nagina Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 M-Audio Keystation 61 ES! Kjøpte denne i dag til ca 1300KR men er dessverre helt ny, første gang jeg prøver midi-keyboard/piano på PC. Kommer all lyden via USB som jeg har koblet til PC? Har installert et program som følgte med, Live Lite 6, men får ingen lyd Noen andre tips til andre programmer evt? Sitter med windows 7 - 64bit, fant ikke noen drivere hos m-audio men det er vel samme som Vista 64 tenker jeg? I så fall kom det at det var installert når jeg satt keyboarden på Ideer? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Et MIDI-keyboard produserer ikke lyd i seg selv, men brukes til å kontrollere programmer som lager lyd. Eller som regel plugins til programmer. Ableton Live kjenner jeg ikke så veldig godt til, men er et program for å "organisere" musikk, og lager heller ikke lyd selv (uten videre , i det minste). Til det trenger du plugins, og antageligvis følger det noen slike med programmet. Nå kjenner ikke jeg så veldig til Live, men det er to ting du må gjøre: 1. Sette opp MIDI-keyboardet i Live, som antagelig bare er å krysse av for keyboardet i en liste under innstillinger, og 2. lage et nytt prosjekt i Live (om det ikke allerede er gjort for deg), og legge til et plugin som lager lyd som en "track" (eller noe tilsvarende). Det er også mulig at du må "armere" sporet (tracket) for at det skal motta signaler fra keyboardet, om det ikke gjøres automatisk. Alt dette står nok i hjelpefilene til Live, og langt bedre forklart, som du som oftest finner i nedtrekksmenyen under "Hjelp"/"Help". Om du laster ned og installerer REAPER, kunne jeg derimot ha fortalt deg i detalj hva du må gjøre, men den vil du etter hvert måtte betale for. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Bruker selv Korg k61p og Ableton, og det er ganske lett. Om du bare vil spille ligger det noe standard skit i biblioteket som følger med Ableton. Når du har åpnet programmet ser du en slags utforsker til venstre. Under Live Devices har du noe Simpler (instrumenter) og Impulse (trommesett). Bare å dobbelklikke på disse så kan du spille dem. Men som sagt er de litt unyttige. Last heller ned noen gratis instrumenter (de kalles VST), eller last ned sample-pakker fra http://www.ableton.com/pages/downloads/live_packs/archive. Når disse legges i vst-folderen til Ableton dukker disse også opp i browseren, og er bare å dobbelklikke for å spille på. Latency kan korrigeres med asio4all-driveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå