olokai Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Hei. Etter å ha surfet litt rundt på nettet, ser jeg at dette er en nokså vanlig feil. Men det ser ikke ut til å finnes noe løsning som fungerer... Problem: Enkelte spill, i mitt tilfelle; Crysis Warhead og MW2, hakker tilfeldig. Ytelsen er god i begge spill, men plutselig hakker lyd og bilde. Noen som har vært borti samme problem? GPUen er stabil,og klokker opp til 750Mhz under spill. Så det er ikke problemet. Specs: i5-750 Stock 3GB Kingstone 1333Mhz minne Asus P55 Hovedkort 4870 512MB 750W PSU Thermaltake Win7 64bit Her er et eksempel på problemet: Finner også mye på google med å søke 4870 stutter... men ingen løsning. På forhånd takk for hjelpen. Endret 10. mars 2010 av olokai Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hjelper det å justere ned på instillingene? Tenker først og fremst på oppløsning, AA og texture innstillinger. Både Crysis Warhead og MW2 bruker mye video minnne der spesielt Crysis raskt kan overstige 512MB, så det kan være grafikk data som oversvømmer til systemminne. Lenke til kommentar
olokai Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Hjelper det å justere ned på instillingene? Tenker først og fremst på oppløsning, AA og texture innstillinger. Både Crysis Warhead og MW2 bruker mye video minnne der spesielt Crysis raskt kan overstige 512MB, så det kan være grafikk data som oversvømmer til systemminne. Ja, har prøvd og stille ned, men det hjelper nesten ingenting. Har også sett at mange med 4870 1GB kort har samme problemet.. Lenke til kommentar
larsere Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det er nokk ikke det at det er lite minnet på kortet:) Selv Crysis bruker ikke mer enn 350MB videominne på veryhigh 1680x1050. Prøv å oppdatere drivere og ikke minst unngå virusscan mens du spiller. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det er nokk ikke det at det er lite minnet på kortet:) Selv Crysis bruker ikke mer enn 350MB videominne på veryhigh 1680x1050. Du sikter kanskje til denne: http://www.yougamers.com/articles/13801_video_ram_-_how_much_do_you_really_need-page7/ Merk at det er med DX9 high quality instillinger. Det vil også variere på hvor man er i spillet. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3415&p=4 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) kjøp deg nvidia kort Bra du kommer med gode tips Endret 13. mars 2010 av Skrujernet Lenke til kommentar
larsere Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Det er nokk ikke det at det er lite minnet på kortet:) Selv Crysis bruker ikke mer enn 350MB videominne på veryhigh 1680x1050. Du sikter kanskje til denne: http://www.yougamers...lly_need-page7/ Merk at det er med DX9 high quality instillinger. Det vil også variere på hvor man er i spillet. Hehe, har lest den før og vet at den ikke stemmer, du kan jo prøve å fyre opp spillet og deretter taste inn "sys_enable_budgetmonitoring=4" i console å se selv.. Har gjort noen slike teste for folk på Crymod og vet at yougamers tar feil. Men, nokk om det, la oss gå tilbake på topic å finne ut hvorfor olokai lagger, det er hvertfall ikke pga. for lite minne Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Hehe, har lest den før og vet at den ikke stemmer, du kan jo prøve å fyre opp spillet og deretter taste inn "sys_enable_budgetmonitoring=4" i console å se selv.. Har gjort noen slike teste for folk på Crymod og vet at yougamers tar feil. Den vil ikke lese vram bruken hos meg. Uansett høres 350MB merkelig lite hvis du har testet ut dette over mange områder i spillet, og det går i strid med resultatet til Anandtech. Denne testen virker også å være i samsvar med YouGamers med at Crysis overstiger 512MB med 4xAA i 1600x1200 med high instillinger: Toms hardware Andre tester jeg har sett viser dog igjen liten forskjell så det varierer nok ganske mye fra område til område i spillet. Er det et problem med at spillet ikke detekter riktig mengde minne i en del tilfeller? http://www.incrysis.com/forums/viewtopic.php?pid=277643#p277643 Dette er noe som kan hjelpe trådstarter. Endret 14. mars 2010 av MistaPi Lenke til kommentar
larsere Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Du har rett i at spillet bruker en dynamisk måte å fylle vram på. Du vil i noen svært skjeldene tilfeller oppleve at den går over 512MB. Derfor har 4870 1GB en ledelse på 1-2 FPS over 512MB versjonen. Dette vil du normal ikke merke til vanlig og med to 4870 512MB i CF som her ser du at de fortsatt ikke kneler, selv i 1920x1080 2xAA. I den inCrysis linken din så mener han første at "sys_budget_videomem = x" bestemmer hvor mye minne Crysis kan bruke. Det gjør den ikke og det blit motbevist litt legere nede i tråden. Disse kommandoene er kun for å stille inn max visning i "sys_enable_budgetmonitoring=4" Hvis du ser på yougamer testen ser du at de ikke har kjørt spillet i DX10 og dermed bare i High og ikke veryhigh (samme med BioShock). Dette er fordi de bruker et program som bare fungerer i i Win XP. Dette programet er gammelt og har hatt rykte på seg for feil måling av minnebruk med nye spill og grafikkort. Yougamer har også fått til at MW1 bruker rundt 500MB vram i 1680x1050. Jeg runna dette spillet med mitt 8800GTS 320MB og opplevde ikke noe lagging. Jeg kjenner flere enn meg som har 4870 512MB, og ingen av oss har noen gang opplevd at minnet går fullt med disse spillene selv ikke i 1080p (kun gta IV da ). Ok, trådstarter sier at han stuttrer med både bilde og lyd. Han skriver at han har hørt om problemet før (både med 512 og 1GB kort). Han har også prøvd å justere ned innstillingene til ingen nytte. Jeg vil anbefale å laste ned siste DirectX å se om det hjelper. Endret 14. mars 2010 av lars_era Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) Du har rett i at spillet bruker en dynamisk måte å fylle vram på. Du vil i noen svært skjeldene tilfeller oppleve at den går over 512MB. Derfor har 4870 1GB en ledelse på 1-2 FPS over 512MB versjonen. Dette vil du normal ikke merke til vanlig og med to 4870 512MB i CF som her ser du at de fortsatt ikke kneler, selv i 1920x1080 2xAA. Dette er med high innstillinger, her er en test som viser at et 4870 1GB kort er klart raskere enn et 4870 512MB i 1920x1440 med 4xAA og very high innstillinger, men dette er dog ikke spillbart. http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=2684&cid=3&pg=8 Anandtech testen viser forøvrig at 4870 1GB er 4,2FPS eller ~10% raksere enn 512MB utgaven i 1680x1050. Tidvis store frame drops trenger heller ikke å gå noe særlig utover gjennomsnitt frameraten i en test, men det kan være veldig forstyrrende når man spiller. Men greit, i spillbare innstillinger på 4870 ser ikke 512MB for det aller meste ut som å være et problem i Crysis. Selv om å gå tom for video minne ofte går drastisk utover ytelsen er det ikke alltid tilfelle. Det kommer ann på om spillet kan og hvor flink det er til å "spå" hvilkne teksturer som trenger å ligge i video minne og hvilkne som kan kastes ut. Driveren kan også sette opp teksturene som ikke fikk plass i vram til å lastes opp med geometrien teksturene skal brukes på, hardwaren klarer da kanskje å cache nok vertex data slik at den ikke stopper opp for å vente på teksturene, eller ikke så lenge at frameraten når kravle nivå. Det kan være vanskelig å si at jeg gikk ikke tom for video minne her, jeg ville forsatt ha hatt like mange og like store frame drops med mer video minne. Til trådstarter: Prøv å oppdatere lyd driveren. Lukk alt av programmer, prosesser og services som ikke er helt nødvendig for å se om det kan ligge noe der. Sørg også for at spillene er patchet opp. Endret 15. mars 2010 av MistaPi Lenke til kommentar
larsere Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Dette er med high innstillinger, her er en test som viser at et 4870 1GB kort er klart raskere enn et 4870 512MB i 1920x1440 med 4xAA og very high innstillinger, men dette er dog ikke spillbart. http://www.hardwarez...2684&cid=3&pg=8 Selvfølgelig slår 1GB versjonen 512MB versjonen i VH 1920x1440 med 4xAA, jeg har aldri ment noe annet. Men at 512MB holder i H 1920x1080 2xAA beviser jo at det skal MYE til før du merker noe, og som du sier er det jo uspillbart uansett med 4870 512MB/1G. Men greit, i spillbare innstillinger på 4870 ser ikke 512MB for det aller meste ut som å være et problem i Crysis. Fint, da er vi enige at problemene til trådstarter ikke skyldes for lite minne, det var jo tross alt det denne diskusjonen dreide seg om. Er forøvrig enig med deg MistaPi om at "Selv om å gå tom for video minne ofte går drastisk utover ytelsen er det ikke alltid tilfelle" som du så fint skriver, det varier jo fra spill til spill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå