Gå til innhold

Blir fysisk form prioritert i militæret?

mafkoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kan bli erklært ikke tjenestedyktig på grunnlag av høy bmi. Da er i alle fall grensen veldig, veldig høy

Det kan du faktisk, selv dimmet jeg på Sessvollmoen nå i januar grunnet for høy BMI. Kompanisjefen lot meg være med allikevel da jeg var motivert.

Tør jeg spørre hvor høy den var? Du må ikke svare om du ikke vil :p

Lenke til kommentar

Det husker jeg ikke.

Herr Brun: Legen dimmiterte meg, så ble jeg sendt til et kontor hvor de fullførte prosessen, så sendte de meg dit jeg skulle stå å vente på å bli kjørt til Gardermoen. At jeg fikk tak i kapteinen var bare flaks. Jeg fikk være med på nåde, altså om jeg ikke klarte meg bra nok i rekrutten etter hans øyne skulle jeg bli sendt hjem. Etter 2 måneder har de et helt annet syn på meg. Motivasjon kommer man langt med, så ikke tenk på vekta mafkoy.

Lenke til kommentar

Det husker jeg ikke.

Herr Brun: Legen dimmiterte meg, så ble jeg sendt til et kontor hvor de fullførte prosessen, så sendte de meg dit jeg skulle stå å vente på å bli kjørt til Gardermoen. At jeg fikk tak i kapteinen var bare flaks. Jeg fikk være med på nåde, altså om jeg ikke klarte meg bra nok i rekrutten etter hans øyne skulle jeg bli sendt hjem. Etter 2 måneder har de et helt annet syn på meg. Motivasjon kommer man langt med, så ikke tenk på vekta mafkoy.

Vekta har jeg ikke så mye problemer med :p Men nivået mitt i forhold til jevnaldrende er jeg mer bekymret for. Men jeg tror vi sier at denne tråden er løst nå :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser de mye på vekten og høyden?

Pass på så du ikke får for lav BMI iallefall. Flere jeg kjenner har blitt erklært ikke tjenestedyktig pga for lav bmi (rundt 18)

Selv ligger jeg på 23,2 ;)

Jeg er 176 høy og veier ca 88kg, og legen på Madla sa at jeg muligens er for tung for røykdykkerkurs og fartøy. Heldigvis ville jeg ikke på fartøy, men viss det hadde vært en av ønskene mine, så hadde jeg nok ikke fått de oppfylt. I tillegg er det stor konkuranse for å havne på fartøy.

Hvordan de ser på formen din, kommer an på forsvarsgren, avdeling, hvilken tjeneste du er i og ikke minst: befalet. Slik som jeg har opplevd det, er det nyttig å ha god kondis, utholdenhet og kunne gå lange marsjer med sekk.

Men du får søke deg inn i hæren som infanterist ol. Virker som det er det du er ute etter.

Jeg er i sjøforsvaret, og har knapt hatt stridsteknikk siden rekrutten. Har vel hatt det i 6-7 dager sidne november. Men det går mer i SIBO defensive taktikker.

Bare gjør ditt beste på rekrutten, så vil du nok få ønsket ditt oppfylt. Du havner ihvertfall ikke på kjøkkenet ;)

Lenke til kommentar

Gi jernet, hold motivasjonen din og andres oppe så kommer du langt og tjener respekt...

Det som har noe å si er hvor mye personell de forskjellige avdelingene trenger, de driter som regel i hvem de får så lenge de får folk. En på troppen min som jeg og flere holdt på å snappe på kom seg på båt og han var ikke med på noe fyfo, sytte og klagde og bare skapte negativ stemning...

Jeg er en veldig sindig og balansert person men han tok meg til en mørkt mørkt sted ;)

Var ferdig dimmitert i mars etter å ha fullført rekrutten som nest beste menig tjenestegjorde i ytre kystvakt nord som elektriker grad ULM og har nå søkt befalskolen i Juni... Fantastisk år, trist å si farvel når tiden kom og det var vår tur til å pakke pølsen og dra hjem...

Lenke til kommentar

I min erfaring er det ikke fysisk form som er det viktgste - personlighet, innstilling og motivasjon er viktigere. De aller fleste er trenbare, og det vet befalet. Derfor er det viktigere at man har en god holdning enn at man løper 3000m på 10 blank, det er lettere å forbedre kondisen enn å forandre holdninger. Det er selvfølgelig en fordel for deg selv å være i god form, og er du i god form og har en god holdning så er sjangsen liten for at du blir flyttet. Når patruljene/lagene settes opp er det også mer sannsynlig at du får stillingen du søker på.

Lenke til kommentar

Som flere nevner, er det stort sett innsatsen du legger i FYFO-øktene og andre harde fysiske påkjennelser i rekrutten som gjelder! Man kommer langt med god innstilling til forsvaret og arbeidsoppgavene. Var en av de som alltid fikk dårligst resultat på fysiske tester, både i rekrutten og etter. Nå har jeg blitt nestlagfører, altså korporal. Poenget er at befal generelt vet at folk har forskjellige fysiske forutsetninger, altså er det innsatsen og holdningene som blir belønnet!

Hadde en i troppen på rekrutten som var ganske stor, men hadde en utrolig god innstilling, og har gitt jernet hver gang vi har hatt FYFO eller marsj, og nå får han skryt av kapteiner for den fysiske utviklingen han har hatt. Hvis du på sesjon får beskjed om at du muligens har for høy BMI, så gi deg ikke, dersom du virkelig vil inn i forsvaret! Forsvaret er mer tjent med en som er super-motivert og positivt innstilt men som sliter litt fysisk, enn en topp-trent rekrutt som så absolutt helst skulle vært hjemme med dama, og som hater militæret til det ytterste.

Lenke til kommentar

Det var godt å høre Galexon! Jeg blir mer og mer motivert til dette her. 2 1/2 år til!

Hvor er det du går i?

Luftvernartilleribataljonen på Ørland Hovedflystasjon :) Storkoser meg der, og håper på en videre karriere i forsvaret!

EDIT: Det er bra du er motivert! Hvis du virkelig ønsker å forsikre deg om at du ikke settes på et kjøkken, så prøv å få deg inn et sted hvor rekruttene automatisk settes inn i en bestemt tjeneste. Eksempel på dette er luftvernets rekruttskole på Ørlandet, hvor du er så og si garantert en stilling som luftvernartillerist, eller for eksempel på GSV, selv om sistnevnte visstnok skal være ganske fysisk krevende. Men tror det skal en del til før du settes i tjeneste på et kjøkken. Er vel helst folk som går i lære eller spesielt interesserte som blir satt til den slags tjeneste.

Hvis du er så motivert, så har du jo også 2 1/2 år på deg til å trene :) Hvis du klarer å holde motivasjonen oppe og står på, skal du ikke se vekk fra at de fysiske testene ikke blir noe problem i det hele tatt!

Endret av Galexon
Lenke til kommentar

Hadde en i troppen på rekrutten som var ganske stor, men hadde en utrolig god innstilling, og har gitt jernet hver gang vi har hatt FYFO eller marsj, og nå får han skryt av kapteiner for den fysiske utviklingen han har hatt.

Vi hadde også en i troppen i rekrutten som var ganske stor. Han løp 3000m på rett over 17 minutter, men han gjorde sitt beste hver gang. Han fikk mye respekt av oss andre og av befalet, for han ville virkelig være der. Han var ikke en person som klagde og kom med unnskyldninger, han trente til og med på egent insj på kvelden. Desverre knakk han ankelen mot slutten av rekrutten, og ble dimmitert. Dette syntes både vi gutta og befalet var synd for han var en godt likt fyr.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Hadde en i troppen på rekrutten som var ganske stor, men hadde en utrolig god innstilling, og har gitt jernet hver gang vi har hatt FYFO eller marsj, og nå får han skryt av kapteiner for den fysiske utviklingen han har hatt.

Vi hadde også en i troppen i rekrutten som var ganske stor. Han løp 3000m på rett over 17 minutter, men han gjorde sitt beste hver gang. Han fikk mye respekt av oss andre og av befalet, for han ville virkelig være der. Han var ikke en person som klagde og kom med unnskyldninger, han trente til og med på egent insj på kvelden. Desverre knakk han ankelen mot slutten av rekrutten, og ble dimmitert. Dette syntes både vi gutta og befalet var synd for han var en godt likt fyr.

Denne fyren er der fremdeles, og på grunn av hans stå-på-vilje har han nok fått en del respekt fra både oss soldater og befal :) Er morsomt egentlig å se hvor ivrig han er. En lørdags kveld, mens resten av soldatene satt og slappet av med PC og film, så bestemte han seg for å løpe 3000 m alene i mørket. Han kom tilbake 2-3 timer etterpå, og sa at han hadde løpt 3000 meteren til endes, for så og snu og løpe tilbake samme vei. Og det er et lite stykke fra kaserna til startlinja på 3000-metern vår. Forrige gang vi målte 3000-metern var i forbindelse med "Godkjent luftvernartillerist"-merket. Da løp han 3000-meter på 13.55, som var en forbedring på 2-3 minutter. Utrolig bra jobbet! Han har bruker på diskusjon.no, men nevner ikke brukernavnet likevel. Han kommer til å føle seg truffet uansett når/hvis han leser dette :)

Lenke til kommentar

Hadde dere to ankelbrudd i troppen deres? For så vidt jeg husker skjedde det etter første dag på skytebanen. Og jeg bør huske når det var, grunnet episoden etter ankelbruddet...

Men poenget står, selvfølgelig.

Kan hende det er minne som svikter litt, men hvis det var etter første dagen på skytebanen vi hadde fornøyelsen av å gå manngard på knærene i 100m skogen så kan det nok stemme det ja. Ja den episoden der sitter vel litt kan jeg tenke meg mr B hehe

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Ja, siden det var jeg som mista fjæra så sitter den nok til evig tid. Og ja, det var etter første dagen på skytebanen.

Var vel ikke bare fjæren heller, var jo noe som forsvant opp i et tre også :p

Eller var ikke det deg? Det skjedde i hvertfall samme dag.

Hehe, det var nok meg, ja. Var gøy å drille gassmaskesjait og sette opp telt og sånn uten reim. Å marsje uten reim var uproblematisk, problemet er når du trenger begge nevene.

Improvise, adapt, overcome.

Lenke til kommentar

Ja, siden det var jeg som mista fjæra så sitter den nok til evig tid. Og ja, det var etter første dagen på skytebanen.

Var vel ikke bare fjæren heller, var jo noe som forsvant opp i et tre også :p

Eller var ikke det deg? Det skjedde i hvertfall samme dag.

Hehe, det var nok meg, ja. Var gøy å drille gassmaskesjait og sette opp telt og sånn uten reim. Å marsje uten reim var uproblematisk, problemet er når du trenger begge nevene.

Improvise, adapt, overcome.

Hehe det kan jeg tenke meg. Du får trøste deg med at du ikke var den eneste som måtte greie deg uten reim store deler av rekrutten :p

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...