Gå til innhold

Hardisk røk 1mnd FØR garantitid.

GSM

Anbefalte innlegg

jeg var heldig for engangs skyld, det pleier å være omvendt :roll:

Disken er kjøpt 11.04.2007 og røk i går. Det store spørsmålet er jo da: Har jeg krav på produkt til tilsvarende pris som jeg betalte den gang, eller et tilsvarende produkt, altså 500gb disk som man får for 3-400 nå? Disken kostet 1010 den gang. Hardisken er en Western Digital WD5000KS som jo i dag er et gammelt produkt. Vet at butikken kan kreve bruksfradrag, men da kan vel jeg kreve forsinkelses rente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kun krav på tilsvarende produkt eller bedre, uavhengig av prisen.

Men, om du forklarer problemstillingen din for butikken og hører om dere kan komme frem til en løsning begge er fornøyd med, så skal du ikke se bort ifra at du får en større disk veldig billig.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ja ikke vet jeg. Bruker garanti så skjelden da jeg stortsett er mindre heldig med når ting ryker :roll: Men da Tv'en min røk for noen år siden fikk jeg hele beløpet refundert selv om den var nesten 3 år. Får høre hva de sier. PS.NO skal jo være best på Service :p

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Du skal ikke benytte deg av garantien. Du skal benytte deg av reklamasjonsretten. Hvis du leser litt mer i dette forumet får du med deg hva som er forskjellen.

Om disken fortsatt er innenfor produsentens garantitid, hvorfor skulle ikke trådstarter benytte seg av den? Garantien gir forbrukeren bedre forhold enn den lovfestede reklamasjonsretten. I praksis vil man ikke merke så mye forskjell på et produkt som en harddisk, da det er lite sannsynlig at det er hjemme-service eller lignende på en harddisk som er innenfor garantitiden. Men det er ofte slik at butikkene bytter defekte produkter mye raskere dersom det er innenfor garantitiden, ettersom produsenten da ikke krangler på det.

Lenke til kommentar

Du skal ikke benytte deg av garantien. Du skal benytte deg av reklamasjonsretten. Hvis du leser litt mer i dette forumet får du med deg hva som er forskjellen.

Om disken fortsatt er innenfor produsentens garantitid, hvorfor skulle ikke trådstarter benytte seg av den? Garantien gir forbrukeren bedre forhold enn den lovfestede reklamasjonsretten. I praksis vil man ikke merke så mye forskjell på et produkt som en harddisk, da det er lite sannsynlig at det er hjemme-service eller lignende på en harddisk som er innenfor garantitiden. Men det er ofte slik at butikkene bytter defekte produkter mye raskere dersom det er innenfor garantitiden, ettersom produsenten da ikke krangler på det.

Det er riktig at han skal ha bedre vilkår i garantien. Jeg leste overskriften for fort og trodde at garantiden var utløpt med en måned.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Sendte PS.no mail ang disken og forklarte at jeg hadde kjøpt nye disker og ikke hadde plass til flere i Pc'en. Fikk da kreditert hele kjøpesummen - 300kr i bruksfradrag = 700 kr direkte til konto. Synes dette er meget bra av PS.no da de hadde spart endel kroner på å bare sende meg en ny 500gig disk som nå koster 400kr. Stor thumbs up til PS :w00t:

Lenke til kommentar

Sendte PS.no mail ang disken og forklarte at jeg hadde kjøpt nye disker og ikke hadde plass til flere i Pc'en. Fikk da kreditert hele kjøpesummen - 300kr i bruksfradrag = 700 kr direkte til konto. Synes dette er meget bra av PS.no da de hadde spart endel kroner på å bare sende meg en ny 500gig disk som nå koster 400kr. Stor thumbs up til PS :w00t:

Ikke for å forsure gleden din av at alt ordnet seg, jeg syntes selv det var en kjempe grei løsning. Men til senere informasjon så husk at hvis de krever bruksfradrag så kan du kreve renter fra kjøpsdato. I de fleste tilfeller vil da summen lande på ca det du betalte for den ny. God helg.

Lenke til kommentar

Ikke for å forsure gleden din av at alt ordnet seg, jeg syntes selv det var en kjempe grei løsning. Men til senere informasjon så husk at hvis de krever bruksfradrag så kan du kreve renter fra kjøpsdato. I de fleste tilfeller vil da summen lande på ca det du betalte for den ny. God helg.

Dette er jo helt urimelig overfor butikken i utgangspunktet, og det er jo til slutt vi som forbrukere som må ta regningen for et så latterlig system.

Nå er det vel slik at denne ordningen gjelder kun ved heving av kjøp, og du har ikke rett til det før selger har fått tre forsøk på avhjelp på produktet. Dette betyr i praksis at selger gir deg en ny disk av samme type eller tilsvarende den du kjøpte. Det at kjøper her får MER penger enn nypris på denne disken, må sees på som god kundeservice fra selger :)

Lenke til kommentar

GSM fikk jo MYE bedre service enn han hadde krav på, og du mener han skal kreve enda mer?

GSM har krav på 500gb harddisk, ikke pengene tilbake. At PS gir tilbake kjøpesummen - brukerfradraget er kjempebra service, langt mer enn det GSM kunne forventet.

Jeg syntes faktisk at ett gavekort tilsvarende ny disk hadde vært en veldig god løsning, han har jo tross alt ikke krav på penger i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ved heving av kjøp er det rett at om butikken krever bruksfradrag så har kunden krav på renter på kjøpssummen fra kjøpsdato. Så det er teknisk sett korrekt. Men..

Poenget her er at selger hadde ikke trengt å heve kjøpet i det hele tatt, men sendt en ny tilsvarende disk i stede for. Men siden GSM(kunden) ikke hadde bruk for eller plass til flere så ville dette være en ugunstig løsning for han.

Løsningen her ser eg på som å møtes på midten. Butikken gir tilbake deler av pengene og kunden slipper å sitte med en disk han ikke får bruk for = vinn vinn for begge. Å da krangle for å krangle ser eg på som idiotisk, selv om det ville vært teknisk sett korrekt i henhold til lovverket.

Lenke til kommentar

Jeg er meget fornøyd med løsningen fra PS.no, så å krangle på den ville vert direkte pinlig da de har strukket seg lenger enn de må på eget initiativ. Så de 700kr blir sendt tilbake til PS i bytte mot en ekstern disk som skal brukes til backup til neste gang en diskene mine ryker :p

Lenke til kommentar

Jeg er meget fornøyd med løsningen fra PS.no, så å krangle på den ville vert direkte pinlig da de har strukket seg lenger enn de må på eget initiativ. Så de 700kr blir sendt tilbake til PS i bytte mot en ekstern disk som skal brukes til backup til neste gang en diskene mine ryker :p

Fint at du ser det på den måten. PS.no har faktisk gitt veldig god service her. Jeg skjønner ikke holdningene til en del her, der man skal utnytte ethvert smutthull til å berike seg på andres bekostning. Det er klart at man skal få reparert/erstattet et defekt produkt, men å begynne å kreve nypris på et 2 år gammelt produkt i en bransje der prisene faller med 50% i året er for meg uforståelig.

Flott at det ordnet seg og at alle ble fornøyd :)

Lenke til kommentar

Poenget er jo at man ikke har rett til å heve kjøpet og få igjen pengene bare fordi gjenstanden blir ødelagt...

Og jeg synes fortsatt det er veldig urimelig at kunden skal få igjen det han betalte, når varen har en nypris som er MYE lavere. Det eneste rimelige i mine øyne er å få erstattet den summen du må bruke på et tilsvarende produkt i dag. Jeg er forbruker selv, men jeg synes fortsatt det er veldig urettferdig overfor butikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...