Gå til innhold

Tur til Irland. Gyldig legitimasjon utenom pass?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal på tur med gutta til Belfast i mai, og vil helst ikke fly rundt med pass ute på byen. Er det noe annet som er gyldig legitimasjon der borte? Skal jo selvsagt ha med pass, men om noen skulle spørre oss om vi skal ha oss en øl eller ti, så lurer jeg på om det er noe annet de godtar?

Hørt at bankkort, førerkort o.l ikke er gyldig legitimasjon i utlandet, og derfor har politiet begynt/skal begynne å utstede ID-kort som er gyldig som legitimasjon i utlandet. Dette har jeg lest flere steder på nettet. Var i kontakt med det lokale lennsmannskontoret i dag, og de hadde ingen kjennskap til noe ID utstedt av dem utenom pass.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førerkort har jeg brukt mange ganger i London, men bankkort kan det være litt verre med. Er ikke alltid de skjønner hvor fødselsdatoen er, eller hvordan den er satt opp (Norge har annerledes datooppsett). Jeg fikk beskjed av en dørvakt at jeg måtte vise førerkortet ved senere anledninger da jeg viste bankkortet først, og førerkortet etterpå siden han ikke skjønte noe av bankkortet.

Lenke til kommentar
Hørt at bankkort, førerkort o.l ikke er gyldig legitimasjon i utlandet,

Det stemmer når det gjelder reise.

En kan reise uten pass innen Schengen, men må da ha med gyldig ID. Den eneste gyldige norske IDen er ........ pass.

Regner med at kraven er litt lettere for å få seg en øl enn for å komme inn i et land.

Lenke til kommentar

Du tenker kanskje på Postens ID-kort?

Det er et nasjonalt kort som er godkjent som legimitasjon i Norge, fungerer sikkert greit i utlandet også.

Kan forøvrig nevnes at enkelte steder har de problemer med bankkort. De skjønner ikke helt fødselsdatoen, så en kompis, som var under 18, klarte å lure dørvakten til at han hadde bursdag i mars (fødselsnummer var ****91 38***), sa at man leste det som år-måned-dato.

Opplevde også noen steder der de krevde førerkort for å komme inn. I England, er det såvidt jeg vet, ikke vanlig å ha legimitasjon bak på bankkortene, så da er førerkort eller andre nasjonale ID-kort eneste alternativet.

Lenke til kommentar

i Utlandet er det kun pass som er godkjent som leg. det er dog en avtale mellom de skalndinaviske landene som gjør at dt kan bruke norsk godkjent id (førerkort, bankkort, postens id ol) i disse landene. det er på vei et nytt id-kort som er på kredittkort-størrels som skal brukes istedenfor pass i Schengen-området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...