Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bra anlegg i originalbrønner(Mitsubishi Galant '94)

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et anlegg som ikke tar opp hele bilen, og ikke er stress å montere. Hadde veldig bra kicker anlegg i gamlebilen, men høyttalerne passer dessverre ikke i den nye(fordi det kun er 4" brønner).

Er det noen billige og bra 4" høyttalere med brukbart trykk? Må jeg montere forsterker, eller holder det med gode høyttalere og bruke standard utganger på CD-spilleren? Evt, kan jeg montere forsterker og sub sammen i reservehjul-brønnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyttalere kan egentlig ikke gi trykk i seg selv, det er forsterkeren som driver dem og bestemmer hvor høyt trykk det blir. Jo mere watt forsterkeren kan gi, jo høyere volum blir det. Om man kun skal bruke spilleren til å drive frontsettet kan man hjelpe til litt ved å velge høyttalere med høy følsomhet og således få noen desibel gratis om det er høyt volum som er målet; men manglende trykk løses uansett best med en separat forsterker til å drive dem ja. Et 4" komponentsett kunne jo være en løsning for å få lyden litt opp fra knehøyde ihvertfall

588_rainbow_slx210.jpg

Ellers er det vel ikke noe stort problem å fjerne kartlomma i fordørene og sette inn et par 6,5" i tillegg der.

Evt, kan jeg montere forsterker og sub sammen i reservehjul-brønnen?

Det er alltids et pluss for lyden ja, men har du sedan'en ville jeg nok fjernet høyttalerne i hattehylla så du får mest mulig trøkk inn i bilen, om du ikke vil lage noe alternativt utifra en eventuell nedfellbar bakseterygg.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Det som var min foreløpige plan var å montere bedre høyttalere i originalhullene, uten å bruke forsterker, ettersom det er MYE enklere enn å drive med strøm og tull til bagasjerommet.

Er det mulig å få OK lyd uten bruk av forsterker?

Er det høyttalerne eller mangel på forsterker som forårsaker "pappeske-bass" ved høyt volum?

Målet mitt med denne bilen er ikke å få mest mulig dunkedunk, men å få god og fyldig lyd. Er det mulig å klare det uten forsterker?

Lenke til kommentar

Det som var min foreløpige plan var å montere bedre høyttalere i originalhullene, uten å bruke forsterker, ettersom det er MYE enklere enn å drive med strøm og tull til bagasjerommet.

Er det mulig å få OK lyd uten bruk av forsterker?

Er det høyttalerne eller mangel på forsterker som forårsaker "pappeske-bass" ved høyt volum?

Målet mitt med denne bilen er ikke å få mest mulig dunkedunk, men å få god og fyldig lyd. Er det mulig å klare det uten forsterker?

Bør nok ha forsterker hvis du skal ha god/fyldig lyd,

og for at det skal høres bra ut ved høyt volum også.

Det er mulig og få OK lyd uten forsterker,

men oppgraderer du til bra høytaler sett

så er det et "must" å ha en forsterker.

Trenger ikke koste så altfor mye heller,

se etter en grei brukt 2-kanaler på Finn

eller noe (se etter annerkjente merker).

Selv ga jeg 800,- for min Alpine 4-kanaler...

Den var brukt, men det merkes ikke i det hele tatt.

Har den brokobla til 2x 100w RMS og den liver opp

Polk Signature Reference high-end komp.settet mitt bra!

Jeg kan spille VELDIG høyt uten at det låter dårlig,

det låter faktisk aller best ved ganske høyt volum.

Forslag til bra 2-kanaler (-50% salg): H/K :new_woot:

Lenke til kommentar

Har forsterker, det er bare det at det er noe så inni grønnhelvetes mye jobb å dra kabler igjennom hele bilen. Pent er det heller ikke. Så tenker det er best om jeg klarer meg uten. Er det bedre lyd i komponentsett enn i vanlige "alt-i-ett"-høyttalere?

Lenke til kommentar

Kvalitet koster litt mer ja, sånn er det. Men Rainbow er faktisk billigere enn de fleste andre merkene omkring mtp lydkvalitet per krone.

Har selvsagt andre merker omkring også.

F.eks DLS K4 skal være ok.

Stor forskjell mellom Rainbow og a/d/s uansett pris..

Originale skal være ganske dårlige om a/d/s sine er bedre (les : jalla)..

Lenke til kommentar

"Dyreste på Torshow" sier lite, Pioneer i lavere prisklasse pleier ikke å være noe særlig desverre.

6.5" bak tror jeg.

Er de dyreste 4" de hadde. Pioner ett eller annet. Fikk høre på de, og det var veldig god lyd til å være 4" høyttalere.

Stor forskjell mellom Rainbow og a/d/s uansett pris..

Originale skal være ganske dårlige om a/d/s sine er bedre (les : jalla)..

Definér "stor forskjell". Alle sier at det er så stor forskjell på dyre og billige høyttalere, men med hånda på hjertet, lyden i de tre dyreste 4" modellene til Torshov(429, 799 og 849 kr), er så lik at jeg aldri i verden hadde hørt forskjell om jeg ikke kunne sammenlikna på den måten jeg fikk der. Selgeren var enig. Eneste grunnen til at jeg tok de dyreste, var marginalt mer balansert lyd, og at muttern spanderte :p

Så om noen kan si hvorfor Rainbow deluxe komp.settet er bedre enn de jeg kjøpte nå, så er jeg takknemlig.

Bilen er en hatchback. Mtp størrelsen og fasongen på "gitteret" over høyttaleren, ser det ut som om det er 6x9" i bilen. Problemet er bare at gitteret sikkert er 5x8", og at jeg derfor må ta av hele panelet for å sette i nye høyttalere :/ Er det noen som kan bekrefte at det er 6x9? Evt finnes det noen guide for å skifte høyttalere bak?

Lenke til kommentar

syns du 1000kr var mye? Jeg syns det var latterlig billig. Og rainbow er ikke et jalla merke. Uten å ha hørt dem, så ser dem veldig bra ut. Og jeg mener å ha lest gode tester om dem.

Forskjell som i forskjell mellom en Lambourghini og en boble. Begge to er bilder, men de kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Best du snakker om lamborghini kit car for boblechassis, for jeg nekter å tro at det er _så_ stor forskjell på dem. Greit nok, det er litt bedre lyd i de høyttalerne jeg kjøpte, enn det var i a/d/s-høyttalerne, men forskjellen var ikke enorm. At det da er en enorm forskjell opp til komponentsettet, er for meg utenkelig...

Lenke til kommentar

Du kan tro hva du vil, er bare å google og se hva andre mener om Rainbow setta, men Pioneer er ikke noe spesielt bra, det funker helt greit, men ikke noe å juble over syns jeg. Har hatt Pioneer sub og har hørt veldig mange høyttalere fra dem, og jeg syns de er litt under midt på treet.

Lenke til kommentar

1100 kr for frontset var jo VELDIG billig. Og jo det er veldig stor forskjell på coax og komp sett. Du får mye mer balansert lyd. Pioneer har bare gode høytalere i prisklassen over 4000..

Forskjellen mellom pioneer og de rainbow sakene vil jeg tro er rimelig stor. Har selv frontsett i bilen til nesten 3 lapper, og jeg syns personlig det spiller litt uggent. (Morel tempo 6). Dette drives av 225 dynabel-watt og spiller jævlig høyt og fint, men vil veldig gjerne ha seas sitt performance sett :D

Og litt Ot.. Hvordan kan du si at det ikke er stor forskjell mellom en lambo og en boble? :S

Lenke til kommentar

Ofte mindre butikker som er litt ukjente som selger slike merker. Sjekk litt rundt på nett, spesielt på bilstereoforumet.no og se hvor forskjellige brukere har butikker. Så kan du gå å høre på de andre merkene, og bli forbauset til de grader ;) MEn forresten, vis du hiver på en forsterker på de pioneer høyttalerene dine, så vil du få drastisk mye bedre lyd, iallefall på høyere volum.

Lenke til kommentar

Jepp, veit det. Men hadde håpet å klare meg uten forsterker. Det er så sinnsykt mye jobb og rot å montere det =/

OT: jeg koble fra batteriet om jeg skal bytte høyttalere, eller går det greit å gjøre det uten å koble av - såfremt tenninga er av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...