Gå til innhold

Euphoria II

Anbefalte innlegg

Da er jeg endelig i gang med Euphoria II som jeg har valgt å kalle dette high end høyttaler prosjektet.. :) Bygde noe lignende for en del år tilbake, men ikke med slike elementer jeg har fått tak i nå :)

Høyttalerne bygges i MDF, karbon og eik.. legger ved et bilde her, men flere bilder på min hjemmeside. ( www.okasin.net )

Grunnkassene er bygget, så i morgen skal jeg frese fort overskytende lim og ujevne kanter.

Så er det å støpe i karbon.. (om jeg får skaffet det billig), hmm er det noen som vet hvor jeg får tak i det billig? Biltema hadde det, men er utsolgt :( (iallefall der jeg bor).

Elementene består blandt annet av seas og AudioTechhnology (7" basselement, legg merke til spolen til basselementet (kommer mer senere)).

Disse elementene kommer opprinnelig fra Verity Lohengrin som koster rundt 600 000,-

PS: bildene er ikke så bra her hmm.. og en annen ting er limet jeg har brukt.. polyurethan lim, som skummer aldeles for mye he he.. men sterkt som juling.. men blir mye gris.. så som en kan se på det ene bilde, så ser det ikke lovende ut.. men det blir bra til slutt :)

post-68150-1268296821,2586_thumb.jpg

post-68150-1268297057,0346_thumb.jpg

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er jeg i gang med å frese ut til terminaler og elementer, dvs terminalene er det frest ut til, men elementene må jeg vente litt med, for jeg er ikke 100% sikker på om jeg skal utheve plassen til mellomtonen.. så jeg får se hva jeg bestemmer meg for over helgen..

Det er litt rom mellom terminalen og mdf plata, dette er gjort med overlegg.. slik at det er plass til et par lag med glassfiber evt karbonfiber.

post-68150-1269118155,4769_thumb.jpg

post-68150-1269118167,2767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det har dessverre gått alt for lang tid siden sist jeg har hatt tid til dette prosjektet.. og det er mange grunner til det.. Det ene er at vi har flyttet og det har vært en del andre prosjekter i den forbindelse.. Feks nytt filmrom, oppussing av soverom til barna og oss selv..

Men nå som filmrommet begynner å ta form, så tenkte jeg å bruke det som snekkerverksted en liten stund før jeg begynner på sluttspurten av rommet..

Men da jeg dro frem kassene jeg har begynt på, så likte jeg overhode ikke det jeg hadde gjort.. designmessig så faller de helt utenfor hva som er bra i mine øyne.. så jeg begynte å tenke nytt..

Først så tenkte jeg noe slikt:

hoyttaler2011c%20(1).jpg

Bildet over viser at sidene på høyttaleren vil bue seg i topp og bunn, men motsatt av hverandre.. hmm det ble kanskje litt rart forklart.. men det spiller liten rolle.. for det ble ikke slik..

Tingen var at jeg hadde tenkt til å ha "slisset" mdf plater (2 lag) på sidene.. men så etter jeg hadde bygget rammen til hele høyttaleren:

hoyttaler2011b%20(25).JPG

Så ombestemte jeg meg, og begynte å tenke støping med glassfiber..

Så tenkt, så gjort..

hoyttaler2011b%20(28a).JPG

Som man kan se av bildet over, så har det ikke blitt helt som planlagt :) Men Inspirasjon smyger seg fram mens man arbeider. (sitat: Erik Lerdahl).. men nå var ikke dette egentlig inspirasjon, mer tilfeldighet.. he he.. Men jeg kan lyve og si at jeg var inspirert av kvinnekroppen.. noe som jeg egentlig er mer fasinert av.. hmm eller mer riktig begeistret over.. :)

hoyttaler2011b%20(29).JPG

Her har jeg lagt 3 lag med glassfiber og polyester.. , etter jeg har lagt ca 7-10 lag til, så kan jeg skjære rundt kantene, og ta fatt på neste side.. tidkrevende og det går med fryktlig mye polyester..

Jobber ute i garasjen nå.. kaldt, men nødvendig.. da det lukter langt fra en blomstereng av dette stoffet.. Tørketiden er også lang i denne temperaturen,, (ca 5ºC)

Som man kan se så er det en del lyse felter, og det er luftlommer.. men en billig alu-rulle fra Biltema løser dette enkelt :)

36-550_m.jpg

Det går litt sent med meg pga senebetennelse.)... Men tålmodighet er en dyd :) Men de begynner å ta form, her er den ene høyttaleren ferdig støpt. Nå gjenstår "kun" times vis med sparkling og sliping.. derfor har jeg kjøpt inn en god eksenter sliper fra Bosch. Så får vi håpe at teorien om at godt verktøy er halve jobben.. hmm kanskje jeg skulle ha kjøpt 2 stk ??

Stoping%20(14)lite2.JPG

Stoping%20(15)lite2.JPG

Jeg har også begynt på "husa" til diskant elementene.. Lagde først en mal, slik at jeg kunne bruke kopi-fresen til å frese ut nøyaktig tilpassing av element.

Stoping%20(1)lite2.JPG

Stoping%20(3)lite2.JPG

Stoping%20(4)lite2.JPG

Her har jeg frest ut front plata som bånd diskanten skal stå i..

Stoping%20(7)lite2.JPG

Fortsettelse følger.. :)

Lenke til kommentar

Har brukt noen gammle t-skjorter som overtrekk til "ramma" som utgjør huset til diskantene.. har begynt støping med polyester og glasfiber rundt dette.. kommer mer bilder og forklaring snart.. men i dag må jeg skru bil.. he he det var litt å gjøre for å få den EU-godkjent..

Stoping%20(17)lite2.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...