Gå til innhold

Ernæringsrådet på ville villaveier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det råder like mye villfarelse her som andre steder i kostholdsjungelen. Du kan jobbe like hardt, like lenge og like hurtig med fett som energi, om du ønsker det. Iblant er det morsomt å se på hvor hardt forskerne jobber for å motbevise fakta :)

Alle som skal forandre kosthold, må gjennom en periode med omstilling. Det kan ta 1 mnd, det kan ta 1 år. Skal man snu om fra høykarbo til lavkarbo, teller det hvor gammel man er og hvor god form man er i. Har man en bra metatolisme og tåler karbohydrater bra, vil en omlegging vanligvis gå raskere og enklere, selv om store avgiftningssmerter kan påregnes.

Man bør regne 1-3 mnd før metabolismen har kommet i kapp igjen, enzymer skal lages, celler skal bygges større osv og kroppen må bli flinkere til å transportere fett og bruke det til hovedenergi.

Men faktum er at man presterer godt på karbo, og godt på fett. Jeg holder en knapp på fett, etter egen erfaring. Løping i sone 4 i 45 minutter etter sone 3 i 45 minutter før det igjen går greit nå. Det skjedde aldri på høykarbo, det ble for mye syre for raskt. Forbrenningen av fett går langsommere enn karbo, men det blir ikke syre til overs :) Det er evnen til å tåle syre over tid som avgjør prestasjonen, innen de fleste idretter. Bruker man fett er det ikke det et like stort tema i og med at du kan løpe lenger og raskere enn før før kroppen tar i bruk det lille den har av karbohydrat. Jo lenger du lever på fett, jo mer effektiv fettforbruk. Til slutt går organismen nesten på 100 % fett. Den vil aldri gjøre det 100 % så klart, men langt lenger enn før.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg kan bare svare for meg selv, desverre driver jeg ikke med noen krevende fysisk aktivitet bortsett fra å gå noen mil i uka i form av rask gange.

Det jeg har merket er at etter en periode på "normalt kosthold" og jeg går over til lavkarbo igjen, føler jeg meg kraftløs og sliten de første par-tre dagene.

Noen direkte smerter har jeg ikke følt grunnet selve kostholdet, men jeg led antagelig av magnesiumsmangel da leggkramper var hyppige og jeg fikk enkelte ganger veldig vondt i leggene i løpet av gåturene. Dette var uansett kosthold, forresten.

Noen uker med magnesiumstilskudd fikset i allefall den biffen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...