Herr_STROGG Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Hei, jeg programmerer små spill på fritiden og liker særdeles (grunnet nostalgi) grafikk i 320x200 med 256 farger eventuelt noe mer (si ca. opp til og med SNES sin grafikk-stil). Jeg klarer dog ikke tegne noe grafikk selv og har aldri vært noe flink til det; i den forbindelse lurer jeg på hvordan er det egentlig datagrafikk av denne typen fra tidlig 90-tallet ble laget? Selv om små figurer som ikke er så veldig mange pixler ser relativt uskyldig og triviell ut å lage, så har jeg oppdaget at de på ingen måte er det. La oss f.eks. ta grafikken i Super Castlevania IV til SNES: http://www.ouarpzone.com/images/castle4/10.jpg Dette er akkurat det jeg tenker på, hva må jeg gjøre for å lære meg å tegne grafikk som dette? Jeg tenker spesielt på hoved-karakteren; hvilke teknikker ligger til grunn for å tegne denne karakteren? Hvilket utstyr brukes, hvilken programvare? Tegner en på papir først, så scanner og manipulerer det med programvare? Tegner en på digitalt tegnebrett, eller kan en tegne dette rett i f.eks. GIMP med mus? Jeg har tilfeldigvis kun prøvd sistenevnte, med tragiske resultater. Hvilke bøker (om noen) trenger jeg å anskaffe? Bare for å gjøre det litt mer klart, jeg er ikke så interessert i å kunne tegne ansikter i stort format og den slags (selv om det også er flittig brukt i cut-scenes osv. til noen spill) i første omgang, jeg er mer interessert i grafikken som faktisk utgjør selve gameplayet i spillet. Endret 11. mars 2010 av Herr_STROGG Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Du trenger egentlig bare mspaint, også zoomer du ut og tegner figurene for hånd. Bruk få farger og f.eks gåing burde være tegnet på 4-5 tegninger. Ett tips er å skaffe deg mobilspill og få litt inspirasjon. Anbefaler zelda til mobil, se på bildene og se hvordan de har blitt tegnet. http://gorthwogh.net/download/ZeldaBeta1.jar Lenke til kommentar
Herr_STROGG Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Du trenger egentlig bare mspaint, også zoomer du ut og tegner figurene for hånd. Bruk få farger og f.eks gåing burde være tegnet på 4-5 tegninger. Ett tips er å skaffe deg mobilspill og få litt inspirasjon. Anbefaler zelda til mobil, se på bildene og se hvordan de har blitt tegnet. http://gorthwogh.net/download/ZeldaBeta1.jar Dette høres ut som oppskriften for å få et stygt resultat. Er dette en spøk? Bruke få farger? Det skal med andre ord se så stygt ut som mulig? En vil jo selvfølgelig prøve å bruke de fargene som er tilgjengelig for å kunne se nyanser og detaljer. Siden jeg sier at jeg gjør dette av nostalgi-grunner, tror du ikke jeg har fått nok inspirasjon allerede? MOBILSPILL?! Jeg vil gjerne se at du beviser at din teknikk fungerer, vil du være vennlig å tegne karakteren fra Super Castlevania IV i en ny vilkårlig bevegelse/situasjon som ikke allerede eksisterer i spillet? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Mange bruker faktisk MS Paint til denne bruken. Søk på "how to make pixel art" på youtube og google, så finner du fort ut at Paint faktisk egner seg. Jeg fant en tutorial på deviantART: Gjør litt research før du skyter ned innlegg totalt. Lenke til kommentar
Herr_STROGG Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Mange bruker faktisk MS Paint til denne bruken. Søk på "how to make pixel art" på youtube og google, så finner du fort ut at Paint faktisk egner seg. Jeg fant en tutorial på deviantART: Gjør litt research før du skyter ned innlegg totalt. Vet du hva? Dette er faktisk en FORNÆRMELSE til de som faktisk kan tegne; jeg er heldigvis ikke en som kan tegne, jeg er programmerer, hadde jeg vært en som kunne tegne skulle du virkelig ha fått hørt det. Vet du f.eks. hvordan sprites i Doom er laget? Jeg regner med du ikke vet hva sprites er, så jeg skal heller si det på forhånd; sprites er altså 2D-grafikken i Doom, f.eks. grafikken du ser på monstre og items, ting som ikke er i "ekte" 3D. Disse tingene er laget av å først modellere en detaljert figur i leire eller latex over karakteren/figuren som skulle lages, så tegne denne figuren fra modellen for hånd, så skanne og fikse til den digitale bitmappen slik at den passer til spillet sin oppløsning og fargebegrensninger. OG JEG KAN GARANTERE DEG AT DE IKKE BRUKTE MS-PAINT TIL DEN DIGITALE BILDEBEHANDLINGEN. Men neida, dere prøver å fortelle meg at "Bare bruk MS-PAINT! Det er ikke så vanskelig!", ja, dere vet virkelig hva dere snakker om. Jeg gjentar, hvis det er så enkelt, hvorfor ikke bare tegne karakteren fra Super Castlevania IV i "MS-PAINT" og bevise at jeg tar feil? Åja, var det for vanskelig ja? Javel. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Såklart brukte de ikke MS Paint. Det er ingen som har sagt at "siden det er lett er det bare å bruke MS Paint". Det er ikke lett, men MS Paint duger til formålet. Om du ikke er fornøyd med fremgangsmåten veldig mange bruker kan du jo bruke den metoden du selv presenterer; modellere i latex eller leire osv. Det er ingen som hevder at det er enkelt. Som alt annet innen kunst og kreativt arbeid krever gode resultater evner, og det kommer ikke rekende på ei fjøl av seg selv. Så du i det heletatt linken jeg gav deg? Var ikke det et slikt resultat du ønsket? Om du skal være en arrogant douche som tror du er bedre enn andre kan du bare ha det så godt. Ingen vil hjelpe deg. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Om du skal være en arrogant douche som tror du er bedre enn andre kan du bare ha det så godt. Ingen vil hjelpe deg. Akkurat. De som har svart i tråden har bare prøvd å hjelpe, de kommer med forslag. Ingen grunn til å være en drittsekk. Lenke til kommentar
Haughty Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Det er da absolutt ingen fornærmelse. Pixel art er en egnen sjanger om du vil innenfor digital kunst. Programmet man bruker er, for ordentlig pixel-art relativt urelevant da man stort sett pusher ut en og en pixel. Poenget med slik grafikk er jo å utnytte antall pixler best mulig for best mulig resultat. MS Paint, Gimp, Photoshop, av de tre tror jeg faktisk Paint er best egnet til pixel art. Jeg derimot vet hva en sprite er, og det er ikke 2D grafikken i doom. En sprite er en flate som alltid rettes mot "kameraet". Grafikken du ser i doom, er bildefiler klistret på sprites. Sprites i seg selv inneholder ingen grafikk. Modellere detaljerte figurer i leire, for å lage grafikken til doom ? OH LORD. ID Software ansatte en lead gfx artist i sinde doom dager. Han hadde begrenset med pixler til bruk, men han tegnet dette direkte digitalt. Akkurat hva slags program han brukte vet jeg ikke, og det kan hende han skisset på ark på forhånd for så å tegne det digitalt. Si de skulle ha en 50x30 pixel stor figur. Tror du virkelig de først laget den i leire, så tegnet den for hånd, så scannet den inn, så redigerte den til å passe ? Eneste ganger modeller har vært brukt i spill sammenheng er noen få ganger til concept art eller i nyere tid til å 3d scanne de, for så å remodelere de til high-poly modeller som brukes som ref for low-poly modeller. Måten dette var gjort på i tider da oppløsningene var lave, som i f.eks doom, som du vistnok har utrolig greie på, var å dytte pixel for pixel inn på bildet. Som programmer som MS-PAINT fungerer utmerket til. Det du sikter til er å skaffe noen høyoppløslige saker av modeller / bilder for så å pixelere det. Da kan du bruke photoshop og pixelate / mosaeic funksjonen. Det som skjer da, er at du ikke har noen kontroll, programmet gjør estimater på et stort felt som inneholder haugevis av pixler og kjører en gjennomsnittsfarge. Det å ha et bilde på 2000x2000 pixler kan tilsi at 50-100 pixler blir gjennomsnittet ned til 1 pixel, da har du utrolig liten kontroll på hvilken farge og plassering dette har. Det å rette opp dette etterpå vil være en tungvind metode. Det er greit å bruke foto osv som ref. Men skal du ha en lav oppløsning med pixel basert grafikk er den beste måten å kjøre det å dytte ut pixel for pixel. Du skriver at vi skal tegne karakteren fra Super Castelvania IV, vel i utgangspunktet er det jo bare å kopiere pixel for pixel. På samme måte som man kjører rip-off av grafikk/story ++ i denne bransjen. Men det er vel ikke poenget ? poenget må vel væære å lage noe originalt og eget ? DET derimot, krever kunstnerisk sans og erfaring med pixel-grafikk. DERFOR er det ikke så enkelt å lage pixel grafikk som ser bra ut, da man har begrenset med farger og plass, men man alikevel skal få det til å se bra ut. Du er tydligvis int. i vansklige tunge måter å gjøre ting på. Anbefaler at du lager deg en leirmodell, kler denne i latex, støper den i gips så du virkelig ser detaljer, tegner den i excel, drar den inn i photoshop, pixelerer den, printer den ut, så tegner den pixel for pixel i photoshop. Iallefall ikke i MS-Paint da du tydligvis VET at det er et program som ikke duger til stort. OH LORD ! Edit : Ser også at du vil lære deg teknikken for å tegne dette. Uten å nødvendigvis kunne tegne. Skal man forenkle noe med gode resultater er det helt nødvendig at du behersker formater som ikke forenkler det. Kan du tegne et menneske med ok resultat med blyant, kan du med øving klare å lage god pixel-grafikk. Er det beste du klarer en strekmann har du tilnærmet lik 0 sjans til å klare å lage god pixel grafikk. Når du tenker på picasso tenker du kanskje på barnetegninger av rare ansikter. Sannheten er at denne cubismen og forenklingen han er far til, krever enorm kunnskap. Før han gjorde slike arbeider var han bad-ass på malerier av fotogafisk kvalitet. Lær deg å tegne, anatomi ++ så kanskje. Endret 6. april 2010 av Haughty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå