Gå til innhold

Bilde, men ikke lyd fra PC til receiveren min

Anbefalte innlegg

Hei, vet det ligger en del slike poster ute, men har stort sett lest igjennom de uten å bli noe klokere.

Problemet ligger forøvrig garantert i PCen fordi jeg har prøvd med laptopen min og da fikk jeg bilde og lyd. Har og testet å koble pcen rett i TVen og får da og bare bilde fra stasjonæren. 

Har et Geforce 8600GT, der jeg kobler en hdmi kabel til min denon 2309 receiver og får bilde, men altså ikke lyd. Har prøvd forskjellige drivere osv, og prøvd å trykt på alt jeg kan tenke på, men fortsatt ingen lyd. i "sound mixeren" på pcen viser det at det blir spilt av lyd og det står at "denne enheten virker" eller noe lignende. Har og prøvd forskjellige operativsystemer uten at det hjalp noe spess :p 

Kan og nevne at jeg har en hdmi inngang til på hovedkortet, men da får jeg hverken lyd eller bilde..

Noen som har en ide, eller evt et alternativ. Kunne vel ha brukt minijack til RCA, men blir lyden HD da? i tilfelle jeg måtte bruke dette alternativet hvor i receiveren skal jeg koble i RCAen?

Takker for svar!   :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidia kort har ikke innebygget lydchip, du må bruke en intern s/pdif kabel fra hovedkortet til grafikkortet for å få lyd via hdmi.

Ok, vet at jeg fikk med noen kabler med pcen, men husker ikke hvilke det var. Kan det være at jeg fikk med en sånn?

Kan jeg evt kjøpe den på den lokale elkjøp/expertn?

Edit: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376201 det er en sånn ikke sant? Jeg har jo MSI hk og

Endret av crim
Lenke til kommentar

S/pdif-kabler kan kjøpes over alt. Jeg kjører selv hdmi for bilde og s/pdif for lyden. Synes det gir bedre resultat enn å kjøre alt via hdmi. Tror nok det er skjermkortet mitt som ikke har særlig fokus på lyden det sender fra seg.

Jeg fikk, fra den lokale hi-fi-shoppen, tips om å kjøpe s/pdif-kabel laget for bilde når jeg skulle overføre lyd. Det er vistnok hakket bedre kvalitet på de som er laget for bilde.

Lenke til kommentar

S/pdif-kabler kan kjøpes over alt. Jeg kjører selv hdmi for bilde og s/pdif for lyden. Synes det gir bedre resultat enn å kjøre alt via hdmi. Tror nok det er skjermkortet mitt som ikke har særlig fokus på lyden det sender fra seg.

Jeg fikk, fra den lokale hi-fi-shoppen, tips om å kjøpe s/pdif-kabel laget for bilde når jeg skulle overføre lyd. Det er vistnok hakket bedre kvalitet på de som er laget for bilde.

Ja, men jeg har jo ikke noe spdif utgang på hverken HK eller GPU..

Lenke til kommentar

Ahh, beklager misforståelsen.

Ingen problem ;-)

men jeg ser egentlig ikke for meg at hverken elkjøp eller expert har sånn intern spdif, som jeg viste til på komplett. kan jo bare kjøpe fra komplett, men hadde vært kjekt å ha før helga..

Lenke til kommentar

Og det du sier her er ren crap fra ende til annen, beklager å være skarp i tonen, men s/pdif sender kun digitale signaler rett fra pcen. Det blir perfekt overføring uansett (så lenge det kommer frem). 1tall og 0er ser like ut uansett hva slags kabel du bruker.

Det finnes heller ingen s/pdif kabler beregnet for bilde, da det er en digital lydstandard. - For å speisifisere, kjøper du gullplaterede s-ata kabler for raskere overføring til harddisken også?

Crim: Ja den kabelen på komplett ser utmerket ut. :)

Lenke til kommentar

Og det du sier her er ren crap fra ende til annen, beklager å være skarp i tonen, men s/pdif sender kun digitale signaler rett fra pcen. Det blir perfekt overføring uansett (så lenge det kommer frem). 1tall og 0er ser like ut uansett hva slags kabel du bruker.

Det finnes heller ingen s/pdif kabler beregnet for bilde, da det er en digital lydstandard. - For å speisifisere, kjøper du gullplaterede s-ata kabler for raskere overføring til harddisken også?

Jeg kan være minst like skarp i tonen tilbake om det er ønskelig?!

Hvilken del av det jeg skriver er "crap"?

Hvis du tar steget ut fra boksen du sitter inne i og tenker deg litt om, dvs. at du tar høyde for at kabelen skal brukes i et miljø der det er andre strømkilder og kabler, så vil man kunne oppleve støy fra disse. En kabel som ligger rett over det minimale kravet til en overføring som feks S/PDIF vil alltid, i et ideelt miljø, fungere perfekt. Du poengterer jo akkurat det jeg sier i min post, du bare skjønner det ikke selv: "så lenge det ("signalet" min anm.) kommer frem" så er en standard koaksial-kabel mer enn nok. Når man tar i betrakning at verden er hakket mer komplisert enn det, så bør man ta høyde for ytre påvirkninger også. En koaksialkabel som er beregnet for å overføre bilder(video) har som oftest bedre skjerming og bedre kontakter. Forskjellen kan være stor i kvalitet, men i pris er det knappe 20kr på en 5 meter lang kabel - noe jeg mener er en god investering.

Du føyer deg direkte inn i rekken av de som en gang har lest om hva digital overføring er, men glemmer at det er mer enn teori i bildet.

Lenke til kommentar

Det er vel heller du som ikke helt skjønner hva digital overføring innebærer, og hvordan det blir påvirket av støy (les: du trenger så mye støy at et analogt signal hadde vært ugjenkjennelig på samme strekning før det blir påvirket). HDMI er dessuten et godt skritt opp fra s/pdif når det kommer til båndbredde, så hvordan du mener at s/pdif er bedre er for min del helt uforståelig. Mener du at man trenger dyre optiske kabler også?

EDIT: Har du ofte problemer med korrupte filer når USB-kabelen er koblet til bak på pcen? Denne opererer på langt høyere hastigheter enn s/pdif, og har dårligere skjermede kabler. Så om det du sier hadde hatt noe med virkeligheten å gjøre hadde det vært store problemer å bruke usb-kontaktene bak på pcen...

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...