Gå til innhold

Endelig er den her (nesten)

Anbefalte innlegg

Da er du, jeg og veldig mange andre(produsenter, fotografer og testere) veldig uenig om den saken.

Men det påstår her faller jo på sin egen urimelighet, måten man velger å behandle dataene på er jo særdels vesentlig. Man får jo ikke samme bildekvalitet fra en H4D og en P40+ selv om de har samme sensor...

Men er det på grunn av 14 kontra 16 bits? Eller er det andre faktorer som spiller inn. Det er jo mye det samme i den audiofile verdenen. I dag låter 16 bit's 44.1kHz servert på riktige måten bedre en 24 bits/96k for noen år tilbake. Jeg mistenker at dere vil få store problemer med å skille 14 bits kontra 16 bits hvis bitsene har blitt håndtert riktig.

edit: Jeg tror nok at Pentax 645D sikter seg på et litt annet marked enn Hassy & co. Oppløsning er tross alt kun en side av saken; en større sensor, enn på f.eks. D3X, bidrar med nyttige egenskaper som smalere DOF for en gitt bildevinkel.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med godt plassert pris kom den til slutt. Selv om jeg ikke har noen umiddelbar tanker om å la hobbyen bli så kostbar er dette sjiktet artig å følge med på. Gleder meg til å lese litt tester etc. når disse dukker opp utover året.

Får ta meg en tur innom Fovi en gang å teste den i en liten halvtime, kan bli artig å studere PEF's fra denne litt nærmere.

Lenke til kommentar

Ein tanke slo ned i meg: 645D har større sensor enn fullformatversjonane av Nikon D3 og Canon EOS 1D, og likevel er det ikkje markant større enn dei to beista, så vidt eg kan bedømma ut frå bilda. Fasongen på kameraet gir til synelatande ein betre ergonomi:

pentax_02.jpg

og:

CP+11-048-L.jpg

Så skulle eg først ha brukt 50-60-70 000 på eit kamera, så trur eg heller at eg ville ha brukt dei på dette enn på canikon. Eg får større bilde for pengane, og eit meir letthandterleg kamera. (Ser det ut som)

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Nå har selvsagt jeg ikke prøvd ergonomien på 645D, men jeg tror ikke den er så mye mer håndterlig enn CaNicons fullformat. Jeg tror de er omtrent på samme nivå. Pentaxen er vesentlig lengre på grunn av digert speilhus og en registeravstand på 74 eller 85 mm så vidt jeg har klart å google frem.

Forskjellen i størrelse og balansepunkt er nok hovedsaklig at Pentaxen er en "klump", mens CaNicon er "flatere" men bredere og høyere. Tyngdepunktet til Pentaxen ligger sikkert lengre ut.

Pentax 645D: 156 x 117 x 119 mm, 1400-1480 gram

Nikon D3s, D3x og D3: 160 x 157 x 88 mm, 1240-1300 gram

Canon 1D MkIV og MkIII: 156 x 157 x 80 mm, 1230-1335 gram

Vekta er utrolig nok så vidt høyere enn fullformatkameraene selv om prismet og speilhuset sikkert veier ganske mye mer.

Lenke til kommentar

...

Så skulle eg først ha brukt 50-60-70 000 på eit kamera, så trur eg heller at eg ville ha brukt dei på dette enn på canikon. Eg får større bilde for pengane, og eit meir letthandterleg kamera. (Ser det ut som) 

Ja, men Nikon/Canon kan brukes til så mye mer enn kontrollert studio fotografering. Ser ikke helt for meg at den kan brukes til bryllup/events/sport osv. Selv på min D3X er støyet over 800 er litt for godt synlig. Og 1.1 bildet i sekundet setter på egne begrensinger... Men det er prisen man betaler for høy oppløsning.

Men at 645D blir rå på den laveste ISO i studio med kontrollert lys - er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Nå har selvsagt jeg ikke prøvd ergonomien på 645D, men jeg tror ikke den er så mye mer håndterlig enn CaNicons fullformat. Jeg tror de er omtrent på samme nivå. Pentaxen er vesentlig lengre på grunn av digert speilhus og en registeravstand på 74 eller 85 mm så vidt jeg har klart å google frem.

Forskjellen i størrelse og balansepunkt er nok hovedsaklig at Pentaxen er en "klump", mens CaNicon er "flatere" men bredere og høyere. Tyngdepunktet til Pentaxen ligger sikkert lengre ut.

Men det ser då vitterlig ut som den "klumpen" sit betre i handa på fotografen på bildet enn min LX gjer i handa mi. Canon og Nikon med sine vertikalgrep kan vel ikkje gjera grepet rundt objektivet betre. Handflata kjem jo lenger ifrå linsa, og ein må strekka fingrane meir for å nå fram til zoom-/fokusringen.

@GCardinal: Jaudå, Canikon har nok heilt sikkert ein del "features" som eg ikkje har bruk for, burst bl.a., men eg trur nok at eg ville ha klart å ta bilde med ein 645D i bryllup og diverse, og til landskap må den jo vera heilt fantastisk i forhold til FF-/crop-kamera.

Lenke til kommentar
Jeg ser av en eller annen grunn ikke på 645D som et studio-kamera.

Samme her. Blitssynkronisering på 1/125 sekund er et tankekors ved studiofoto. Jeg ser mer for meg bryllupsbilder utendørs med reflektorer, nydelige landskapsbakgrunner, forseggjorte utendørsportretter av presidenter, kongelige, næringslivstopper, landskap, dyr etc.

post-3851-1268394451,8149_thumb.jpg

post-3851-1268394463,0686_thumb.jpg

post-3851-1268397160,6881_thumb.jpg

post-3851-1268397518,1786_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Leaf shutter gir ikke automatisk så kort synk, men om tilfellet er så er det gledelig - har dog ikke sett noen uttalelser om at 645D støtter objektiver med lukker.

Normale for leaf shutter er 1/500, mens nyere digitale gir gjerne 1/800.

645DF støtter riktignok kun 1/1600 om man har P40+ eller P65+ bakstykke.

Lenke til kommentar

[digresjon]

Litt morsomt å lese hvordan folk som er mildt sagt skeptiske til hvorvidt store sensorer har noen fordeler i forhold til små sensorer nå er fra seg av begeistring. Lurer på om det har noe med hvem som produserer hva å gjøre :innocent:

[/digresjon]

Ser poenget ditt. Samtidig er det en viss forskjell på å vise interesse for et produkt, og å ville kjøpe det.
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...