Gå til innhold

Hva syns dere om det norske språket idag?

Hva syns du om at det norske språket er i forandring?  

32 stemmer

1. 1. Er forandringen positiv eller negativ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne kebabnorsken er ganske kvalm å høre på. Jeg klarer ikke stå og snakke med folk som ikke kan snakke ordentlig. Kanskje fordi jeg er oppvokst med litt ekstra pen vestkantsnakk selv, men den bare høres så utrolig sløv og jalla ut denne utlendingnorsken... Men jeg tror ikke det er noe som kommer til å bli en mye større del av samfunnet. Greit nok at halve Oslo er stappet full av folk som snakker sånn, men jeg kan ikke helt se for meg at det er disse folkene som kommer langt innen utdanning og karriere. Jeg har selvfølgelig ikke noe annet grunnlag for å si dette enn hva jeg selv mener, men for meg sier denne kebabnorsken noe om at de som snakker på denne måten har et litt usikkert selvbilde, og en behov for oppmerksomhet. Jeg synes også de ser slappe og tafatte ut. Og det værste er vel egentlig at så veldig mange norske henger seg på...

Lenke til kommentar

Denne kebabnorsken synes jeg ikke handler om å snakke gebrokkent norsk på noen måte, men en form for slang som også norske legger til seg... Men ergrer meg og litt over de som ignorerer de gramatiske reglene :p Og det å glemme stor bokstav. Uff når det står her synes jeg at jeg virker litt sær og tar meg selv som egentlig ganske kresen :p

Lenke til kommentar

Tja... Jeg har nå aldri bevitnet "kebabnorsk", og jeg vet nå ikke om det finnes i Nord-Norge. Men det norske språk mister stadig særpreg. Låneord og slang invaderer språket. Jeg sier ikke "tastefjøl" i stedet for keyboard, akkurat, men jeg tåler ikke slang ala: "I går blasta jeg hele bunchen med noobs når jeg gama!". Det er ørevoldtekt.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg også over denne "kebabnorsken", men aller mest over folks ikke-eksisterende kunnskaper når det gjelder grammatikk. "Hvem blyant", "hun" i objektsform/"henne" i subjektsform, "dems" osv.. Jeg skjønner virkelig ikke at det skal så mye til å snakke morsmålet sitt korrekt.

Lenke til kommentar

Angående emnetittelen:

Jeg synes fint lite godt om det norske språket idag. Synes ikke det er noe fint språk og det irriterer meg mangelen på brukbare ord. Spesielt angående "hardware" eller datadeler om jeg skal si det, ofte tar jeg meg selv i å lese engelske anmeldelser uten å kunne oversette det i korrekt form det hele tatt. Noe av det aller verste jeg vet er når engelske program blir "dubbet" slik at noen middelmådige norske stemmer tar over for de bedre engelske stemmene. Dette er selvfølgelig bare min subjektive vinkling, det er klart noen kanskje synes de norske stemmene er gode.. men hva er vell oddsen for det? :tease:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+13412342564

Jeg irriterer meg også over denne "kebabnorsken", men aller mest over folks ikke-eksisterende kunnskaper når det gjelder grammatikk. "Hvem blyant", "hun" i objektsform/"henne" i subjektsform, "dems" osv.. Jeg skjønner virkelig ikke at det skal så mye til å snakke morsmålet sitt korrekt.

"Dems" er faktisk dialekt og er en forkortelse av "dem siss" :p

Må si at jeg misliker kebabnorsken ganske sterkt, og jeg er oppvokst med folk som snakker sånn også...

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...