Kenny Bones Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei, ikke skyt meg nå altså for jeg er kanskje litt stuck på 90-tallet når det gjelder filstruktur osv på nettsider. Men hvordan gjøres egentlig sånt "nå til dags" ? Tenker da i 2010-standard faktisk. Ta Facebook som et eksempel. Det er et ypperlig eksempel på hvordan man kan bruke både Ajax og jQuery(?) for å lage et system som er både responsivt og intuitivt uten at for mye lastes inn samtidig. Nå vet jeg at Facebook har en skare av ingeniører som sikkert er i verdensklassen når det gjelder dette. Men det må da gå an å prøve seg Jeg holder nemlig på og skal lage en side hvor brukere logger inn og både poster og leser eget innhold og andre brukeres innhold. Og det er selvfølgelig SQL og PHP som brukes. Men når jeg driver og tenker på selve filstrukturen så begynner jeg å lure hvordan dette egentlig gjøres nå til dags? Jeg tviler på at det er normal standard å ha tusen enkeltfiler ligge på webserveren? Jeg ser jo for meg å bruke ajax til å dynamisk laste inn innhold når det trengs og ikke før. Men lastes dette inn fra separate filer? Bør jo også kunne lenke direkte til URLer også slik som på diskusjon.no. Og da kommer vel dette med hash-strings inn i bildet? Om jeg ikke tar fullstendig feil, går det an, eller er det rettere sagt steinteit å lage et slags rammeverk rundt includes? Eller er dette helt på jordet og back to the 90's? For dersom dette faktisk ikke er så utrolig teit så tenkte jeg et system hvor jeg har et fåtalls rent generiske php-filer som i seg selv er dynamisk. Så henter jeg innholdet fra disse inn i hovedsiden når jeg ber om det. Nå er det ikke jeg som kan mest om php på dette prosjektet og det kan hende at noe av hele poenget med php er akkurat å bruke url'er og hash-strings for å behandle og lempe inn data. Men det er vel dette med filstruktur på webserveren jeg tenker mest på. Er så sykt bredt tema at jeg føler jeg nesten vil lage tråd for både diskusjon rundt "lure måter å gjøre ting på", samt hva som er forventet av dagens webstandarder. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Flere problemstillinger rundt det du skriver som hadde fortjent et grundig svar, men tror det er både enklest og best (for deg) å holde dette enkelt: Sett deg grundig inn i MVC-konseptet, Model View Controller. Antagelig vil dette være lettest å lære ved praktisk bruk av et web-rammeverk som er MVC-orientert. Hvis det kun er PHP som er aktuelt for deg, blir min personlige anbefaling Zend Framework. Følg guider, les dokumentasjonen og få praktisk erfaring med rammeverket. Dette er også et mer generellt råd for å lære "lure måter å gjøre ting på". Moderne web-rammeverk er nettopp en samling med lure måter å gjøre ting på, utviklet av de mest erfarne med tilrettelegging og dokumentasjon som gjør det enklere for nybegynnere å forstå. Endret 9. mars 2010 av PHPdude Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Skjønner skjønner. Men slik jeg forstod det så er det hovedsaklig hvis det er større løsninger at man faktisk har behov for et forhåndslagd rammeverk? Når det er snakk om masse content og brukere osvosv? Det jeg tenkte rundt filstruktur er jo egentlig hvordan man bør strukturere antall filer og hvordan disse igjen fungerer. Ta f. eks index.php her på diskusjon.no. Der hentes dataen inn basert på url'en? Og det er php sant? Og man bør bruke separate php-filer for hvert sitt formål, hvis ikke blir koden særdeles rotete? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 I all praktisk betydning finnes det så godt som ingen prosjekter som er så små at et ordentlig rammeverk ikke vil lønne seg. Det er kun snakk om man er villig til å skaffe seg kunnskapen. Svaret mitt på disse teknikk-spørsmålene dine er som sagt: Lær deg hvordan erfarne utviklere har løst det gjennom rammeverk. Det finnes simplere svar på disse spørsmålene som hadde tatt deg et lite stykke på veg, men jeg vet (av egen erfaring) at dette bare fører en inn i blindgater hvor man kaster bort tiden. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg forstår. Utfra det jeg har lest så er det mulig vi ikke trenger mer enn KISSMVC, php framework. Et superlite ett som sørger for at det grunnleggende gjøres riktig, samtidig som at vi forstår mer om hvordan dette fungerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå