RuneON Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei jeg har nettopp kjøpt D70s med Sigma DC 15-125 3.5-5.6. Har allerede fått tatt mye bilder med det, og begynner å kjenne det brukbart, MEN; På "A"(blenderprioritet) undereksponerer det ca 1 "hakk" uansett hvilken blender jeg velger (gjør faktisk det samme på "S" men den har jeg ikke brukt noe særlig enda). kamera "vet" att det gjør det utifra skalaen i søkeren min omtrent sånn: + ----0*--- - (beste "grafikken" jeg fikk til), men gjør det altså allikevel. Er det meg som gjør noe feil, er det bare mitt eksemplar og kan jeg gjøre noe med det? Dette har resultert i at jeg utelukkende bruker kamera i "M". Det er forsåvidt greit, siden jeg er ny på dette og trenger øvelsen, men det tar litt for lang tid når det plutselig skjer noe. Takker for svar Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Husker fra mitt gamle D70 at det var et kjent problem at det undereksponerte bildene, jeg kjørte stort sett alltid med +0,7 i eksponeringskompensasjon. Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Husker fra mitt gamle D70 at det var et kjent problem at det undereksponerte bildene, jeg kjørte stort sett alltid med +0,7 i eksponeringskompensasjon. Det gikk fort! Eksponeringskompensasjon beeing? WB? Som sagt ganske ny Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Den skalaen du viser i første post er en eksponering-indikatoren,når du kjører i manuell så forandrer den seg utifra hvilken lukkertider,blender og iso du bruker,i prioriterings-programmene står den konstant i mitten du kan enten undereksponere eller overeksponere de innstillingene du har bestemt deg for.Har du kamera i A "blenderprioritering" kan du justere blender trinnene med det ene hjulet,det andre hjulet bruker du til og over/under eksponere bildet. Kan hende du må gjøre noe mer/annet på D70,jeg har ikke inngående kjennskap til den modellen. Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Den skalaen du viser i første post er en eksponering-indikatoren,når du kjører i manuell så forandrer den seg utifra hvilken lukkertider,blender og iso du bruker,i prioriterings-programmene står den konstant i mitten du kan enten undereksponere eller overeksponere de innstillingene du har bestemt deg for.Har du kamera i A "blenderprioritering" kan du justere blender trinnene med det ene hjulet,det andre hjulet bruker du til og over/under eksponere bildet. Kan hende du må gjøre noe mer/annet på D70,jeg har ikke inngående kjennskap til den modellen. Ja jeg har funnet ut av skalaen, det er kamera som ikke forstår den problemet er at når jeg bruker et av prioritetsprogrammene står den konstant på -1 og ikke på null (det var det jeg prøvde å vise med "grafikken" min) Jeg vet også at jeg justerer blender med pekefingerhjulet, men når jeg vrir på tommelhjulet(i program A altså) gjør det ingenting. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Da er det noe mer du må gjøre for og få det til å virke,hva vet ikke jeg Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Du justerer kompensasjon ved å holde nede (+-) knappen like ved utløserknappen, samtidig som du roterer tommelhjulet. Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Du justerer kompensasjon ved å holde nede (+-) knappen like ved utløserknappen, samtidig som du roterer tommelhjulet. Der ja! Takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå