Gå til innhold

Pikselskade på htc HD2 mobil - [ Pixelskade / Pixel Skade ]

Anbefalte innlegg

Først litt bakgrunn:

Jeg har nylig kjøpt en mobiltelefon, htc HD2, som kostet 4979. Det viste seg å være en pikselskade på denne mobilen, med èn (1) død piksel på skjermen. Videre sendte jeg mobilen inn til reperasjon, men da jeg fikk mobilen tilbake, sto følgende i arbeidsbeskrivelsen til serviceverktstedet; "Pikselfeilen på denne telefonen er innenfor det som må aksepteres av kunde i henhold til produsentens spesifikasjoner". Disse "spesifikasjonene" finner jeg ingen steder på hverken nettsiden til selger, eller i garantibeviset som fulgte med produktet.

Har jeg som privatkunde krav på at feilen blir rettet/jeg får prisreduksjon eller pengene tilbake etc.?

PS: Jeg har forståelse for at det finnes mange der ute som tenker "Èn død piksel, omg, wtf...hva er vitsen med å fikse det..", men jeg vet også at det finnes mange der ute som syns dette er like irriterendes som meg.

Men for min del finnes det ikke noe mer irriterendes å betale rundt fem lapper for en mobil som, etter min standard, ikke virker som den skal. Jo, det er en ting som er mer irriterendes; å ikke få fikset dette på garantien. (Beklager, må få ut litt frustrasjon).

Tusen takk for alle tilbakemeldinger :):thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den kjøpt på nettbutikk bruker du din 14-dagers returrett og kjøper i samme slengen en ny. Problem solved.

Er den kjøpt i en større elektronikkbutikk har de vanligvis åpent kjøpt, som betyr at du kan returnere denne for så å kjøpe en ny. Problem solved.

Tidligere var det en standard på LCD skjermer hvor mange feil det kunne være på en monitor før det var utenfor grensen som akseptabelt. Jeg kjenner ikke til om noe slikt finnes på mobiltelefoner, men jeg skal ikke se vekk ifra det.

Lenke til kommentar

...Er den kjøpt på nettbutikk bruker du din 14-dagers returrett og kjøper i samme slengen en ny. Problem solved...

Den er kjøpt på nett, og iom jeg har sendt den inn på service har det gått over 14 dager siden jeg kjøpte mobilen. Ellers er det en kjempesmart måte å løse et slikt problem.

Lenke til kommentar

...Er den kjøpt på nettbutikk bruker du din 14-dagers returrett og kjøper i samme slengen en ny. Problem solved...

Den er kjøpt på nett, og iom jeg har sendt den inn på service har det gått over 14 dager siden jeg kjøpte mobilen. Ellers er det en kjempesmart måte å løse et slikt problem.

Husk om du bennyter deg av angrerett så må du dekke kostnader for returen og varen må være i samme tilstand som når du mottok den.

Lenke til kommentar

Husk om du bennyter deg av angrerett så må du dekke kostnader for returen og varen må være i samme tilstand som når du mottok den.

Takk for svar. Det er utelukket å benytte angreretten da det er en stund siden jeg kjøpte mobilen. Mobilen er fortsatt så å si ubrukt, men iom at jeg måtte sende den inn tok det lang tid før jeg fikk den tilbake fra rep.

Men tilbake til hovedspørsmålet. Har jeg krav på å enten få mobilen fikset, pengene tilbake, prisreduksjon eller lignende på grunn av denne pikselfeilen?

Jeg har sendt mail til forbrukerrådet, men som jeg har lest i andre forumer kan man få litt difuse svar av dem. Jeg vil uansett legge ut mail her for senere referanse.

Lenke til kommentar

Dette temaet har vært aktuelt også for PC-skjermer. Der er det selvsagt ingen såpass detaljert lov som kan fastsette nøyaktig hvor mange pixels som skal være hot/dead på en skjerm for det kan sees på som en mangel.

Samsung hadde (har kanskje ennå) en garanti som sa "ingen dead pixels", men tror de gikk vekk fra dette da det ble for kostbart. Det er en gjengs oppfatning at man må kunne regne med dead/hot-pixels på en TFT-skjerm, men spørsmålet er heller hvor mange og deres plassering.

Kort oppsummert tror jeg ikke du bastant kan si "- Jeg har krav på ny telefon eller erstatning/heving av kjøpet" - med loven i hånd, dersom dette kun dreier seg om EN enkelt pixel.

Du kan jo forsøke med klage, men er overbevist om at du kommer til å måtte bruke mye tid til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Dette temaet har vært aktuelt også for PC-skjermer. Der er det selvsagt ingen såpass detaljert lov som kan fastsette nøyaktig hvor mange pixels som skal være hot/dead på en skjerm for det kan sees på som en mangel.

Samsung hadde (har kanskje ennå) en garanti som sa "ingen dead pixels", men tror de gikk vekk fra dette da det ble for kostbart. Det er en gjengs oppfatning at man må kunne regne med dead/hot-pixels på en TFT-skjerm, men spørsmålet er heller hvor mange og deres plassering.

Kort oppsummert tror jeg ikke du bastant kan si "- Jeg har krav på ny telefon eller erstatning/heving av kjøpet" - med loven i hånd, dersom dette kun dreier seg om EN enkelt pixel.

Du kan jo forsøke med klage, men er overbevist om at du kommer til å måtte bruke mye tid til ingen nytte.

Jeg har en følelse av at du har helt rett i at klagen min ikke vil hjelpe, men jeg venter på svar fra forbrukerrådet, så får se hva jeg gjør derfra.

Jeg vil selvfølgelig poste her det endelige resultat for andre til å se.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kontakte HTC direkte. (Verksted da de kun reparerer tlf etter retningslinjer fra produsenter).

Kanskje du møter på grei kar som skjønner din situasjon og løser det.

Ja, dette vil jeg gjøre etter jeg har fått svar fra forbrukerrådet, så jeg eventuellt vet hva jeg har å forholde meg til.

Takk for tipset! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pixelfeil har vært oppe i FTU, riktignok på en laptop, men der ble det slått fast at en pixel ikke var å regne som en mangel. Hvis forbrukerrådet ser skikkelig på saken vil de nok finne frem til den hendelsen (jeg gidder nemlig ikke nå :p).

Finnes en ISO standard også angående tema, heller ikke noe jeg gidder finne frem nå,er bare et par google søk unna. Denne ISO standarden tar høyde for forskjellige oppløsninger på skjermer, og forskjell på døde/hot pixler og døde/hot sub-pixler.

Erfaringsmessig kan jeg si at du må jobbe lenge mot HTC for å få igjennom en sak hos de (må langt opp i systemet før de sender deg ny telefon)

Lenke til kommentar

Bransjen, forbrukerråd og også domstoler er enige om at iso-etellerannet-standarden for pikselfeil skal følges.

Dette betyr at 1 død piksel på X antall piksler i oppløsning ikke er en mangel ved produktet.

Jeg ville lett i bruksanvisning, spec osv og se om du fant noe rundt hvilken iso-standard skjermen følger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...