Kirchhoff Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Skiven roterer og danner sentripetal akselerasjon, som er det samme som et gravitasjonsfelt. Men boken min snakker hele tiden om oppover, nedover og høyere og lavere i feltet. Hvilket pungt er lavest i gravitasjonsfeltet? A eller B? Viss man går fra A til B, går man "nedover" eller "oppover" i gravitasjonsfeltet. Har nå funnet ut at når du går fra senter går du nedover gravitasjonsfeltet siden vektor g= -a Endret 11. mars 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Skiven roterer og danner sentripetal akselerasjon, som er det samme som et gravitasjonsfelt. Men boken min snakker hele tiden om oppover, nedover og høyere og lavere i feltet. Hvilket pungt er lavest i gravitasjonsfeltet? A eller B? Viss man går fra A til B, går man "nedover" eller "oppover" i gravitasjonsfeltet. Har nå funnet ut at når du går fra senter går du nedover gravitasjonsfeltet siden vektor g= -a Punktet på skiven akslererer mot midten. F=ma. Å bruke gravitasjonsfelt høres litt rart ut. Jeg vil foreslå å se på endring i potensiell energi når du går fra det ene punktet til det andre, og sammenligne med endring i et gravitasjonsfelt. Endret 12. mars 2010 av bjelleklang Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg har funnet ut av det nå. Det blir et gravitasjonsfelt ja. For -a=g . Men gravitasjonsfeltlinjene går utover ikke innover. Og utover på skiven blir derfor nedover på gravitasjonslinjene(langt ute på skiven er man langt nede i gravitasjonsfeltet). Akselerasjon og gravitasjon er samme sak. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg husker jeg brukte god tid på å forstå det der. "Time dilation in gravitational fields". Abstrakte greier. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Hadde prøven idag. Gikk relativt() bra. Respekt med matematikk på NTNU, wingeer Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hehehe, nice pun. Ja, du får begynne her du òg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå