Gå til innhold

PC til encoding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg trenger en datamaskin som kan encode videoer fort i h264 format :- )

 

 

jeg er ganske ny på dette her. Har tastatur, skjerm, mus. Trenger selve datamaskinen.

 

takk

 

Ta det du har råd til av Intel i7 > Intel i5. Det er 98% CPU det står på, så resten er det bare å ta det du finner.

 

 

Dette er fra 2008, og veldig utdatert.

Lenke til kommentar

Max pris er greit å oppgi..

Bygge selv eller ferdig bygget?..

Noen nettbutikker setter sammen maskinen for deg for 3-400 kr,bare å velge ut delene du vil ha.

 

 

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 er vel den som gir best ytelse for pengene..neste hakk opp gir knapt 10% raskere encoding men prisen er nesten dobbel.

Endret av taz
Lenke til kommentar

ja altså 10k eller under er grensa.

Jeg har lest litt rundt på forskjellige nettsider. De mener at CPUen er viktigst og at man også trenger bra grafikkort????

 

Jeg går for i7-860 med hyperthreading.

(hvorfor er den ikke med på tomshardware divx testen?)

 

holder på å bygge en ferdigbygget-pc på komplett.no

Endret av boratsmom
Lenke til kommentar

ja altså 10k eller under er grensa.

Jeg har lest litt rundt på forskjellige nettsider. De mener at CPUen er viktigst og at man også trenger bra grafikkort????

 

Jeg går for i7-860 med hyperthreading.

(hvorfor er den ikke med på tomshardware divx testen?)

 

holder på å bygge en ferdigbygget-pc på komplett.no

 

Skjermkortet er irrelevant. Regner med du snakker om x264, som ikke kan bruke GPU. En i7-960 + resten ramler godt under 10k, men hvis du ikke absolutt MÅ ha lynrask encoding får du mye mer for pengene ved å gå for f.eks i7-920.

Lenke til kommentar

Skjermkort er da så absolutt ikke irrelevant.

 

Enkelte kort i 48xx-serien og antakeligvis de fleste i 5xxx-serien til AMD/ATI har støtte for hardware-encoding av H.264-video.

 

video_transcoding.jpg

 

Speed up editing and transferring your videos to a portable video player with new Accelerated Video Transcoding (AVT) technology. Introduced with the ATI Radeon HD 4800 series, AVT leverages the parallel processing power of the GPU to achieve faster than real-time encoding and transcoding. You can convert videos to H.264 and MPEG-2 formats up to 19x faster than when using a just CPU, and full 1080p files can be converted to H.264 and MPEG-2 up to 1.8x faster than real-time.
Endret av KAS
Lenke til kommentar

Skjermkort er da så absolutt ikke irrelevant.

 

Enkelte kort i 48xx-serien og antakeligvis de fleste i 5xxx-serien til AMD/ATI har støtte for hardware-encoding av H.264-video.

 

video_transcoding.jpg

 

Speed up editing and transferring your videos to a portable video player with new Accelerated Video Transcoding (AVT) technology. Introduced with the ATI Radeon HD 4800 series, AVT leverages the parallel processing power of the GPU to achieve faster than real-time encoding and transcoding. You can convert videos to H.264 and MPEG-2 formats up to 19x faster than when using a just CPU, and full 1080p files can be converted to H.264 and MPEG-2 up to 1.8x faster than real-time.

 

Som sagt gjelder ikke dette x264.

Lenke til kommentar

KAS har gode poenger som jeg støtter fullt ut.

 

Et annet poeng når det gjelder x.264/h.264 enkoding er at det faktisk er relevant hva slags kodekser og program som blir brukt. Det er også relevant hvilke oppsett man bruker, blant annet enpass eller topass enkoding. Generelt gir i7 baserte løsninger best resultat, men særlig knyttet til enpass enkoding med standard implementering av x.264 er X4 965 BE faktisk like bra til betydelig lavere pris.

 

Men brukes enkodere levert med PowerDirector 8 eller Premiere (h.264), så er resultatene klart i7 i hovedsak. PowerDirector 8 er f.eks optimalisert for Intel Core, en lang rekke nVidia kort (CUDA) samt for ATI Stream (blant annet hele HD 5xxx serien).

 

Så vidt jeg vet er ikke x.264 i samme grad optimalisert.

 

Derfor blir faktisk kjøp av en maskin som primært skal enkode et mer sammensatt spørsmål enn bare spørsmålet om i7, i5 etc. Det blir faktisk et spørsmål om å sette sammen programvare, kodekser og maskinvare på en optimal måte i forhold til aktuell bruk.

 

@boratsmom:

 

Nå er du faktisk inne på en del andre problemstillinger i tillegg. Transkoding - som vi her snakker om fra "live stream" medfører en lang rekke utfordringer. Du bringer også inn elementet TV-kort, om det er digitale eller analoge kanaler som skal håndteres og hva skal utresultatet være.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

KAS har gode poenger som jeg støtter fullt ut.

 

Et annet poeng når det gjelder x.264/h.264 enkoding er at det faktisk er relevant hva slags kodekser og program som blir brukt. Det er også relevant hvilke oppsett man bruker, blant annet enpass eller topass enkoding. Generelt gir i7 baserte løsninger best resultat, men særlig knyttet til enpass enkoding med standard implementering av x.264 er X4 965 BE faktisk like bra til betydelig lavere pris.

 

Men brukes enkodere levert med PowerDirector 8 eller Premiere (h.264), så er resultatene klart i7 i hovedsak. PowerDirector 8 er f.eks optimalisert for Intel Core, en lang rekke nVidia kort (CUDA) samt for ATI Stream (blant annet hele HD 5xxx serien).

 

Så vidt jeg vet er ikke x.264 i samme grad optimalisert.

 

Derfor blir faktisk kjøp av en maskin som primært skal enkode et mer sammensatt spørsmål enn bare spørsmålet om i7, i5 etc. Det blir faktisk et spørsmål om å sette sammen programvare, kodekser og maskinvare på en optimal måte i forhold til aktuell bruk.

 

Jeg har gått ut fra at det er x264 som skal brukes, da denne er gratis og gir best kvalitet. CUDA har ingenting å stille opp med kvalitetsmessig, med unntak av 1pass baseline og lavere (ihvertfall det jeg har sett, som er Elemental BadaBOOM-encoderen).

 

Det er en grunn til at "the scene" reglene for HDTV heter x264-tv :)

 

Det var sparsomt med opplysninger fra trådstarter, men hvis x264 er det som skal brukes (som er rimelig å anta) har ikke GPU noe å si.

 

Edit:

 

Legger til en side med sammenligninger av encodere, for å legge eventuelt tvil død :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Vel, jeg tror ikke x264 kommer til å brukes alikavel.

 

Jeg skal streame fra canal digital dekoderen til pcen.

 

Altså koble composite-kabel fra tven til PCens tv-kort. Deretter encode de analoge signalene.

 

Flash Media Live Encoder bruker Mediaconcepts h264 encoder så det blir ingen x264. Hører også at x264 ikke utnytter 4 kjerners CPU ordentlig.

Endret av boratsmom
Lenke til kommentar

Vel, jeg tror ikke x264 kommer til å brukes alikavel.

 

Jeg skal streame fra canal digital dekoderen til pcen.

 

Altså koble composite-kabel fra tven til PCens tv-kort. Deretter encode de analoge signalene.

 

Flash Media Live Encoder bruker Mediaconcepts h264 encoder så det blir ingen x264. Hører også at x264 ikke utnytter 4 kjerners CPU ordentlig.

 

Det hadde vært mye lettere å gi deg hjelp hvis du hadde forklart litt mer hva du skal bruke dette til f.eks. Hva er input og ønsket output, som Bolson spurte om?

 

Composite er forøvrig djevelens verk, og da kan du like godt kjøre verdens kjipeste h264-encoder. Composite har ingenting å gjøre i dagens digitale verden :)

Lenke til kommentar

Er bedre å kjøpe deg en Dreambox DM800HD eller DM500HD da..Så får du hentet ut i bra kvalitet.Streame rett til VLC på pcen.

Streame til Iphone\pc...Lokalt eller over internettom du har grei ut hastighet..

 

Så får du en mye bedre og ikke minst raskere tuner på kjøpet.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Er bedre å kjøpe deg en Dreambox DM800HD eller DM500HD da..Så får du hentet ut i bra kvalitet.Streame rett til VLC på pcen.

Streame til Iphone\pc...Lokalt eller over internettom du har grei ut hastighet..

 

Så får du en mye bedre og ikke minst raskere tuner på kjøpet.

 

Støttes.

 

Skal det streames i sanntid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...