med Xcomfort styring.

Kunne også ha tengt meg å byttet de 24 spottene jeg har i stua med jupiter LED slik at belastningen datt fra 840W til 168W som også går på Xcomfort.

Kan spare rundt 800 kroner året i strøm på det.

Så derfor lurer jeg på hva som er så spesielt med den nye Elko 400GLI dimmeren.

Lenke til kommentar

nei da vet jeg neimen ikke, kan det være minimumsbelastningen på dimmeren? en vanlig 315 dimmer vil oppføre seg rart ved mindre belastning enn 40W. Man må med andre ord opp i 6 spotter før en 315 vil oppføre seg normalt.

Fint hvis du kunne poste det på forumet dersom du finner et svar på dette her, jeg er også veldig nyskjerrig, spessielt på om man kan benytte xcomfort i forb. med LED GU10

Lenke til kommentar

Mulig det kan være noe å lese på denne.

Hatt nettopp hatt en kjeller med 22 spotter rett i isolasjonen. Kjempegreier.

EDIT: Skal forøvrig skifte alle spottene i min onkels hus. Hadde tilsynet på kontroll. Der var det berre plukket løs litt isolasjon før de hadde trykt spottene opp i taket. Huset ble bygget på 90 tallet, så han kunne la være og. Sånn var reglene da og endringer kan ikke ha tilbakevirkende kraft!

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

nei da vet jeg neimen ikke, kan det være minimumsbelastningen på dimmeren? en vanlig 315 dimmer vil oppføre seg rart ved mindre belastning enn 40W. Man må med andre ord opp i 6 spotter før en 315 vil oppføre seg normalt.

Fint hvis du kunne poste det på forumet dersom du finner et svar på dette her, jeg er også veldig nyskjerrig, spessielt på om man kan benytte xcomfort i forb. med LED GU10

X-comfort har nå dimmer som fikser GU10 Led. Er på størrelse med trafo, og er den samme som tidligere er anbefalt ved downlight på soverom, i og med att denne er helt lydløs.

fra 0W til 250W.

Her må man være oppmerksom på att produsenten (philips og osram) av pærene, sier att 7W led bruker ca 11-12W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...