Gå til innhold

Riga på shoppingtur

Anbefalte innlegg

Dama og jeg dro på shoppingtur til Riga i Latvia på nyåret og når jeg prøvde å forberede meg litt på hva som ventet så oppdaget jeg at det hadde vært fint om det hadde vært en tråd her med litt tidligere erfaringer. Det var det ikke, men det skal jeg prøve å rette på nå. :thumbup:

Dette er mine erfaringer og jeg er 25 år gammel.

Det er billig å reise, bo og shoppe i Riga, noe som var hele grunnen til at vi dro dit. Hele turen kostet 1800 kr for to personer med fly tur-retur og 4 stjerners spa hotell i to dager.

Vi trodde først to dager var for lite, men det viste seg å være perfekt.

Dette var jo på nyåret så de hadde nyttårssalg på klær og alt mulig der også. 70-80% på klær i Riga betyr faktisk bukser til 70 kr og skjorter til 30 kr på kule butikker som The Newyorker..

Skinnjakke kostet 200 kr..

Men jeg tror ikke jeg skal snakke mer om klær nå.

Det er slik at gamlebyen i Riga er av slik Sovjet/jugend stil og er ganske så stilig å se på. Denne bydelen er visstnok nominert til å komme på UNESCOS verdensarvliste. Vi satte av store deler av den ene dagen vår til å gå rundt i denne bydelen og ta bilder osv..

Men for det første så var det veldig kaldt og for det andre så var det ikke veldig spennende fra en 25 årings synspunkt..

Brukte en halv dag på det og shoppet mer istede.

Taxiene der nede kommer i forskjellige farger; røde, sølv og gule.

Vi hørte på flyet at man bare måtte bruke de røde for disse var de eneste som brukte takstameteret. Da ble jeg jo umiddelbart bekymret over at vi hadde kommet til et slitsomt land som man alltid må passe seg.

(Har du vært i Egypt? :mad: )

Dette var bare tull som skapte unødvendig uro. Det viste seg at alle taxiene bruker takstameter på lengre turer, men gidder ikke på de korte turene som sjefen ikke merker at de tar.. :D

Derfor; drit i fargen, bare avtal prisen før du setter deg inn når du skal ta en liten tur inne i byen.

Menneskene der nede er litt annerledes enn oss. Jeg opplevde de som ganske mutte og snakket ikke så mye med oss. Vi tok f.eks. en taxitur og jeg sa hvor vi ville. Taxisjåføren svarte med å brumme litt, vi kjørte uten et ord og når vi kom frem viste han 5 fingre og mente penger.. Det eneste han sa var altså et brum..

Her kan man også finne damene fra Pondus, noe som ga oss mang en latter. :D

Vi dro også på et spa! Og her ble jeg virkelig overrasket! :dribble:

Det var spa på hotellet vårt, men vi ville prøve et annet som dama hadde hørt om som heter Espa. Det lå i et annet hotell (som var virkelig flott) og strakk seg over 6 etasjer! Jeg har jo en naturlig skepsis til spa og aromaterapier osv. siden jeg er gutt, men lot meg drasse med. Og det var utrolig! Selve masasjen var bra i seg selv, men hele pakka var sinnsyk! Med div. bassenger før og aromaterapien og basseng,sauna, dampstue, boblebad og alt! Vi ble skjemt bort som kongelige og jeg bestemte meg øyeblikkelig for å bli rik i nær fremtid.. :cool: Det kan virkelig anbefales.

(ikke det å være rik altså, det har jeg ikke prøvd..)

Man betaler kun for selve aromaterapien (eller massasjen som jeg kaller det) og det koster 50 lvl for 50 min og 75 lvl for 100 eller 120 min om jeg husker rett. Vi havna altså på 1100kr for begge.

Det i seg selv er jo dyrere enn det jeg forventet meg i Latvia, men billigere enn i norge. Men med hele pakka så var det absolutt billig syns nå jeg. Vi kosa oss i 4 lange timer. Bare garderoben ga meg bakoversveis! Det er til og med en sentrifuge som tørker badebuksa di så du slipper å reise hjem med våt badebukse! :w00t:

I 26 etasje i dette hotellet så var også sky-bar, som var litt morsom å være i fordi vi kunne se hele byen derfra og drinkene var enorme (og dyre).

Vi fikk høre fra en servitør at det var stille i byen om vinteren og masse turister der om sommeren. Temperaturmessig er det ganske likt som Norge. Det ligger på samme lengdegrad som sør sverige ca.

Det viste seg å være ganske forskjellige priser på restaurantene der nede. Vi spiste åpenbart bare 2 middager der nede og den første spiste vi på Steakhouse og den var billigere enn hjemme, men ikke veldig mye billigere. Middag nr 2. spiste vi på en liten "skjult" kjellerrestaurant litt utenfor sentrum av gamlebyen. Her var maten mye bedre, servitøren mye flinkere og hyggeligere og prisen halvparten av den på steakhouse! Enda vi hadde vinflaske og dessert i tillegg! Positiv overaskelse.

Også syns jeg det var veldig morsomt på flyplassen på vei hjem for der hang det et skilt rett foran check-inn som sa at det ikke var lov å ha med sverd, håndgranater og maskingevær inn i kabinen.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...