Gå til innhold

Frimarkedsanarki - luftslott eller realistisk alternativ til minarki?


Anbefalte innlegg

Selv om alle individualister er enige om at individet skal få bestemme mest mulig over eget liv, er de splittet i synet på statens legitimitet. Minarkistene mener at vi trenger en stat (et voldsmonopol) for å sikre forutsigbare rettsprosedyrer og å forhindre at mafia tar over samfunnet. Frimarkedsanarkister mener på sin side at det minarkistene kaller legitime oppgaver for staten, faktisk er oppgaver som med fordel også kunne vært privatisert.

 

Jeg er først og fremst opptatt av å kjempe for mer individuall frihet, og har ikke tatt klar stilling til dette spørsmålet. Men det har Roy A. Childs, Jr. Her er et utdrag fra et åpent brev han skrev til den minarkistiske forfatteren og filosofen Ayn Rand i 1969:

 

 

  Vis skjult innhold

 

 

Brevet er å finne blant annet i kapittal 13 i boka Anarchy and the Law av Edward P. Stringham. Det kan også leses i sin helhet her.

Endret av Olympico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste argumenter for anarko-liberalisme bunner i en feilaktig oppfatning av markedet. Argumentet er at hvis markedet er mer effektivt til å produsere og selge pølser, bør det samme gjelde for politiet og desslike tjenester. Problemet med dette argumentet, er at det forutsetter eksistensen av en stat i utgangspunktet. Grunnen til at markedet er effektivt, er nettopp at det finnes en stat som ivaretar aktørenes rettigheter og sikrer stabile økonomiske og politiske forhold. Å snakke om markeder uten en stat, er sånn sett et eksempel på det den nevnte Ayn Rand kaller et «stolen concept». Staten er fundamentet for et velfungerende marked, og det gir lite mening å snakke om marked isolert fra staten.

Lenke til kommentar

anarki fører til despotisme. Uten et voldsmonopol vil man være tilbake til blodhevn og rettsløshet. anarkoliberalismen opphøyer mennesket til et superrasjonelt individ. Bare fordi vi kan tenke rasjonelt betyr ikke at vi gjør det i alle situasjoner. I en sak hvor noen har drept kona di så vil et offentlig rettsapparat kunne tenke mye mer rasjonelt enn de pårørende og de vil i mye større grad kunne ivareta rettssikkerheten til de anklagede.

 

I tilegg vil man uten et voldsmonopol ikke kunne ha straff i det hele tatt annet enn blodhevn eller lignende. Om man har private rettsapparat eller andre helt absurde ting så vil man jo kunne starte sitt eget rettsapparat og dømme folk som man vil.

 

Nei, et voldsmonopol trengs som et minimum for å ivareta folks grunnleggende rettigheter. Og en velferdsstat gir folk ekstra rettigheter utover de grunnleggende ettersom hva demokratiet mener folk trenger.

Lenke til kommentar

De fleste innvendingene mot frimarkedsanarkisme er basert på logikk av typen "jeg forstår ikke X, derfor er X umulig". Jeg ser ingen prinsipielle problemer med å ha stabilitet, lov og orden under firmarkedsanarkisme. Unntaket er at jeg ikke er overbevist om at et slikt system (eller mangel på sådan) vil være stabilt i møte med en aggressiv utenforstående statsmakt, eller til og med en mektig intern leverandør av polititjenester.

 

(Jeg kan for øvrig anbefale The Machinery of Freedom [Amazon] når det gjelder frimarkedsanarkisme.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Skjønner du ikke hvor håpløst det blir om du svarer all kritikk med at meningsmotstanderen ikke forstår konseptet og bokhenvisninger.

 

Er det virkerlig så vanskelig å skjønne at folk kan skjønne konseptet og alikavel være uenige? Om du vil overbevise andre at de tar feil tjener du mer på å ta hvert av argumentene deres og forklare hvorfor de tar feil.

 

Jeg ser som nevnt over mange prinsipielle problemer med et slikt system. Og i praksis fungerer det enda dårligere. De aller fleste som bor i Norge ønsker en stat, med maktfordelingsprinsippet. De ønsker felles løsninger for rettsvesen og lovverk, direkte kontrollert av demokratiet.

 

Frihet er bra og viktig, men folk flest ønsker gjerne en viss trygghet og sikkerhet også. Vi har i dag et stabilt samfunn og det er folk fornøyde med. et anarkoliberalt samfunn kan være bedre for enkelte, men det vil være mer ustabilt og mer påvirket av markedssvingninger.

Lenke til kommentar
  Pivotal skrev (På 10.3.2010 den 13.46):

Er det virkerlig så vanskelig å skjønne at folk kan skjønne konseptet og alikavel være uenige?

Slettes ikke. Jeg konkluderer ikke med at du ikke skjønner konseptene fordi du er "uenig". Jeg konkluderer med at du ikke skjønner konseptene fordi kritikken din helt tydelig ikke er basert på frimarkedsanarkisme.

 

  Pivotal skrev (På 10.3.2010 den 13.46):

Om du vil overbevise andre at de tar feil tjener du mer på å ta hvert av argumentene deres og forklare hvorfor de tar feil.

Du kommer ikke med argumenter. Du kommer med ubegrunnede påstander, uten noen som helst henvisning til anarkistisk teori på området.

 

Hvorfor vil man være tilbake til "boldhevn og rettsløshet" uten et voldsmonopol? Hvorfor spiller det noen rolle at pårørende antakelig ikke vil tenke helt rasjonelt i en drapssak? Hvorfor kan man ikke ha straff uten et voldsmonopol?

 

  Pivotal skrev (På 10.3.2010 den 13.46):

De aller fleste som bor i Norge ønsker en stat, med maktfordelingsprinsippet. De ønsker felles løsninger for rettsvesen og lovverk, direkte kontrollert av demokratiet.

 

Frihet er bra og viktig, men folk flest ønsker gjerne en viss trygghet og sikkerhet også. Vi har i dag et stabilt samfunn og det er folk fornøyde med. et anarkoliberalt samfunn kan være bedre for enkelte, men det vil være mer ustabilt og mer påvirket av markedssvingninger.

Og alt dette kan folk få i et anarki, med forbehold om at de (i teorien) ikke kan tvinge andre til å delta. Siden du mener de aller fleste vil bli med av egen fri vilje skulle ikke det være noe problem. Eller?

 

Når det gjelder markedssvingninger blir de forsterket og til dels skapt av statlig innblanding. Det burde være selvsagt at et stort antall aktører som gjør sin egen greie generelt ikke skaper store svingninger på samme måte som en mektig monopolmakts beslutninger.

 

Edit: Uansett; trådens emne er hvorvidt anarkisme er et realistisk alternativ til minarki. Den handler ikke om hvorvidt det er praktisk å innføre anarki i Norge over natta.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar
  Pivotal skrev (På 10.3.2010 den 13.46):

Vi har i dag et stabilt samfunn og det er folk fornøyde med. et anarkoliberalt samfunn kan være bedre for enkelte, men det vil være mer ustabilt og mer påvirket av markedssvingninger.

 

Tror du at det økonomiske fraksjonsreservesystemet vi har i dag er mer stabilt enn et system hvor ekte penger er leaglisert?

 

  PelsJakob skrev (På 10.3.2010 den 9.48):

Grunnen til at markedet er effektivt, er nettopp at det finnes en stat som ivaretar aktørenes rettigheter og sikrer stabile økonomiske og politiske forhold. Å snakke om markeder uten en stat, er sånn sett et eksempel på det den nevnte Ayn Rand kaller et «stolen concept». Staten er fundamentet for et velfungerende marked, og det gir lite mening å snakke om marked isolert fra staten.

 

Hvorfor er ikke frivillige avtaler nok til å kunne snakke om et marked? Mennesker i Kina handler jo for eksempel med mennesker i Norge, uten at vi har noen felles stat til å vokte over avtalene vi inngår.

Endret av Olympico
Lenke til kommentar
  Olympico skrev (På 10.3.2010 den 18.38):

Interessant påstand. Hvorfor er ikke frivillige avtaler nok til å kunne snakke om met marked? Mennesker i Kina handler jo for eksempel med mennesker i Norge, uten at vi har noen felles stat til å vokte over avtalene vi inngår.

En frivillig avtale forutsetter nettopp det: at den er frivillig, det vil si at de som tar del i avtalen tar avgjørelsen om det på grunnlag av sin egen dømmekraft. For å sikre at dette er tilfellet, har vi individuelle rettigheter. Myndighetene er den instansen som beskytter og opprettholder disse rettighetene.

Lenke til kommentar

Er rettigheter et rettslig konsept?

 

Nei. Rettigheter er et sosialt konsept. Politistyrker er bare én av måtene å håndheve individuelle rettigheter. Eller kan man kanskje ikke beskytte rettighetene sine selv?

 

Jo visst kan man det! Dersom en fyr bryter seg inn hos meg og forsøker å ta livet av meg, og jeg retter en pistol mot han, beskytter jeg min egen rett til ikke å bli drept.

 

Jeg sier ikke her at politistyrker ikke er nyttige for å håndheve rettigheter. Jeg viser at rettigheter eksisterer som sosialt konsept uavhengig av politistyrkene og fint kan håndheves på andre måter.

Endret av Olympico
Lenke til kommentar

Vi har tydeligvis forskjellig perspektiv på rettigheter. Dersom du beskytter deg selv mot en voldsmann, betyr ikke det at du har rettigheter. Det betyr bare at du er den sterkeste i akkurat dette tilfellet. I neste tilfelle kan du komme til å trekke det korteste strået. For at rettigheter skal ha noen verdi, må de være reelle, det vil si at de må anerkjennes, beskyttes og opprettholdes. Det enkelte individ må vite at han har rettigheter og at det finnes en instans som straffer rettighetskrenkende atferd. Rettighetene eksisterer altså ikke uavhengig av myndighetene, men som utgangspunkt for myndighetene.

Lenke til kommentar
  PelsJakob skrev (På 10.3.2010 den 23.00):

Det enkelte individ må vite at han har rettigheter og at det finnes en instans som straffer rettighetskrenkende atferd. Rettighetene eksisterer altså ikke uavhengig av myndighetene, men som utgangspunkt for myndighetene.

 

Gjør du ikke her et urimelig stort sprang fra å helt korrekt observere at rettigheter må ha bred anerkjennes i samfunnet for å ha noen praktisk betydning, til å påstå at myndighetene må anerkjenne og håndheve rettighetene?

Lenke til kommentar
  Olympico skrev (På 10.3.2010 den 23.45):

Gjør du ikke her et urimelig stort sprang fra å helt korrekt observere at rettigheter må ha bred anerkjennes i samfunnet for å ha noen praktisk betydning, til å påstå at myndighetene må anerkjenne og håndheve rettighetene?

Nei, det synes jeg ikke. For å kunne ha rettigheter rent praktisk, må de være anerkjent i lovverket. I et samfunn uten stat, vil man kunne mene at man har rettigheter, men det vil ikke være noen garanti for at disse aksepteres av andre individer og instanser. Og for å relatere dette til mitt hovedargument, nemlig at man ikke kan ha et reelt marked uten en stat: Et velfungerende marked forutsetter trygghet for eiendom, trygghet om at man kan stole på dem man handler med, og trygghet om at de som bryter denne tilliten vil bli straffet.

Lenke til kommentar
  PelsJakob skrev (På 12.3.2010 den 13.48):

For å kunne ha rettigheter rent praktisk, må de være anerkjent i lovverket. I et samfunn uten stat, vil man kunne mene at man har rettigheter, men det vil ikke være noen garanti for at disse aksepteres av andre individer og instanser.

 

Det er det da heller ikke i dag! I dag man rett til ikke å bli drept ihht lovverket, men det blir fortsatt drept folk.

 

  Sitat
Et velfungerende marked forutsetter trygghet for eiendom.

 

Så er spørsmålet: Kan man trygge eiendom gjennom et system som er basert på det motsatte?

Lenke til kommentar
  PelsJakob skrev (På 12.3.2010 den 13.48):

For å kunne ha rettigheter rent praktisk, må de være anerkjent i lovverket. I et samfunn uten stat, vil man kunne mene at man har rettigheter, men det vil ikke være noen garanti for at disse aksepteres av andre individer og instanser.

 

Det er det da heller ikke i dag! I dag man rett til ikke å bli drept ihht lovverket, men det blir fortsatt drept folk.

 

Akkurat drap blir et litt søkt eksempel. Ta heller tyveri. Om man ikke har en garanti for at en myndighet vil ta ansvar for straffeforfølgelse av tyver så har man jo i praksis ikke noe rettssystem.

 

Hva er vel et forbud om det strafffritt kan overtres. Dessuten trenger man jo et felles sett med lover, kan jo ikke ha masse forskjellige domstoler som opererer med forskjellige lovverk.

Lenke til kommentar

Myndighetene, som selv tar 70% av verdiskapningen min, er ikke den første jeg ville stolt på til å garantere for fravær av tyveri.

 

  Sitat
Dessuten trenger man jo et felles sett med lover. , kan jo ikke ha masse forskjellige domstoler som opererer med forskjellige lovverk.

 

Man kan kun ha ett sett med lovverk på et bestemt område, ja. Men er det ikke nok med denne: Det er galt å bruke makt mot andre mennesker med unntak av i selvforsvar?

Endret av Olympico
Lenke til kommentar
  Olympico skrev (På 19.3.2010 den 3.25):
  Sitat
Dessuten trenger man jo et felles sett med lover. , kan jo ikke ha masse forskjellige domstoler som opererer med forskjellige lovverk.

 

Man kan kun ha ett sett med lovverk på et bestemt område, ja. Men er det ikke nok med denne: Det er galt å bruke makt mot andre mennesker med unntak av i selvforsvar?

Og hvordan skal man kunne sørge for kunn ett sett med lover i et sammfund uten en stat da? Muslimene vil vel ha ett type lovsett, de kristene et annet, ateistene et annet, budistene igjenn et annet, ol. og det vil ikke bare være skille mellom relgioner men også forskjellige kulturer. F.eks vil sikkert bønder ha et annet sett lover enn byfolk, rike vil ha et annet enn fattige, osv.

 

 

  Sitat
Det er galt å bruke makt mot andre mennesker med unntak av i selvforsvar

Dette kan jo tolkes på flere måter da. Er det f.eks greit å skyte og drepe en som er i ferd med å bryte seg inn i bilen din? Og hvis ikke hva er greit å gjøre med en slik person? Man kan ikke ha et lovverk som baserer seg på en slik simpel setning. Det blir litt samme problemet som at man ikke kan ha et sammfund basert på kardemommeby loven (slik som jeg har intrykk av at mange anarkister tror er mulig).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  Ståle Nordlie skrev (På 20.3.2010 den 8.19):
  aluxez skrev (På 19.3.2010 den 1.48):
Dessuten trenger man jo et felles sett med lover, kan jo ikke ha masse forskjellige domstoler som opererer med forskjellige lovverk.

 

Hvorfor ikke?

Fordi man må ha like lover for alle.

  Olympico skrev (På 19.3.2010 den 3.25):

Myndighetene, som selv tar 70% av verdiskapningen min, er ikke den første jeg ville stolt på til å garantere for fravær av tyveri.

 

  Sitat
Dessuten trenger man jo et felles sett med lover. , kan jo ikke ha masse forskjellige domstoler som opererer med forskjellige lovverk.

 

Man kan kun ha ett sett med lovverk på et bestemt område, ja. Men er det ikke nok med denne: Det er galt å bruke makt mot andre mennesker med unntak av i selvforsvar?

Ja det er galt, men så må du ha en domstol med strafferammer og med mulighet for å sanksjonere.

Lenke til kommentar
  aluxez skrev (På 21.3.2010 den 15.04):
  Ståle Nordlie skrev (På 20.3.2010 den 8.19):
  aluxez skrev (På 19.3.2010 den 1.48):
Dessuten trenger man jo et felles sett med lover, kan jo ikke ha masse forskjellige domstoler som opererer med forskjellige lovverk.

 

Hvorfor ikke?

Fordi man må ha like lover for alle.

 

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...