Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Drev person til selvmord

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Hei. Det har seg så at en person jeg gikk på skole med for mange år siden plutselig kontaktet meg over messenger. Samtalen gikk ut på hva folk gjorde, og hvor de var blitt av osv. Så begynner vedkommende å fortelle meg om at han har blitt kontaktet av en jente som har sett videoer av han på Youtube. Denne jenten har tydeligvis store psykiske problemer, men han prater med henne for å "øve på sosial inteligens", så blir han lei og blokker vedkommende. Men denne jenta fortsetter og sende mails hele tiden, så tilslutt svarer han på en serie av disse der han anbefaler vedkommende å ta selvmord. Så logger jenta på messenger og sier at hun kommer til å gjøre det, og logger av i samme sekund.

Alt dette forteller han til meg, og sikkert til flere andre ettersom han hadde preparert en mail med hele seansen. Dette kan for alt jeg vet være tull, og jenta i mailen virker jo som en komplett idiot, med hva vet jeg om psykisk ustabile personer.

Hva bør jeg gjøre med denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Bare ei oppmerksomhetssyk jenteunge som ingen trenger å bry seg om. Best å kutte kontakten med slike. Hadde kontakt med ei selv en periode som det til slutt ikke gikk an å snakke normalt med. Kuttet kontakten på dagen og siden ikke hørt noe =)

Lenke til kommentar
Gjest anonym

Jeg vet ærlig talt ikke, men føler jeg har kommet i et dilemma, og bør varsle en eller annen instans, men aner ikke hvor jeg bør henvende meg

Lenke til kommentar
Gjest to grew

omtrent ingen sier at de skal ta selvmord av de som har gjort det.

Dette stemmer ikke. De fleste som tar livet sitt kommer først med beskjed om at de har tenkt til å ta livet sitt, så hvis du har en venn eller bekjent som snakker om at h*n ønsker å ta livet sitt så må du be personen om å oppsøke hjelp. Dette gjelder også selvom de bare spøker om det. Du kan i hvertfall spørre vedkommende om de virkelig mener det, de sier. Hvis samtalen utvikler seg og du ser at personen har mye problemer, så kan du foreslå at de kan skaffe seg hjelp. Noen ganger trenger man noen å snakke med. De finnes organisasjoner for både eldre og yngre som jobber med suicidale mennesker.

er nok bare ei som trenger oppmerksomhet .

Lenke til kommentar
Gjest to grew

omtrent ingen sier at de skal ta selvmord av de som har gjort det.

Dette stemmer ikke. De fleste som tar livet sitt kommer først med beskjed om at de har tenkt til å ta livet sitt, så hvis du har en venn eller bekjent som snakker om at h*n ønsker å ta livet sitt så må du be personen om å oppsøke hjelp. Dette gjelder også selvom de bare spøker om det. Du kan i hvertfall spørre vedkommende om de virkelig mener det, de sier. Hvis samtalen utvikler seg og du ser at personen har mye problemer, så kan du foreslå at de kan skaffe seg hjelp. Noen ganger trenger man noen å snakke med. De finnes organisasjoner for både eldre og yngre som jobber med suicidale mennesker.

Du skrev også at "sannsynligvis noen som vil ha oppmerksomhet". Ja det har du nok rett i, det er noen som trenger litt oppmerksomhet av og til, da er det viktig at man i allefall bidrar med det man kan.
Lenke til kommentar

Good riddance.

Ja, for slike kommentarer hjelper..

Sitat "Manny" fra "Istid"

"Spar det til et dyr som bryr seg"

Hvordan mener du en kommentar her skulle kunne hjelpe i det hele tatt?

Dessuten skrives dette av en person som kjenner en person som har hatt en opplevelse, så hvorfor skulle forfatteren av innlegget trenge kommentarer som kan hjelpe? Hvorfor trenger han/hun hjelp i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg håper at dere ikke tar alle som kan ha slike problemer like useriøst som dere gir uttrykk for her.. uten at trådstarter skriver noe utdypende, så sier dere (med noen unntak) at det er helt greit at vedkommende tar sitt eget liv e.l.. :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg håper at dere ikke tar alle som kan ha slike problemer like useriøst som dere gir uttrykk for her.. uten at trådstarter skriver noe utdypende, så sier dere (med noen unntak) at det er helt greit at vedkommende tar sitt eget liv e.l.. :ermm:

Jeg tror du misforstår. De fleste her vil nok ikke at jenta skal ta selvmord, men når hun plutselig godtar det han sier er det nok tull. Som nevnt tidligere er de fleste selvmord begått i stillhet. Dersom jenta begår selvmord er det såklart fryktelig, men sjangsen for at hun gjør det er veldig veldig liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...