mafkoy Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Heihei! Jeg er 17 år og allerede innstilt på å gjøre det som skal til for å komme inn i førstegangstjenesten, og så videre til utenlandstjeneste. Men jeg lurer på noe angående denne rekrutten. Er det sånn at rekrutten er det første du går på når du blir innkalt til militæret (etter alle sesjoner)? Og at der vil befalet teste oss på fysiske øvelser, samt skyting? Er det da sånn at de som er dårligere enn andre vil bli plassert på et kjøkken, eller et kontor gjennom hele førstegangstjenesten, mens de som er i god fysisk form vil få muligheten til å trene på stridsaktiviteter? Er så redd for at jeg kommer til å bli dårligere enn alle andre som er der... Har iallefall begynnt å trene 4 ganger i uka nå, for å øke mulighetene mine. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Rekrutten er det første som skjer etter du har vært gjennom helsesjekk, papirmølle o.l. på innrykksdagen ja. Varer noen uker, og da er det mer enn det fysiske og skyting som er i fokus. Ila de første dagene i rekrutten kommer dere til å gjennomføre fysiske tester, styrke og 3000m. Er egentlig ikke så super-viktig, men det vil jo være en fordel om du gjør det bra, særlig på 3000m. Er først og fremst innsatsen du gjør og at du alltid yter 100& som avgjør hvilken tjenestestilling du får. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Som tidligere nevnt, innsats og holdning er minst like viktig Lenke til kommentar
mafkoy Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Så la oss si du har en motivert en som yter maks på 3000 og får 15 min, og en eller annen langrennsløper som jogger seg igjennom på 12:30. Jeg ser virkelig ikke hvorfor du stiller bedre da med en dårligere tid, selvom du bare har ytet maks. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Så la oss si du har en motivert en som yter maks på 3000 og får 15 min, og en eller annen langrennsløper som jogger seg igjennom på 12:30. Jeg ser virkelig ikke hvorfor du stiller bedre da med en dårligere tid, selvom du bare har ytet maks. Såklart vil en som er fysisk sterk ha store fordeler, og få pluss for dette. Men jeg ville heller hatt litt mindre fysisk egnede mennesker i laget mitt, enn noen som er over gjennomsnittlig spreke, men har ELENDIGE holdninger. En fin mellomting er bra Lenke til kommentar
wizay Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Så la oss si du har en motivert en som yter maks på 3000 og får 15 min, og en eller annen langrennsløper som jogger seg igjennom på 12:30. Jeg ser virkelig ikke hvorfor du stiller bedre da med en dårligere tid, selvom du bare har ytet maks. Jo - Utholdenhet / styrke kan trenes opp. Jeg-gir-meg-faen-ikke-holdninga feks er noe som er i deg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 til en viss grad. Så lenge soldatene innehar et visst minimumsnivå er det andre ting som er viktigere enn fysisk form. Det kommer også veldig an på tjenesten. Lenke til kommentar
mafkoy Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Takk for mange svar! Men det jeg lurer mest på er fortsatt: "Er det da sånn at de som er dårligere enn andre vil bli plassert på et kjøkken, eller et kontor gjennom hele førstegangstjenesten, mens de som er i god fysisk form vil få muligheten til å trene på stridsaktiviteter?" Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Takk for mange svar! Men det jeg lurer mest på er fortsatt: "Er det da sånn at de som er dårligere enn andre vil bli plassert på et kjøkken, eller et kontor gjennom hele førstegangstjenesten, mens de som er i god fysisk form vil få muligheten til å trene på stridsaktiviteter?" Antar at du ikke har vært på sesjon del 2 siden du er 17. Har du svart på sesjon del 1? Er du 92-årgang? Uansett, på sesjon del 2 spør de bare et enkelt spørsmål om den fysiske formen din (MED FORBEHOLD OM ENDRINGER), og der er noe sånt: "Hvordan vil du beskrive den fysiske formen din, under middels, middels eller over middels." Ellers sjekker de vekta di, og mer vet de ikke om deg fysisk. Når du trapper opp på rekruttskole, tror jeg ikke de gjør store forskjeller av folk, innsats og holdning er like viktig som fysisk form. Så nei, feite havner ikke nødevendigvis på kjøkkenet eller bak et bord. (hva jeg tror såklart) Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Jeg har bare erfaring fra Indre Troms, men der var i alle fall alle -- selv de som ble andpustne bare av å tenke på å røre seg -- med på alt. Tror ikke du skal være bekymret bare fordi du ikke er i verdensklasse på å løpe 3km Endret 10. mars 2010 av Degeim Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Tja. Jeg endte opp som vaktsoldat primært fordi jeg er i rassdårlig form og overvektig. Det er ikke bare kaffekoking, men diverse assistent-stillinger som ikke virket så veldig spenstige var andre alternativer siden kavesk ikke ville ha meg. Det varierer fra innrykk til innrykk hvor mye konkurranse det er på stillingene. Er du uheldig så er det hard konkurranse om stillingene, og litt avhengig av hvilke stillinger det gjelder er fysisk form et av kriteriene de ser på. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) slett Endret 10. mars 2010 av lurvefranzen Lenke til kommentar
Spreeky Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Ser de mye på vekten og høyden? Er ca. 165 cm nå(16 år, tror jeg har en del å vokse, ganske sen ja) og vekta min er lav. Har alltid var tynn og har ingen helseproblemer med det. Fysisk tror jeg ligger over middels. Psykisk er jeg god. Fikk 7.9 på BIP-testen i begynnelsen 1 vgs. og senere(noen uker siden) klarte jeg 9.2 uten noen særlig trening(Trener bare om sommeren)Tror jeg klarer ''bedre'' enn 9.2 siden den ikke talt på karakteren. Har lyst å søke på 2.bn i førstegangstjenesten Argh?!? 2 1/2 år igjen av vgs..... Endret 11. mars 2010 av Spreeky Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ser de mye på vekten og høyden? Pass på så du ikke får for lav BMI iallefall. Flere jeg kjenner har blitt erklært ikke tjenestedyktig pga for lav bmi (rundt 18) Selv ligger jeg på 23,2 Lenke til kommentar
Spreeky Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Er ikke BMI testen for de som er over 18 år? Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 De bruker BMI uansett, selv om det ikke fungerer på for eksempel godt trente personer. Jeg blir nesten kategorisert som overvektig, selv om jeg absolutt ikke er det Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Ikke sant. Min BMI grenser også til å karakterisere meg som overvektig. Men jeg visste ikke at du kunne bli erklært "ikke tjenestedyktig" som følge av en for lav BMI. Funker det andre veien også? For det burde det jo ikke, mtp. at du kan være godt trent med høy BMI. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg tror ikke du kan bli erklært ikke tjenestedyktig på grunnlag av høy bmi. Da er i alle fall grensen veldig, veldig høy Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg tror ikke du kan bli erklært ikke tjenestedyktig på grunnlag av høy bmi. Da er i alle fall grensen veldig, veldig høy Det kan du faktisk, selv dimmet jeg på Sessvollmoen nå i januar grunnet for høy BMI. Kompanisjefen lot meg være med allikevel da jeg var motivert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå