Stresset Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei. Jeg bor i et kollektiv med 2 andre studenter, og begynner nå og bli kraftig lei av den ene av disse to. Jeg vet at det skal mye til for å få kastet noen ut av en leilighet, men håper dere har noen tips til meg her. Saken er at vi har delt en leilighet siden semesterstart høsten 09. Det er en leilighet som står i mitt navn hos utleieren, og de to andre betaler månedlig leie til meg. Problemene med han ene har egentlig vært til stedet siden start, han rydder aldri, roter mye på felles bad og kjøkken. Det som fikk begeret mitt til å tippe over var derimot når han i Desember startet med nachspiel på netter når 1 eller 2 av oss andre ikke har vært på byen. Dette har han fortsatt med på tross av kommentarer og etterhvert kjefting hver eneste gang det skjer. Noe som nå er omkring annenhver helg. Kontrakten jeg har med utleier sier "Det skal være ro i leilighetene fra kl.23.00 til kl.06.00. Stereoanlegg må benyttes med varsomhet, da basstoner forplanter seg i bygningen. Derson man skal ha selskap forspill eller fest må naboene og huseier varsles skriftlig. Nachspiel er ikke lov." Dette brytes altså regelmessig. Jeg har desverre ikke noen skriftlige kontrakter med romkameratene, noe som sikkert ville hjulpet på om han ikke slutter med den egoistiske holdningen sin. Er det noen nettsider som kan hjelpe meg å utforme en kontrakt som blandt annet sørger for at han godtar å forholde seg til disse reglene? På forhånd takk for alt av tips dere har å komme med. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Først en pdf fil som forklarer kort om lover og regler: Så noen mal på leiekontrakter: For å nevne, så skal en muntlig avtale være like gyldig som en skriftlig. Som nevnt i den første .pdf filen kan du skrive en skriflig meldig til vedkommende at hans/hennes oppførsel ikke tolereres. Om ikke vedkommende er villig til å rette seg etter reglene vil leiekontrakten bli oppsagt innen 30 dager. Legg gjerne med en kopi av gjeldende regler og uthev gjerne punkter som vedkommende har brutt. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Jeg har ikke noe saklig å si, men vil bare påpeke det merkverdige i at dere må varsle om forspill. SÅ lytt kan det nå ikke være. Lenke til kommentar
Toron Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Har han ikke kontrakt med deg kan du kaste han ut på dagen. Det er ingenting han kan gjøre med dette. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Kontrakten jeg har med utleier sier "Det skal være ro i leilighetene fra kl.23.00 til kl.06.00. Stereoanlegg må benyttes med varsomhet, da basstoner forplanter seg i bygningen. Derson man skal ha selskap forspill eller fest må naboene og huseier varsles skriftlig. Nachspiel er ikke lov." Dette brytes altså regelmessig. Jeg har desverre ikke noen skriftlige kontrakter med romkameratene, Har du informert romkameratene dine muntlig om innholdet av kontrakten slik at de er kjent med disse husordensreglene? I så fall bør du kunne si opp den bråkete romkameraten med en måneds varsel, selv om dere ikke har det skriftlig dere i mellom. Hvis dere ikke får roet ned eller fjernet den bråkete romkameraten kan utleier med en slik kontrakt si dere alle opp eller heve avtalen pga. mislighold, husleieloven § 9-5 c) og § 9-9 d) (Evt også 9-9 c) hvis utleier mener han har leid ut kun til deg og ikke til et kollektiv). Jeg er ikke jurist, bare huseier og mangeårig leieboer. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (Jeg er ikke jurist.) Det at du ikke har skriftlig kontrakt spiller ikke noen særlig rolle. Dere bruker da standardklausulene i husleieloven. Etter min mening er det her snakk om "framleie av del av bolig" (§ 7-3). Jeg ville si at han leier "enkelt beboelsesrom der han etter leieavtalen har adgang til en annens [dvs din, siden du er hovedleier] bolig". I så fall kan du si opp avtalen med en måneds oppsigelse, uten videre begrunnelse (§ 9-5 og 9-5.) Hvis du ikke kan få det til at han leier enkelt beboelsesrom blir det mer komplisert. Du trenger da en gyldig grunn og oppsigelsestiden blir tre måneder (standard i husleieloven). "Mislighold av leieavtalen" (her § 5-2) er gyldig grunn , men du bør levere en skriftlig advarsel først for å ha ditt på det tørre. Hvis han ikke retter seg etter den kan du levere oppsigelsen. Det er vanskelig å kaste ham ut på dagen. Du må da heve avtalen (forskjellig fra oppsigelse), og det skal det ganske mye til å slippe unna med. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Om det er kun TS som står som leiger av leilighieta vil ikkje dei to andre då være å sjå på som gjester? Gjester kan du kaste ut når du vil utan nærmare avtale eller grunn. Blir det ikkje opp til dei andre å bevise at dei også har burett i leliligheita på lik linje med TS som har signert ein leigeavtale? Det at ein husgjest betaler ein liten sum for å dekke faktiske kostnader gir dei vel ikkje automatisk rett til 30 dagers oppsigelsesfrist? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 ^ Det virker rimelig klart at alle parter anser dette som et leieforhold. Jeg tror ikke TS kommer langt om han prøver å lyve. Lenke til kommentar
Stresset Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Begge de to andre har sett og er kjent med leiekontrakten jeg har med utleier ja. Får månedlig inn 4000 på konto fra han, så det vil vel vise at han leier fra meg og ikke bare er en gjest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå