Gå til innhold

Hjelp til oppsett av vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planlagt min nye pc over litt tid nå, og den vil bli kjøpt inn tidlig i april. Hadde først tenkt meg luftkjøling (noe jeg har kjøpt), men vurderer nå vann istede. Det er et temmelig highend system det er snakk om. i7 980x, antagelig det nye HD "5990" 4GB GPU-kortet som noen av produsentene kaller de, tror valget ender på Gigabyte sitt HK med ferdig vannblokk på.

Spørsmålet mitt er vel om noen kunne satt opp et BRA, men ikke altfor dyrt (har allerede doblet budsjettet) vannkjølings oppsett.

Har aldri lekt med vann før, så jeg vil ha link til alt jeg trenger inkl slanger og nipler (u name it).

Sist, men ikke minst lurer jeg på om slike systemer MÅ tappes ved frakting? Snakker om dersom jeg skal frakte PCen et par kilometer til en kompis.

En stor takk til den som gidder å ta seg bryet! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremt må jeg vite budsjettet ditt, og om du er villig til å kjøpe fra statene!

Nei du trenger heldigvis ikke tappe systemet hver gang, det ville være litt upraktisk hehe...

Så gi meg et budsjett skal jeg finne noen deler til deg ;)

Lenke til kommentar

Jeg er en person som det er enkelt og "lure" penger av. Har ikke noe spesifikt budsjett, men som du ser er det en highend pc vi snakker om, så er ikke interessert i et dårlig billigsett. Bruker rundt 30k på PCen, så om vi går en tusenlapp eller to ekstra skader vel ikke(A).

Sett opp et godt system med GOD kjøling. Skal klokkes endel. Kan ikke si noe budsjett for jeg vet virkelig ikke hva man får for x antall penger når vi snakker vannkjøling. Nei, jeg er ikke interessert i noen 5 lappers top performance oppsett. Om 2-3 lapper holder til et GODT system er jeg vel fornøyd. Helst så billig som mulig^^

EDIT: Kjøpe fra statene skulle vel ikke være noe større problem enn andre land? I'm in!

Endret av Even_A
Lenke til kommentar

en tusenlapp eller to holder ikke. 2-4 blir det bra ;)

Har en mega radiator til salgs (4x140mm vifter på hver side) + slange, vifter og nipler hvis du vil ha! Alt er nytt.

http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/12777

Da trenger du bare pumpe + blokker til cpu og skjermkort hvis du skulle ha det.

Pumpe (drit sterk pumpe): http://www.sidewindercomputers.com/swmc12vdcpu.html

CPU blokk (Utrolig god denne og): http://www.sidewindercomputers.com/heatkiller1366.html

GPU blokk får du finne selv da 5990 ikke har kommet enda ;)

Totalt vil det da bli 1800kr med mine ting + ca 1000kr for cpu blokk og pumpe (og 300kr frakt og 20% moms og toll er vi da på 1560kr)

Totalt 3360kr for et SKIKKELIG high end oppsett!

Så de ikke hadde heatkiller'n inne, så Swiftec Apogee GTZ er drit god også hvis du skal kjøpe med en gang :)

Lenke til kommentar

Høres interessant ut. Sykt stor radiator da!:O Må ha væske også er det vel lurt med en beholder, eller er det sløs? Beholder/liten "tank" (mangler ordforråd når jeg er trøtt).

Hvilken farge er tubsa? også blir vel den der svært bråkete? Tviler ikke på effekten!

Lenke til kommentar

Skal få satt opp et skikkelig oppsett til i morgen. Må gjøre litt research først.

Se litt på hvordan du vil plassere ting, og hva du har plass til. Ofte kan du komme langt med å dele opp radiatorkraften litt. Som sagt, må skjekke et par ting mtp det skjermkortet du nevner - men skal sette opp til deg i morgen tidlig.

Forresten go4life. Ser du skrive i annonsen din:

6m 7/16 Tygon 3603, selges 400kr.- beste slangen du får på markedet!

Kan jeg få en begrunnelse der? :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

@Trådstarter

Ser du skriver at du vurderer Gigabyte HK med ferdig kjøleblokk.

Hva slags kort er det snakk om? Er det blokker både på NB og CPU?

Har du peiling på hva slags blokk/blokker dette er?

Generellt er jeg skeptisk til slike "ferdig løsninger", men har hverken erfaring med Gigabyte sitt kort eller lest noe om dette.

Lenke til kommentar

Her har du et godt oppsett:

https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/showkey/6210e27c3227cbaa8d89f99bd8f19ef4

Her har du en sinnsykt bra blokk, en veldig spennende radiator og kraftig pumpe med påmonntert tank. Valgte 1/2-slanger, da jeg syns dette ser best ut :)

Hva tenker du av kjølevæske? Farge/farge på slanger osv?

Nipler må også til - men det er enklere å sette opp hvis jeg vet hvilket kabinett du har.

:)

Lenke til kommentar

Slike spesialkort blir det nok ikke satset på på vannkjølingsmarkedet. Jeg har hvertfall ikke funnet blokker til det enda (eller hørt nevneverdig om kortet forsåvidt).

Ferdigløsningene til HK holder ofte. Bytter man kjølepasta er det egentlig helt greie blokker.

Lenke til kommentar

Høres interessant ut. Sykt stor radiator da!:O Må ha væske også er det vel lurt med en beholder, eller er det sløs? Beholder/liten "tank" (mangler ordforråd når jeg er trøtt).

Hvilken farge er tubsa? også blir vel den der svært bråkete? Tviler ikke på effekten!

Den er jævla svær og haha..

Du kan bruke tank hvis du vil, men jeg foretrekker en "fillport", en slange med lokk koblet i t-ledd rett før pumpa. Kan finne dette til deg også hvis du er interessert.

Det kan jo bli bråkete hvis du kjører viftene på max, men vil jo anbefale og ha en viftestyring vedsidna!

Jo, har batterivann, rød farge, og anti-alge middel du kan få med på kjøpet ;)

Hvis du bor ikke så langt unna oslo kan jeg hjelpe deg og sette opp alt også hvis du vil.

"Tubsa"? mener du slangen? I tilfelle så er den gjennomsiktig.

En annen ting, det er ikke vits og vannkjøle rammen, man får så og si ingen ting ut av det, spesielt når DDR3 er ganske kjølig i forhold til DDR2.

Forresten go4life. Ser du skrive i annonsen din:

6m 7/16 Tygon 3603, selges 400kr.- beste slangen du får på markedet!

Kan jeg få en begrunnelse der? :)

Det skal du selvfølgelig få ;)

Tygon er ekstremt fleksibel, noe som gjør at den kan ha mer bøy enn andre slanger og det kan komme til stor fordel når man bygger vannkjøling i kabinett.

Det andre er at det er tykkere vegger enn normal slange (som gjør at den tåler mer, og kan ta bedre mer bøy).

Tredde er at de ikke blir missfarget etter bruk. Noe alle vanlige slanger jeg har brukt har blitt hvertfall.

Eneste jeg kan trekke ned på med tygon er at de er relativt dyre i forhold, men man får jo det man betaler for ;)

cheers

Endret av go4life
Lenke til kommentar

Her har du et godt oppsett:

https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/showkey/6210e27c3227cbaa8d89f99bd8f19ef4

Her har du en sinnsykt bra blokk, en veldig spennende radiator og kraftig pumpe med påmonntert tank. Valgte 1/2-slanger, da jeg syns dette ser best ut :)

Hva tenker du av kjølevæske? Farge/farge på slanger osv?

Nipler må også til - men det er enklere å sette opp hvis jeg vet hvilket kabinett du har.

:)

Ser bra ut dette. Liker tanken på rødt. Kanskje gjennomsiktige slanger med rød kjølevæske?

Er snakk om et Corsair Obsidian 800D kabinett :p

Hvor god er radiatoren du nevner her da? Vil ha noe ordentlig. Den eller den andre jeg ble tilbudt litt lenger oppe? (pris/ytelse)

Lenke til kommentar

EK er av de ledende innen vannkjøling. Radiatorene har kommet nylig, og de yter bra, og har en meget konkurransedytkig pris (~800kr). Den du ble tilbudt over ligger ett par hakk over, både når det gjelder pris og ytelse. Ytelsesforskjellen ligger i at den er designet for 140mm vifter, og dermed er endel større.

Kjøler selv en i7 920 og et GTX295 med en 4x120mm - og temperaturene er jevnt over gode. Go4lifes radiator er av de beste, men den koster deretter.

Fordi han skal selge?

Ser den.

Men er ikke enig i at Tygon er de beste på markedet. De er riktignok fleksible og fine, og er helt klart kvalitet. Men andre slanger, som Feser, Masterkleer og Primochill er minst like gode etter min mening. Det som gjør at jeg ikke liker Tygon, er den stygge påskriften de har. Men gode slanger er det jo :)

Lenke til kommentar

Vell da er det opp til deg Even!

Men kjøper du fra meg så trenger du jo bare vannblokker + pumpe, så er du igang!

Og til wikipedersen, når det kommer til slange så er det litt smak og behag egentlig.

Men kvalitetsmessig vil jeg si Tygon tar alle ;)

Lenke til kommentar

Vell da er det opp til deg Even!

Men kjøper du fra meg så trenger du jo bare vannblokker + pumpe, så er du igang!

Og til wikipedersen, når det kommer til slange så er det litt smak og behag egentlig.

Men kvalitetsmessig vil jeg si Tygon tar alle ;)

Klart smak og behag :wee: Har ikke testet alt, så vet ikke om de tar alle, men det er gode slanger hvertfall.

Hvor mye ligger den raden du har ute for salg på, ny?

Lenke til kommentar

Ligner veldig mye på oppsettet mitt: versting-data Even A. Skal bytte ut skjermkort og prosessor til 980x og 5990 når det kommer inn på prisguiden. Får kanskje noen gode ideer herfra. Du kan vurdere samme kabinett som jeg har plukket ut, så slipper du å tenke på vannkjøling hvis du ikke skal overklokke noe veldig da!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Haf ja. Greit til vann, men det ser ikke ut etter min mening.

Hvorfor GPU fra 2 forskjellige partnere?

Gigabytekortet var billigste 5970 kortet i prisguiden, mens det andre var billigste hos amentio! Begge blir sannsynligvis vraket hvis 5990 med 4 gb kommer innen mai.

HAF 932, ble valgt utifra veldig god standardkjøling (3x 240 mm 1x 140 mm). Selv synes jeg at dette kabinettet så best ut etter egen smak + at det er ett full-size kabinett med masse plass.

Håper at baklyste led-skjermer i størrelsen 26"+ kommer innen mai også!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...