Gå til innhold

Lim og denslags

Shiva

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har prøvd å lime en vannblokk rett på kjernen? har en amd jeg skal klesse et rør oppå og er litt redd for å skru det fast siden amd visstnok skal ha en sprø kjerne.

Rør? Hvis det ikke er så farlig, så hvorfor ikke? Høres ikke ut som om det er så farlig siden du har planer om å lime fast et rør på den.

Lim i vei, sitter sikkert greit og blir nok ikke ødelagt bare du er forsiktig.

Men bare for å si det, så har jeg aldri vært borti noen som har limt fast noe rett på core.

Lenke til kommentar
Er det noen som har prøvd å lime en vannblokk rett på kjernen? har en amd jeg skal klesse et rør oppå og er litt redd for å skru det fast siden amd visstnok skal ha en sprø kjerne.

Rør? Hvis det ikke er så farlig, så hvorfor ikke? Høres ikke ut som om det er så farlig siden du har planer om å lime fast et rør på den.

Men bare for å si det, så har jeg aldri vært borti noen som har limt fast noe rett på core.

Ja, jeg tror jeg heller skal lime det fast med superlim. Har et kopperrør jeg har planslipt og bøyd som en u form. Problemet er å feste dette her mekanisk. Har limt noen kjøleribber på et grafikk-kort og de sitter godt fast. Så jeg tenkte å lime røret direkte på kjernen. :woot:

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg heller skal lime det fast med superlim. Har et kopperrør jeg har planslipt og bøyd som en u form. Problemet er å feste dette her mekanisk. Har limt noen kjøleribber på et grafikk-kort og de sitter godt fast. Så jeg tenkte å lime røret direkte på kjernen. :woot:

Lime fast med superlim? Det vil aldri bli bra, må ha termetisk lim hvertfall.

Lenke til kommentar
IKKE lim fast.  det vil gå galt.  husk at brikkene på gfx kortet ditt er små og lette det er ikke ei vannblokk.

Ja, men her er det snakk om en 10 cm med kopperrør som er bøyd som en u form. Det er ikke så tungt som en vannblokk. Tror dette er en bedre løsning enn vannblokk også, siden vannet bare strømmer rett igjennom et rør som ligger oppå kjernen. Siden jeg har mekket dette selv har jeg ikke greid å lage noe effektiv festeopplegg... og frykten for å knuse kjernen hvis jeg skrur for hardt til noe jeg eventuelt lager selv. Det beste blir å lime det.

Skal heller skaffe en tube med termisk lim. Trodde superlim var bra nok. Men så er det det at hvis det kommer kondens rundt røret kan da limen begynne å løsne. Hmm.. kanskje en blanding av termisk lim og et mekanisk feste hvor jeg da ikke trenger å teite til så mye, siden limen hjelper til der også. Ja! der har jeg det! :woot:

Lenke til kommentar

Hvis du skal lime - velg lim med omhu: du vil ha et med g_o_d varmeledningsevne (masse utropstegn) :roll:

Lim som leder varme skal ikke danne porer når det herder og ha metalliske egenskaper når det gjelder varmeoverføring.

For å få maksimal varmeoverføring fra cpu til kjølemediet må du også sørge for god kontaktflate hvor dette skal skje:

Riktig kontakttrykk

Jevn og plan flate

"Fin" og ikke "grov" overflate

Stor overflate - tilpasset cpu

Ville vurdert nøye å supplere festet med noe som sørget for at punktene oppfylles i størst mulig grad.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du skal lime - velg lim med omhu: du vil ha et med g_o_d varmeledningsevne (masse utropstegn) :roll:  

Lim som leder varme skal ikke danne porer når det herder og ha metalliske egenskaper når det gjelder varmeoverføring.

For å få maksimal varmeoverføring fra cpu til kjølemediet må du også sørge for god kontaktflate hvor dette skal skje:

Riktig kontakttrykk

Jevn og plan flate

Ville vurdert nøye å supplere festet med noe som sørget for at punktene oppfylles i størst mulig grad.

Kom til å tenke på dette de selger på esso. Er en lim for å lime metaller. Skal sjekke det senere i dag. Men når det først er limt på kjernen er det

absolutt no way back. Den blir vel knust hvis jeg prøver å rive av røret.. så her må det planlegges med omhu. Det blir en permanent løsning.

Lenke til kommentar

Ta heller å prøv å lodde en passe tykk kobberplate fast på oversiden av røret. slik at du kan bruke hullene i hk til å feste blokka med.

Til loddingen bør du varme opp plata med gassflamme eller stor rørleggerloddebolt. Ta på skikkelig med loddepasta, varm litt mer og ka på tinn. Så legger du røret på.

Lenke til kommentar

Riktig kontakttrykk

Jevn og plan flate

Kom til å tenke på dette de selger på esso. Er en lim for å lime metaller. Skal sjekke det senere i dag. Men når det først er limt på kjernen er det

absolutt no way back. Den blir vel knust hvis jeg prøver å rive av røret.. så her må det planlegges med omhu. Det blir en permanent løsning.

Har du enda ikke forstått det? Et lim med VARMEOVERFØRINGS-EGENSKAPER. Hjelper ikke å kjøpe et lim man kan lime fast metaller med da.... Det lede varme eller så vil det gå rett til helvete...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...