Yamazero Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei! Jeg har fått invilget et lån på 20000kr. Nedbetalingsplanen er slik at det blir trukket et terminsbeløp på 2000kr fra min brukerskonto. Jeg har sjekket på finansportalen, og total betalingen blir da 21 305kr etter ca 11mnd. Men jeg lurer på følgende: Hvis etter enden av mnd, har jeg extra penger (for eks 3000kr), bør jeg sette dem direkte til nedbetalingen av lånet eller er det greit at jeg setter dem på en sparekonto? Per idag har jeg ingen sparepenger, og derfor tenkte jeg å sette extra peng der hvis det skulle skje noe. Slik jeg ser det, er det jo tross alt 1305kr i renter da for lånet, og det klarer jeg vel å betale... Hva mener dere? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Du sier ikke noe om hva du skal låne til. Hvis det er til forbruk vil jeg anbefale deg å ikke låne penger, og heller spare til du har nok penger. Luksusfella starter gjerne med at man gjerne vil ha noe man ikke har råd til. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg har et kredittkort fra før som jeg har brukt opp kreditt på 10000kr , så kjøpte jeg en pc for 9450kr med 4 mnd betalingsutsettelse hos gemoney. Da tenkte jeg å ta en smålån på 20000kr siden det er mindre renter i forhold t kredittkort. Og nedbetalingsplanen er slik at terminbeløpet er 2000kr i ca 10mnd, noe jeg klarer lett å betale. Per dags dato er lønn min netto i mnd ca 12000kr. så jeg lurer på: hvis etter alt er betale i slutten av mnd og jeg har noe tusener til overs ( for eks 2000 eller 3000), burde jeg jeg bruke disse pengene til å betale extra på lånet eller sette dem på en sparekonto? Jeg har ingen sparepenger akkurat nå hvis det skulle skje noe. Jeg er student, og leier. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Jeg ville spart til jeg hadde 3 - 5 000 på sparekonto og deretter betalt ned lånet så fort jeg kunne. Og klipp kredittkortet, evt gjem det hos en ansvarlig person du stoler på (forelder?). Kjøper man noe til 10 000 på nedbetalling når man har 10 000 i kredittkortgjeld bør man egentlig ikke ha kredittkort. Når det er sagt så har du på ingen måte en uhåndterlig gjeld slik situasjonen er i dag, men som Mythos sier, bedre å spare på forhånd. Vær og oppmerksom på at renten på lånet ditt kan stige, bør uansett ikke være problematisk for deg, men tallet vil fort bli høyere enn 1300kr Endret 11. mars 2010 av Ekko Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Så vidt jeg forstår ønsker du å ta opp forbrukslånet for å betale ned de andre? I så fall er det fornuftig. Det absolutt mest lønnsomme når du har penger til overs vil være å betale ned lånet fortest mulig, siden renten er mye høyere enn du får i en sparekonto. Du bør selvsagt også bruke så lite penger som mulig for å bli kvitt gjelden fortest mulig. Ikke bare fordi du sparer penger i rente på det, men også fordi det kan komme flere utgifter du ikke har tenkt på i mellomtiden. Hvis du må ta opp enda mer lån for å betale dem baller det fort på seg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Alt du har til overs bør brukast til å betale ned gjeld. Å betale ned gjeld er den beste måten å spare på, spesielt når det er snakk om kreditkortgjeld eller forbrukslån. Betalingsutsettning er også noke som du må prøve å unngå, 4 månders betalingsutsettning er ikkje noke som banken gir deg for å være grei med deg, det er for at rentene skal få 4 månder å bygge seg opp på før du starter å betale ned gjeld. Dette kjem til å bli ein forferdelig dyr PC til slutt og med mindre du MÅ ha ein PC akkurat no så er det alltid mest fornuftig å spare til du har nok til å kjøpe PCen utan lån. Eventuellt spare så mykje at du greier deg med eit lite lån. Stiller også store spørsmål på om du har rekna rett på kostnaden ved lånet. 21 305 kr for å låne 20 000 kroner i 11 månder på kreditt høyrest svært lavt ut. Er ikkje kredittkortrenta på over 20% da? Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Stiller også store spørsmål på om du har rekna rett på kostnaden ved lånet. 21 305 kr for å låne 20 000 kroner i 11 månder på kreditt høyrest svært lavt ut. Er ikkje kredittkortrenta på over 20% da? Nei, ifølge finansportalen: Nordea Ckeckin lån Nom. rente per år/mnd: 10.5% Eff. rente per år: 14,010% Nedbet. tid(år/mnd): 0 / 11 Total betaling: 21 305kr Endret 11. mars 2010 av Yamazero Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal låne 20k. Du har mest sannsynlig litt mellom 10-11k i lån hos gemoneybank. Eneste du bør gjøre er da å låne de 10-11k og betale ned den gjelden for å betale mindre i renter. OG en ting til: Hold deg langt unna forbrukslån i fremtiden. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal låne 20k. Du har mest sannsynlig litt mellom 10-11k i lån hos gemoneybank. Eneste du bør gjøre er da å låne de 10-11k og betale ned den gjelden for å betale mindre i renter. OG en ting til: Hold deg langt unna forbrukslån i fremtiden. Altså, jeg har et kredittkort hos nordea med eff. rente på 21,34% med et kreditt på 10k. Kreditten er blitt brukt opp. Jeg hadde også kjøpt en ny pc vi gemoney bank, på ca 9490,50kr, der er eff. rente på 21% ca. Da tenkte jeg å ta et opp et små lån hos nordea for å refinansiere med mindre renter. Jeg har nå fått innvilget et lån med eff rente på 14%.. og det skal betales med et terminbeløp på 2000kr i ca 11mnd. Så det jeg har gjort nå er overført 10k til nordea kredittkort og 10k til gemoneybank for å betale tilbake... så nå har jeg bare det små lånet som jeg skal nedbetale. Jeg gjorde det for å få et bedre oversikt over pengene, slik at jeg kan bare fokusere på et lån... Tenkte jeg feil nå eller? PS: og ja, tro meg, dette er første og siste gang jeg komme rtil å ta opp et forbrukslån igjen! Kredittkortet skal aldr brukes igjen, og jeg komme aldri til å kjøpe ting på avbetaling. Heller spare penger, og kjøpe da Endret 11. mars 2010 av Yamazero Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis du greier å holde deg til den planen høres det fornuftig ut. Det som er gjort er gjort og du er en erfaring rikere. Reltativt billig og i forhold til hva andre greier å rote seg opp i. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis du greier å holde deg til den planen høres det fornuftig ut. Det som er gjort er gjort og du er en erfaring rikere. Reltativt billig og i forhold til hva andre greier å rote seg opp i. Jepp! Jeg bruker busjett, og er nøye å følge etter planen. Jeg får muligens en ekstra jobb snart, så det er snakk om kanskje 5000kr netto ekstra i mnd. Men som du nevnte før, så bør jeg spare 5000kr til sparekontoen, og resten betale jeg ned lånet så fort som mulig? eller kan jeg bare betale terminbeløpet på 2000kr som avtalt i 11mnd, og sette de ekstra pengene på sparekonto? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det kommer litt an på situasjonen din. Hvis du kan risikere å få en uforutsett utgift som må håndteres så er det greit å ha noe i bakhånd. En uforutsett utgift er jo i sin natur vanskelig å forutse, men hvis du nettopp har vært hos tannlegen, ikke har bil, vet at forsikringer/husleie/strøm osv ikke kommer som julen på kjerringa, så vil det kunne være like greit å bare føyse inn så mye penger som mulig på gjelden for å få den bort. Men selvdisiplin er uansett nøkkelordet samme hva du gjør. Får du snart 5000 kr ekstra i inntekt ordner jo lånet seg på 3mnd.Og har du 17 000kr i netto månedsinntekt ville jeg tenkt på å begynne å spare i BSU om du ikke alt gjør det. Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Alt du har til overs bør brukast til å betale ned gjeld. Å betale ned gjeld er den beste måten å spare på, spesielt når det er snakk om kreditkortgjeld eller forbrukslån. Betalingsutsettning er også noke som du må prøve å unngå, 4 månders betalingsutsettning er ikkje noke som banken gir deg for å være grei med deg, det er for at rentene skal få 4 månder å bygge seg opp på før du starter å betale ned gjeld. Dette kjem til å bli ein forferdelig dyr PC til slutt og med mindre du MÅ ha ein PC akkurat no så er det alltid mest fornuftig å spare til du har nok til å kjøpe PCen utan lån. Eventuellt spare så mykje at du greier deg med eit lite lån. Stiller også store spørsmål på om du har rekna rett på kostnaden ved lånet. 21 305 kr for å låne 20 000 kroner i 11 månder på kreditt høyrest svært lavt ut. Er ikkje kredittkortrenta på over 20% da? Jeg vil bare påpeke at det faktisk kan være billigere å kjøpe varer på betalingsutsettelse, enn å handle kontant. Kjøper du komplett hvitevarepakke til 45 000, og kan utsette dette 9 måneder, vil du kunne sette 45 000 på høyrentekonto, og tjene litt. Jeg tenker da på rentefri betalingsutsettelse gjennom f.eks. GE Moneybank. I tillegg forutsetter det at du har kjøpssummen i kontanter, som du ikke har behov for å bruke på 9 måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå