cessajac Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Heisann. Jeg spør på vegne av en god venninne av meg om ett spørsmål ang informasjon hun har fått på en falsk profil hun har laget på ett nettsted. Hun har utgitt seg for å være en mann og har skrevet en del med en dame som har samboer. (personforholdet mellom disse personene er vel urelevant i dette spørsmålet, så gidder ikke gå inn på det, da det blir for mye og skrive) Denne damen snakker allerede om å starte ett forhold o.s.v med denne 'mannen'. Spørsmålet er da om min venninne kan ta utskrift av dette og vise til denne damen sin samboer, og om ikke, hva kan da konsekvensene bli for henne om hun gjør det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Tja, annet enn det faktum at hun risikerer en ganske kraftig interpersonell baksmell er det ingen juridiske konsekvenser av det hun gjør. Lenke til kommentar
cessajac Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Tja, annet enn det faktum at hun risikerer en ganske kraftig interpersonell baksmell er det ingen juridiske konsekvenser av det hun gjør. Interpersonell? Litt blond her idag kanskje, men ganske ukjent ord for meg dette. Så det er ikke en type dokumentforfalskning? Siden hun utgir seg for å være noen andr, og dermed lurer denne dama? Så hun kan ikke bli anmeldt for det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Dokumentfalsk? Nei... Har "hun" benyttet som ekte et falsk dokument? Det er ikke straffbart å oppfordre til utroskap i Norge. Ei heller er det straffbart å være en drittsekk. "Interpersonell baksmell", det vil si, hun trenger ikke regne med å få noen venner i den kretsen. Eller å beholde noen. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Det er ihvertfal høyst umoralsk og sladre i mine øyne, serlig når man selv bevist går inn for å lokke til seg offeret. Lenke til kommentar
cessajac Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Dokumentfalsk? Nei... Har "hun" benyttet som ekte et falsk dokument? Det er ikke straffbart å oppfordre til utroskap i Norge. Ei heller er det straffbart å være en drittsekk. "Interpersonell baksmell", det vil si, hun trenger ikke regne med å få noen venner i den kretsen. Eller å beholde noen. Hehe, tror nok hun kommer til og bli enda bedre likt i vennekretsen, for hun gjør dem en tjeneste om samboeren hennes finner ut at han skal kaste henne ut, for det er absolutt ingen som klarer trynet på dama. (Kan jo si at hun har litt for mange sosiopat-trekk blandt annet) Takk for svar, jeg spurte mest fordi jeg var sikker på at dette ikke var en lovlig gjerning, men da tok jeg visst feil da. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis hun hadde utgitt seg for å være en navngitt, reell person hadde hun nok kunne bli anklaget for identitetstyveri. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 det er uansett slemt, uansett hvor sosiopat du, eller hun er. Må si at "hun" som har lokket til seg "offeret" er også ganske så på kanten. Målet helligjør ikke middelet, her. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Nå ba hun ikke om å få vurdert moral og etikk. Det var lovligheten hun spurte om. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 sant nok. lovlig er det nok! Lenke til kommentar
cessajac Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Ja er nok ikke særlig moralsk rett, men hadde dere visst halvparten av hva dama har gjort, tror jeg ikke at dere hadde tenkt så mye på moral heller...:-/ Men når det kommer til identitetstyveri, så har profilen bilde av en mann (hentet fra google) og han har sakt at han heter Petter, men that's it, så er det da identitetstyveri? (skjønner jo at han på bildet kunne anmeldt da, men ikke andre?) Lenke til kommentar
anbar Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 da begynner det å bli rettighetsproblemer, identitetstyveri og personvernproblemtikk, som du sier er det han du har stjålet bilde fra og manipulert identiteten til som kan finne på å politianmelde og gå til sak. Det er ikke noe offentlig dokumentet, men det å utgiseg for å være en annen har blitt straffet før. Avhengig av kontekts, jeg vet ikke om det er blitt testet på nettsamfunn. At dere lurer kvinnen er dog fortsatt uproblematisk, om hun ikke kontakter personen bak bildet og informerer. Igjen vil jeg minne dere på at hennes umoralske handling(er) er like ille som deres intensjon om å fremprovosere den. hva som ligger bak er uviktig, men dere er i samme kategori som offeret deres... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå