Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komponentsett vs. coax

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene og ulempene med coax høyttalere og komponentsett?

Jeg planlegger å installere nye høyttalere i døren framme. Coax virker praktisk og enkelt, men hvis dette går betydelig ut over lydkvalitet er det ikke akutelt. Noen som kan dele noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er fordelene og ulempene med coax høyttalere og komponentsett?

Jeg planlegger å installere nye høyttalere i døren framme. Coax virker praktisk og enkelt, men hvis dette går betydelig ut over lydkvalitet er det ikke akutelt. Noen som kan dele noen erfaringer?

kan si med engang at komp sett er absolutt beste lydkvaliteten og lydbilde du for. men åssen bil gjelder det foressten?

Du tjener utrolig mye på komp enn coax, det er bra lyd i coax men har du eks høytalera i døra forsvinner jo mye av lyden der nede, sant? derfor så å forflytte en diskant på dashbordet eller i speilhuset hjelper utrolig mye absolutt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt bilen enda men jeg vurderer enten en audi a4/a6 eller en passat.

Tanken var et komponentsett eller coax til under 2000 kr i dørene forran og lurer på hvor mye mer kvalitetslyd jeg vil få av et komponentsett mot coax. Også vanskelighetsgraden i installasjonen vil ha litt å si. Og så har jeg hørt at hvis mellomtoneelementet og diskanten står på veldig forkjellige steder vil det føre til dårligere lydopplevelse? Dette er noe jeg ikke har eksperimentert med selv.

Lenke til kommentar

Problemet med å ha diskanten nede i døra er at mesteparten da forsvinner, i tillegg til at om du sitter alene i bilen vil det høres ut som at omtrendt all lyden kommer fra høyre side siden det er fri luft derfra og opp, mens det fra venstre side er en person i veien. Diskanten er slik at man hører veldig tydelig hvor den kommer fra, mellomtone er noe redusert hvor mye, og bassen klarer man ikke i det hele tatt å høre hvor den kommer fra. Siden bassen blir blandet sammen og man har redusert mulighet for å høre hvor den kommer fra kan den være montert lavt, mens diskanten må være montert høyt så den ikke blir blokkert.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt bilen enda men jeg vurderer enten en audi a4/a6 eller en passat.

Tanken var et komponentsett eller coax til under 2000 kr i dørene forran og lurer på hvor mye mer kvalitetslyd jeg vil få av et komponentsett mot coax. Også vanskelighetsgraden i installasjonen vil ha litt å si. Og så har jeg hørt at hvis mellomtoneelementet og diskanten står på veldig forkjellige steder vil det føre til dårligere lydopplevelse? Dette er noe jeg ikke har eksperimentert med selv.

er nok litt vanskeligere å installere komp sett enn coax, men du vil absolutt verdt å kjøpe komp sett, det fins mange muligheter men om jeg ikke tar feil så har mange av de nyere passat og a4 diskanthus i døra ved speil og vindu styring så det gjør jobben enkelt, vis jeg ikke tar feil? men å sette inn mellomtone elementet og skru fast delefilteret, videre derifra sette inn ledninger til diskantene tar 1t lengre arbeid enn coax. men absolutt verdt arbeidet.

kan gå inn på elutstyr.no kan du se på de utvalget hva de har av komp sett ;)

Endret av hølands_gutt
Lenke til kommentar

Absolutt, komp. er mye bedre (e.m.m.) - gå for det! Du får "løfta" lydbildet (f.eks. vokalen) mye høyere og det gir bedre lydkvalitet, utifra min erfaring. Å ha diskant'en øverst er en fordel ;) Jeg har også hørt at et komponentsett kan spille mye "høyere", eller høres høyere ut pga separat diskant e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...