thamule Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Hei Kjøpte for 5,5 år sidan ein bærbar pc til rundt 16 tusen trur eg. Det var feil med denne pc'en og eg fekk ein ny etter fleire reparasjonsforsøk Så blei det igjen problem med erstatningspcen og den blei sendt på reparasjon. Under frakt mellom salgssted og serviceverksted blei pc'en stjelt. Eg blei tilbudt ein pc langt under det min opprinnelige var som erstatningspc. Salgssted valgte så faktisk å tilby meg å betale litt ekstra mot å få ein ny og bedre pc enn min opprinnelige var. Eg takka ja til dette og betalte 4000 for å få ein bedre pc enn det eg hadde krav på. Dette er ca 3,5 til 4 år sidan. Det har no oppstått feil med denne pc'en. Den har no vore inne på reparasjon 2 gonger for samme feil der hovedkort er bytta begge gonger. Reparasjonane var med 1 månads mellomrom. Det er 3 veker siden eg fekk den igjen og no har samme feil oppstått igjen. Kva har eg krav på? Kan eg kreve kjøpet heva eller har eg kun krav på erstatningspc? Eg synst egentlig at det er litt stygt å kreve kjøpet heva etter nesten 4 år, men eg blei egentlig litt lurt til å betale eit mellomlegg eg ikkje hadde trengt å betale så er litt snurt for det og. Men samtidig har jo dette ført til at kjøpet no kun er 4 år gammalt og ikkje 5,5. Viss eg kan kreve kjøpet heva, kva beløp har eg krav på? Endret 9. mars 2010 av thamule Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Forbrukerkjøpsloven: § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. [/Quote] § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. [/Quote] § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. [/Quote] § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. [/Quote] § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. [/Quote] Sånt jeg ser det kan du kan i utgangspunktet ikke uten videre heve kjøpet. Selger har mulighet til å tilby deg tilsvarende ting. Det vil si et produkt som er lik eller bedre enn det gamle produktet. Kan selger ikke omlevere tilsvarende eller bedre ting kan du kreve å heve avtalen. Hvis selger velger å heve avtalen vil du antagelig bare få de 4000 kronene (-bruksfradrag, +renter) siden det er bare den delen av salget som enda er underlagt reklamasjonstiden. En forventer at en bærbar pc skal vare i 5 år derfor blir bruksfradraget. 4000/5/12=66,67 kr mnd. Tar utgangspunkt i at produktet er 4 år gammelt dvs. 48 mnd. Altså bruksfradraget er på 66,67*48=3200 kroner. Renten blir regnet ut sånt som dette mener jeg: 4000 kroner*0,1 rente*4 år=1600 kroner 3200-1600=1600 4000-1600=2400 Ved heving bør du derfor få 2400 kroner igjen for produktet. Det er slik jeg vurderer saken. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Tusen takk for svar. Ja slik du framstiller det ser det ikkje ut til at eg har krav på heving, men derimot nytt produkt. Eg kontakta slagssted, men dei krevde 3 muligheiter til å reparare maskina fordi den var så gammal. Eg kopierte dine sitat frå forbrukarkjøpslova og krever nytt produkt og så får vi sjå korleis dei stiller seg til det. Slik eg ser det stiller eg ikkje noko urimeleg krav her. Men eg er open for innspel? Eg prøver ikkje å øydelegge desse maskinene, men ein kan begynne å lure på kva det er eg(eller Acer) gjer feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå