Mannen med ljåen Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Hei! En ting jeg lenge har lurt på, er hva er det egentlig som hindrer meg i å lage en egen basestasjon for mobil? Rent teknink sett, så har jeg alt utstyret... Hvis du kobler en smart-telefon til en laptop som har internettilgang, via USB, så er telefonen på nett. Telefonen inneholder sender og mottaker for mobile frekvenser. Kunne ikke litt kreativ programmering få mobilen til å bli en basestasjon? Den har sikkert begrenses kapasitet, men... Hvis du bor på en plass med bredbånd, men uten mobildekning, kunne ikke dette funket for å få mobildekning i bygda? Det er helt sikkert en lov mot det, men hvorfor, egentlig? Den sender kun på de frekvenser som mobiler skal bruke...? Er dette noen gang blitt gjort? Er det kun software som hindrer to mobiler å kommunisere direkte som walkie-talkies, der den ene mobilen oppfører seg som basestasjon? Endret 11. mars 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
oysteinhermansen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Hei! En ting jeg lenge har lurt på, er hva er det egentlig som hindrer meg i å lage en egen basestasjon for mobil? Rent teknink sett, så har jeg alt utstyret... Det finnes flere slike repetere i salg men det er ikke lov for privatpersoner å benytte dem. De kan skape problemer for dekningen i området. Det er ikke så mange dager siden en by/tettsted mistet 90% av dekningen i et område fordi en privatperson ville ha bedre dekning og monterte en slik repeter. Operatørene deler frekvensene seg i mellom. Dekning i tette områder er grundig designet og optimalisert. Det må planlegger for å hindre overlapping av kanaler, samt tilpasse effekten slik at mobilen kobler seg mot rett base. Selv i grisgrendte strøk kan en repeter lage trøbbel med dekning. En GSM kanal inneholder 8 tidsluker. Det betyr at samme kanal kan overføre 8 samtidige samtaler. Hvis det blir forsinkelse i signalet (typisk via en enkel repeter som ikke er tilpasset resten av systemet), kan hele kanalen ødelegges. Så et godt råd: Ikke gjør det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå