Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krangel mellom leigetaker og huseiger.

Karoline T

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker under hvilket tema jeg skulle ligge dette inlegget, men jeg la det her..

Jeg har en venninne som leiger en hybel, la oss kalle hun Malene. Det står i kontrakten at hun skal betale 200 + 500 i strøm hver 3. mnd.

i januar flyttet det en annen inn der sammen med hun, la oss kalle hun marthe, men kontrakten har enda ikke blitt endret. Hun skulle også betale 2500 kroner i husleige og 500 kroner i strøm, det samme som hun første jeg skrev om.

Det har blitt tull mellom disse to jentene.. Det begynte med at Malene ikke lenger ville være der fordi Marthe ikke var med på å rydde, hun kjøpte mat de de hver dag og forlanget å få alt til bake.. + at hun hadde en vanskelig fortid som gjorde at hun synes veldig mye synd på seg selv..

i februar flyttet Malene ut fra hybelen, men hun skulle fortsatt betale husleige for to mnd..

Det skjedde mye tull med Marthe i den tiden malene var flyttet ut, hun hadde fest og det ble røykt hasj der inne, et stort vindu i ytterdøren ble knust(hun sa det var innbrudd, men vi fikk senere vite at det var en på festen som hadde gjort dette)

Marthe gav ikke beskjed til husverten om det som hadde skjedd, og heller ikke til Malene.. Marthe klikket plutselig å sa at malene kunne dra te helvete ut fra hybelen hennes og at hun heller skulle betale de to mnd oppsigelse for Malene. Dette ble malene og marthe enige om+ at Husverten ble innvolvert i det. Dette ble en mutlig avtale mellom de, men husverten vil nå at malene skal betale de mnd istedenfor fordi han ikke kan stole på marthe.

Er det riktig at han har rett på de pengene fortsatt selvom de har hatt en mutlig avtale hvor han "fraskrevet" malene fra ansvaret om å betale?

håper på svar, trenger dette virkelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mine meninger, men siden jeg ikke vet hva som er riktig i denne sammenheng venter jeg litt med de.

En muntlig avtale er jo i utganspunktet til for å holdes, dette finnes det nok flere som kan mer om enn meg.

Det jeg lurer på er om det foreligger kontrakter på leieforholdene.

Har malene og marthe en felleskontrakt mot leietaker eller har de hver sin kontrakt mot leietaker?

(Jeg spør om dette siden det kan påvirke Malenes ansvarforhold ovenfor utleier)

Videre lurer jeg på hvem som hentet inn Marthe som leieboer, er dette Malene sin venninne eller en ukjent som utleier puttet inn?

(Jeg spør om dette med tanke på hvem som gjorde hybeltilværelsen uutholdelig for Malene, var det utleier eller Malene selv?)

Marthe klikket plutselig å sa at malene kunne dra te helvete ut fra hybelen hennes og at hun heller skulle betale de to mnd oppsigelse for Malene. Dette ble malene og marthe enige om+ at Husverten ble innvolvert i det. Dette ble en mutlig avtale mellom de, men husverten vil nå at malene skal betale de mnd istedenfor fordi han ikke kan stole på marthe.

Når fant dette sted? Etter at Malene alt var flyttet ut?

Lenke til kommentar

Malene flyttet inn i hybelen sammen med en annen venninne, og de skrev kontrakt sammen i august.

Hun andre venninnen flyttet ut i desember, og det er ikke skrevet ny kontrakt.

Malene lot Marthe flytte inn fordi hun ble kastet ut av morfaren. ( hun bodde hos han fordi moren er rusmisbruker) Malene og Marthe kjente hverandre litt fra før av, og dette var ok for husverten.

Det er altså IKKE skrevet ny kontrakt som sier at bare Malene bor der, eller at Malene og Marthe bor der..

Nå truer husverten med å gå til lensmannen fordi at Malene ikke betaler, og tar ansvar for at Marthe ikke har betalt alt hun skulle...

Marthe "kastet" Malene ut da malene fortsatt hadde 2. mnd oppsigelse med husleige hun skulle betale..

Lenke til kommentar

I mine ører så foreligger det i utgangspunktet en avtale der malene er ansvarlig for at leien blir betalt. Det er hun som har kontrakten mot huseier, venninnen er ute av bildet og huseier og Marthe har ikke inngått noen kontrakt.

Men når da...

A) Det er gjort en avtale mellom Malene og Marthe om at Marthe skal overta leieforholdet og gjøre opp for Malenes siste 2 mnd (og her er huseier vitne slik jeg skjønner)

B) Huseier er kjent med og har godtatt dette og har en muntlig avtale om det med både Malene og Marthe

...synes jeg det høres ut som at Malene skal kunne nekte. Hvis huseier begynner å slå seg vrang og går tilbake på hva han har sagt kan vel da situasjonen bli vanskeligere, men det er derfor det er greit å få dokumentert slike ting skriftlig.

Håper noen kan rette det jeg skriver om noe er uriktig.

Lenke til kommentar

Jeg er i grunne veldig enig om det du skriver her..

Men vi har snakket med lensmannen og han sier at Malene kan skrive ned hva som er blitt sagt av huseieren og at jeg, moren til malene og kjæresten til Malene er vitne på dette, fordi vi hørte hva huseigeren sa..

Kjæresten til Malene studerer jus, og han sier at i avtaleloven står det noe om at en munnlig avtale egentlig er like gyldig som en skriftlig...ville bare høre litt mer rundt, om hva andre mente og kunne om dette her!:)

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...