JonnyHZ Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Noe missvisende emnetittel, men men... Saken er at jeg har høyere netthastighet (20000 kbps inn/1000 kbps ut) enn det min trådløse router klarer og håndtere (Linksys WRT54GS). Mitt spørsmål er 1: Kan det ta skade av å ha det trådløse kortet på pc'n aktivert når man er koblet til kabel? Det hender pc'n taes med til et annet rom og da er det kjekt med trådløst, men det er tungvindt å måtte koble til wifi på pc'n hver gang man skal flytte på seg. Spørsmål 2: Finnes det trådløse routere som håndterer slike hastigheter jeg har nå? Lenke til kommentar
megla Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Noe missvisende emnetittel, men men... Saken er at jeg har høyere netthastighet (20000 kbps inn/1000 kbps ut) enn det min trådløse router klarer og håndtere (Linksys WRT54GS). Mitt spørsmål er 1: Kan det ta skade av å ha det trådløse kortet på pc'n aktivert når man er koblet til kabel? Det hender pc'n taes med til et annet rom og da er det kjekt med trådløst, men det er tungvindt å måtte koble til wifi på pc'n hver gang man skal flytte på seg. Spørsmål 2: Finnes det trådløse routere som håndterer slike hastigheter jeg har nå? Heisann! Ok, 20 000 kbps = ~20Mbps. En typisk trådløs router i dag støtter som regel 54 Mbps trådløst, og 100 med kabel. Jeg tror ikke du vil merke så drastisk forskjell mellom kabel og trådløst. Eneste er hvis du skal laste ned store filer, så vil det variere mer med trådløst pga forstyrrelser etc. Personlig så kjører jeg en N router, og den ligger på 70+ mbps, og det fungerer topp. Har en anne laptop som står koblet til kabel i tilfellet jeg har noen filer fra ftp som skal ned fort og gæli.. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Takk for svar. Routeren dekker 54 Mbps, men den gir meg kun 3500 kbps (3.5 mbps) i nedlastingshastighet. Leste noe på nettet i går om at det har noe med fordeling av hastighet til og fra router, og at det reduserte hastigheten betraktelig. Mente selv at jeg hadde 54 Mbps, men det var visst ikke så enkelt . Lenke til kommentar
megla Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Takk for svar. Routeren dekker 54 Mbps, men den gir meg kun 3500 kbps (3.5 mbps) i nedlastingshastighet. Leste noe på nettet i går om at det har noe med fordeling av hastighet til og fra router, og at det reduserte hastigheten betraktelig. Mente selv at jeg hadde 54 Mbps, men det var visst ikke så enkelt . Har du sjekket hvor høy overføringshastighet du får når du overfører fra en datamaskin til en annen? Jeg har selv en 17.5 Mbps nedlastnings linje, og jeg får en topp hastighet på 2000 MB/s. Det tilsvarer jo 17.5Mbps En annen ting jeg har merket, er jo at brannmurer har en tendens til å få ting til å gå saktere Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Når det gjelder trådløse løsninger gir de aldri den hastighet som de er oppgitt med. Det er bare en teoretisk hastighet. En 54 Mbps gir sjelden mer enn 15 - 25 Mbps, og avhengig av klienten, avstand, plassering, signalstyrke med mer ofte langt mindre. Faktisk kan man ved feil kombo av aksesspunkt, klient etc fort ende ned på under 10 Mbps med en G basert løsning. Jeg har selv diverse ulike kombinasjoner knyttet mot en DIR-655 ruter som støtter N-draft, med teoretisk hastighet opp mot 300 Mbps, reelt opp til ca 130 Mbps. Og for å si det kort og brutalt, de ulike klientkortene oppfører seg til de grader forskjellig, og gir ytelse fra ca 7 Mbps (REaltek basert G-kort) til 75 Mbps (Broadcom basert N-kort). Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Ok, men hva med det siste spørsmålet mitt. Gjør det noe om det trådløse kortet på pc'n er aktivert og kobles opp mot den trådløse routeren selv om jeg er koblet til kabel? Kjekt å ha det klart så det bare er å dra ut kabelen når pc'n flyttes og deretter gå rett på trådløst nett. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg har ikke hatt problemer med å ha kabel og trådløst aktivert samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå