odderling Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Så etter et par ganger med vond korsrygg, bare slik som går seg til av selg selv har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det. Er tross alt bare 18 og det er litt tidlig for å bli hemmet av en dårlig rygg. Fikk det igjen i går på jobb da jeg bøyde meg ned for å se på noe i bakkehøyde og det var en voldsom stikkende smerte i nedre del av korsryggen litt til høyre som kom tilbake utover kvelden når jeg gikk, stod i ro eller satt helt stille. Løftet ikke noe tungt, bare bøyde meg. Er ikke så veldig fysisk aktiv noe som jeg ser meg nødd til å endre for å få slutt på dette, da har jeg sett på div øvelser og tips her på forumet og jeg lurer på om det er noen som har personlig erfaring med noe lignende som kan hjelpe litt. Ser at folk anbefaler å gå i ulendt terreng og trene med egen kroppsvekt en stund å så gå over til ekstra vekter. Men så er det da hvilke øvelser, antall reps, vekt og utførelse. Så lurer jeg på hvordan pull/chin-ups er god for korsryggen? Det er da ingen spesiell belastning der verken under hev eller senk? Har sikkert en dårlig holdning med mye svai i ryggen når jeg står oppreist også. Kan noen hjelpe med tips til et lite opplegg for trening? Lenke til kommentar
ElizabethFina Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Kan anbefale at du tar deg en tur til kiropraktor og/eller får deg en god ryggmassasje av noen som vet hva de gjør. Slet mye med ryggskader før grunnet dårlig løfteteknikk når jeg løftet delvis tunge gjenstander, samt at føttene mine var vinklet litt innover når jeg gikk, så måtte avvenne meg det og forbedre løfteteknikken, og det gjorde susen. Men opphavet til skaden var mest sannsynlig et trampoline-uhell samme året. Men som sagt, få time hos kiropraktor, du. Anbefales. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Lær deg markløft er mitt råd, gjerne stikk innom en styrke- eller vektløfterklubb og få de til å vise deg teknikken. Når du har lært inn riktig teknikk i markløft vil det å plukke opp ting fra bakken bli langt mindre problematisk Chins er ei god ryggøvelse, tar mest på øvre del den da. Kan sette opp et enkelt program for deg med fokus på rygg\kroppsholdning: Dag 1: Markløft 3x5 reps, start med stanga på kasser Armhevinger 3x5-10 reps Chins 3xmax reps Planken 3xmax sekunder hold inntil du begynner å skjelve Dag 2: Strake markløft fra heng 3x8 reps, start med stanga Armhevinger 3x5-15 reps, start med 5, jobb deg oppover Pull-ups 3xmax reps Planken 3xmax sekunder hold inntil du begynner å skjelve Lenke til kommentar
odderling Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Takker, skal prøve litt og se hvordan det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå