Shinganzer Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hei. Jeg er for øyeblikket lærling i en bedrift som har nye lærlinger hvert år og har en erfaring med opplæring av disse. Problemet i år er at det nylig har kommet en ny læreplan til faget jeg går. Såvidt jeg har forstått går denne nye læreplanen (IKT-Servicefaget) mer på service enn drift, som navnet tilsier. Mine fagansvarlige her i bedriften er ikke helt sikker på hvilke effekt dette vil ha på fagprøven min. Alle fagprøvene jeg har å sammenligne med er fra tidligere læreplaner og alt arbeid osv er også satt opp til tidligere læreplaner, så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal lære. Jeg lurer derfor på om noen her vet konkrete forskjeller på ikt-driftsfaget og ikt-servicefaget i forhold til fagprøven jeg skal ha om noen måneder. Takker for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Dersom du gikk IKT-driftsfag på skole så får du driftsfag som fagprøve. Dersom du har gått servicefag, så får du fagprøve innen servicefaget. Jeg var blant det siste kullet som gikk Driftsfag, lærlingejobben i løpet av de to årene var rettet mot servicefaget. Derfor ble det en god del selvstendig jobbing mot fagprøven. Noe jeg fikk støtte fra sjefen om å gjøre, ettersom de rett og slett ikke kunne tilby så mye drifting gjennom jobben. Vet ikke hvordan servicefagprøven er, men innen driftsfag får du denne klassiske: Sette opp en server med Windows Server 2k3 eller 2k8. 2-3 klienter, nettverksprinter. Trådløs vs kablet løsning. Dokumentere en hel del. Sette opp AC, backupløsninger, nettverkslagring. Skal være en dedikert tråd til fagprøven for driftsfag, men den finner jeg ikke atm. Lenke til kommentar
blahrg Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Du følger læreplanen som fulgte med deg og ditt fag hele veien. Tok selv fagbrevet for 6 år siden og jobber nå som konsulent der jeg var lærling. Der har vi flere lærlinger på den nye lærerplanen og et par som nettopp gikk ut på den gamle. De som fulgte den gamle gjorde det hele veien, selv om navnet og læreplanen endret seg på faget mens de var lærlinger. Prøven tilpasses også ut fra hva du har jobbet med, så det ville vært rart om du fikk en prøve for andre oppgaver og en annnen læreplan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå