Gå til innhold

Skal kjøpe meg stativ


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg stativ, men har lite erfaring med denslags utstyr. Er først og fremst ute etter brukt, då eg reknar med at eg får meir kvalitet for pengane då enn om eg kjøper nytt. Fann denne annonsen på Foto.no, og lurar på om andre kan gå god for kvaliteten på merket og modellen. Ser at maksvekta er 6 kg, så det burde halde for mitt behov. Har foreløpig ei 300 mm linse, men kan finne på å kjøpe noko heftigare med tida.

 

Redigert: Eg omformulerar litt, sidan det stativet eg såg på forsvann ganske kjapt. Eg er framleis ute etter eit brukt stativ, og lurar no på kva merke som er bra, og kva eg bør ligga unna. Eg har inntrykk av at Manfrotto er bra, og Benro kanskje? Hama er vel eit såkalla billigmerke, så det er vel ikkje noko å satsa på. Har nokon tips?

 

 

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Noe" dyrere? Du skal være glad i de 500 grammene spart vekt og ha veldig behov for maksbelastning på 15kg for å godta langt over dobbel pris (uten hode), 15cm lengre og ikke ubetydelig tykkere sammenslått, minimumshøyde på 61cm kontra 10, maksimumshøyde på 141cm kontra 178,5... med mindre du har bruk for å lesse på mer enn Manfrotto'ens maksvekt, kan du utdype hvorfor du mener det er ett "langt" bedre kjøp?

 

Trådstarter: 055XPROB er ett trygt kjøp (og maksvekten er 7kg, ikke 6 som det står i annonsen). Ser dog ut til at den du linker til er solgt...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Trådstarter: 055XPROB er ett trygt kjøp (og maksvekten er 7kg, ikke 6 som det står i annonsen). Ser dog ut til at den du linker til er solgt...

 

Typisk, men ikkje uventa. Eg har sett andre stativ gå unna ganske kjapt, så eg må nok vera rask. :)

 

@TGB: Eg er ute etter eit stativ som er lett å ta med seg til fjells, så dei stativa du linka til er nok uaktuelle.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Noe dyrere, men anser dette som et langt bedre kjøp i det lange løp:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41209

 

 

Det stativet der beregnet på tunge videokamera, og er liknende det vi bruker til Landmåling. Da kreves det uovertruffen stabilitet. Til normal fotografering er det nok litt overkill, med mindre man er den heldige eier av en Canon EF 1200mm f/5.6 L :p

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Trådstarter: 055XPROB er ett trygt kjøp (og maksvekten er 7kg, ikke 6 som det står i annonsen). Ser dog ut til at den du linker til er solgt...

 

Typisk, men ikkje uventa. Eg har sett andre stativ gå unna ganske kjapt, så eg må nok vera rask. :)

 

@TGB: Eg er ute etter eit stativ som er lett å ta med seg til fjells, så dei stativa du linka til er nok uaktuelle.

Er du student får du det nytt til nøyaktig samme pris (som student) selv på dustinhome.no ;) Ellers er det litt dyrere, men ikke med veldig mye.

 

Legg til 498RC og 055xprob i handlevogna..

Lenke til kommentar

minimumshøyde på 61cm kontra 10

Dette stemmer ikke, 61cm er med mid-spreader (denne kan tas av). Uten kan du klare ned til 0cm på flat mark, står hodet over hull kan man fint klare minus på høyden.

 

Har full forståelse for at andre gjør egne valg, bare påpeker at mulighetene finnes så blir det opp til den enkelte å velge selv :)

Lenke til kommentar

minimumshøyde på 61cm kontra 10

Dette stemmer ikke, 61cm er med mid-spreader (denne kan tas av). Uten kan du klare ned til 0cm på flat mark, står hodet over hull kan man fint klare minus på høyden.

 

Har full forståelse for at andre gjør egne valg, bare påpeker at mulighetene finnes så blir det opp til den enkelte å velge selv :)

Men det er jo nesten ikke noe vits i å anbefale noe som er laaaaaangt utenfor OP sitt budsjett, og helt ærlig, utenfor de flestes budsjett her.

 

Som å anbefale en D3X til en som vil oppgradere sin D40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...