Gå til innhold

Jobbe svart

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha en presentasjon på skolen der "oppgaven" min er: Hvor utbredt er svart arbeid? Hvilken betydning har det for den enkelte og for samfunnet om arbeidet er svart eller hvitt?

Så lurer på om det er noen som har litt peiling på dette og kan gi meg et spark bak, så jeg kommer meg i gang.

Hiver inn noen spørsmål også:

1. Er det noen som har jobbet svart og fått et baksmell på det?

2. Er det noen som har jobbet svart og ikke har fått en baksmell på det?

3. Hva er fordelene/ulempene med å jobbe svart?

Var en i fra skatteetaten som holdt foredrag på skolen, og han snakket mye om hvor dumt og slemt svart arbeid var, men han.. Begrunnet det aldri. Så håper noen der har noen lure svart jeg kan bruke i presentasjonen min. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dette er jo en aktuell sak og vel en av de største i Norge.

http://no.wikipedia.org/wiki/Drosjesvindelsaken

2. Det er det helt sikkert. Men de leser man ikke om i nyhetene.

Det var vel for noen år siden en slags håndsopprkninggskampanje blant politikerene der det vel bla kom frem at flere hadde benyttet seg av svart arbeidskraft.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article773511.ece

3. I de fleste tilfeller når penger skifter eier i norge skal staten ha en liten bit. Ved å ikke opplyse staten om arbeidet slipper arbeidsgiveren å betale arbeidsgiveravgift og arbeidstakeren slipper å betale skatt. Det er slikt en økonomisk gunstig måte å gjøre noe på.

Et eks:

1. Dersom en maler skal male huset mitt skal han ha 500kr timen.
  2. 150 kr må han skatte til staten. Han tjener altså 350kr/timen netto.
  3. Vi blir enige om at han får 400kr/timen av meg og ingen sier noe til staten.
  4. Dette sparer jeg 100kr/timen på og maleren tjener 50kr/timen mer.
  5. Begge parter tjener på dette, men staten/felleskapet får ikke sin andel.

Ulempene er:

Staten får ikke inntekter på denne typen arbeid. Dersom alle jobbet svart ville skatteinntektene gå ned og velferdsordningene lide. Når maleren pådrar seg lungebetennelse og må innlegges har han ikke betalt sin andel av utgiftene som staten dekker. Det er mao. usolida

Denne type arbeid foregår stort sett uten kontrakt. Dette gjør at arbeidsgiveren ikke kan klage dårlig arbeid inn for rettsinstanser. Dersom rørleggeren gjør arbeidet svart og røret springer lekk må du bare håpe på at rørleggeren er snill og hjelper deg. Dersom du hadde gjort samme jobben "hvitt" hadde reklamasjonssaken vært en annen.

Arbeidere som jobber svart tjener ikke opp penger til pensjon osv.

De er ikke beskyttet av evt fagorganosasjoner når det gjelder forhandling av lønn og rettigheter osv. Du kan ikke sykemelde deg fra svart arbeid og få lønn i perioden du er syk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...