bkf_94 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Hei Eg har lyst til å skifte fornavn og lurte på hvordan dette gjøres. Eg er 16 år. Kan de avvise søknaden min av en eller annen grunn?? Eg kan si at mitt nåværende navn er Børge og tentke å skifte det til Heine/Heinrich eller noe som ligner tysk.. familien er tysk et lite stykke tilbake og vil derfor ha et tysk lignende navn noen som sytnes å skifte navn er en god ide btw eller har erfaringer med det?? er det også noen som syntes dette kan være litt respektløst mot foreldre?? det er jo de som bestemte navnet mitt after all.. Endret 11. mars 2010 av bkf_94 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Du er ikke myndig ennå og må vente til du blir 18 eller få dine foreldres samtykke. Ellers: Å skifte navn er ikke som å skifte genser. Navnet ditt er en del av din identitet og du bør ikke skifte det ut sånn uten videre. Jeg tror forresten mange som skifter navn i realiteten er misfornøyd med seg selv og ikke navnet. Men navneendring endrer jo ikke på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg har selv endret etternavn en gang, kvittet meg med min fars etternavn og tok min mors. Senere sløyfet jeg det andre fornavnet mitt (hadde to fornavn, og hatet det). Mamma var litt "motvillig" først, men jeg forklarte hvor mye jeg mislikte navnet, og hun respekterte det Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Du må nok gå via foreldre frem til du er 18 ja. Endre fornavn er ganske ekstremt, bør være en veloverveid beslutning, ikke bare "eller noe som ligner tysk". Har selv endret 2x. Mine foreldre gav meg et ekstra foravn (som Per Erik, istedenfor tidligere Per) og mellomnavn (mors pikenavn) da jeg var ca 11-12. Jeg festet meg aldri ved disse navnene og kvittet meg med dem da jeg var 18-19. Har ikke angret. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 jeg har også skiftet navn og hadde ingen dålige erfaringer med det. eneste du kanskje må gjøre er å få foresattes tillatelse/underskrift siden du er under 18. Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 jeg har også skiftet navn og hadde ingen dålige erfaringer med det. eneste du kanskje må gjøre er å få foresattes tillatelse/underskrift siden du er under 18. Er det ikke veldig uvant å kalle seg selv noe annet enn det man har blitt kalt hele livet?? fikk ikke du den følelsen av at du på en måte du forlot litt av deg selv elns? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Ikke hvis man har hatet navnet sitt i flere år, da er det bare en lettelse å gjøre noe med det, hvertfall for min del Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Er det ikke veldig uvant å kalle seg selv noe annet enn det man har blitt kalt hele livet?? fikk ikke du den følelsen av at du på en måte du forlot litt av deg selv elns? det eneste jeg gjorde i min navneendring var å sette en bindestrek mellom etternavnene mine. hvis du kombinerte fornavnet mitt med det som nå er mitt siste etternavn (som også var mitt juridiske etternavn) så fikk du treff på cirka 200 personer i Norge (og sikkert ganske mange i Sverige og Danmark). da jeg skulle dimme fra marinen fikk jeg først feil dimmepapirer da det var 4 andre med samme navn som skulle dimme samme dagen. ved å sette på en bindestrek mellom mellomnavnet mitt og etternavnet mitt var jeg plutselig nede i en med samme juridiske navn som meg. vi er nå to stykker i Norge som har det samme etternavnet som meg. jeg rissikerte dog å få litt problemer forrige gang jeg skulel fly hjem fra Lisboa. da brukte de kun fornavnet og siste etternavn da jeg ble ropt opp på høytaleranlegget. jeg tok ingen sjanser og kom meg etterhvert til gaten der jeg ble henvist til å melde meg. det viste seg etterhvert atd et var en annen passasjer med samme navn som allerede hadde meldt seg. med juridisk navn mener jeg det som står i alle offentlige papirer. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 vel jeg har fått lagt på et navn, da alle mennene i familien min har et ekstra mellomnavn, som tidligere var fredet. siden jeg er opptatt av arv og familie så hadde jeg lenge ønsket meg det, så fikk det som en ekstra liten ting ved konfen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hva vil fredet si i denne sammenheng? Hva var navnet? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 noen navn kan ha spesiell betydning, få folk med navnet osv. With er det navnet jeg fikk Lenke til kommentar
Cubesmith Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Du kan bytte fornavn uten noe som helst grunn eller årsak. Skal du bytte etternavn må du dokumentere eller forklare hvorfor du ønsker ett nytt etternavn. Alt står i søknadspapirene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå